■I
- 11 -
hinderwetvergunningen in de categorie 1 t/m 4. Dat is juist maar dan moet
men wel de tarieven verhogen. In dit voorstel licht dat die zaken niet voor.
Dan is men niet helemaal duidelijk bezig met de financiële afhandeling van
dit raadsbesluit, ongeacht van de planning en werkzaamheden die moeten
gebeuren. Daar moeten we ook uitspraak over doen.
Hij vraagt of wij de organisatie al uitgebreid hebben met een personeeslid
t.b.v. de uitvoering van onze milieubeleidsplanning.
Dhr. Van Beijsterveldt zegt dat in de twee commissievergaderingen die
geweest zijn uitvoerig is gesproken over het milieubeleidsplan. Hij heeft
zelfs nog persoonlijk informatie gekregen van een hoofd van een afdeling.
Maar hij denkt dat het ook erg belangrijk is dat we de informatie doorspelen
naar de bevolking toe. En daar wil hij nog eens graag op terug komen.
DhrUtens denkt dat er zelden het laatste half jaar zo uitgebreid over
het milieu is gesproken dan de laatste 2 commissievergaderingen Welzijn en
Milieu. We hebben de zaak gewoon heel praktisch aangepakt. U heeft kunnen
lezen het verslag van de inspecteur. Het verslag was voor ons de aanleiding
om een aantal activiteiten heel helder in beeld te gaan brengen op
milieugebiedDat betekent bekijken hoeveel beschikbare capaciteit er in dit
huis aanwezig is en wat die eventueel zouden kunnen doen en dat in beeld
brengen op langere termijn. In ieder geval voor de periode 1992-1994. We
kunnen allerlei dingen gaan bedenken maar we zitten met praktische feiten
waar we uitvoering aan moeten geven. U heeft in de brief van de inspecteur
kunnen lezen dat we voor zijn op het schema daar waar het gaat het om
verlenen van hinderwetvergunningen of het in juiste staat brengen van de
vergunningen. We hebben gemeend daar die prioriteit te moeten leggen. Dat is
ook onderkend door de inspecteur op dit moment. Dezelfde inspecteur heeft
ook aangegeven dat we op een aantal gebieden achterblijven. Daar moet dan
ook wat extra aandacht aan besteed worden en daar gaan we dan ook aan
werken. Vanuit het ambtelijk apparaat is toen het voorstel gekomen hoeveel
uren zij nodig denken te hebben op termijn. We brengen dat in beeld. We
geven dan ook heel voorzichtig aan wat we op milieubeleid an sich willen
gaan realiseren. Maar nogmaals in een heel summiere vorm. Want de taken die
op ons afkomen zijn niet gering. Hij komt dan gelijk op de vraag van de heer
Van Beijsterveldt nlover de informatie naar de bevolking toe. We hebben
toch gemeend, met name op het gebied van de vergunningverlening, de
prioriteitte moeten leggen. Want men kan alleen maar milieubewust bezig zijn
als men zorgt dat er ook adequaat gereedschap is om dat milieu daadwerkelijk
te ondersteunen. Vandaar dat het college het accent ook legt op die
vergunningverlening en dan in zijn totaliteit, conform wat we afgesproken
hebben in het HUP-programma, dat loopt tot 1994. Dan hopen we op een
adequaat vergunning-niveau te zijn en dan heeft het ook zin om daadwerkelijk
en effectief te gaan controleren. We zitten nu in die periode en nogmaals
vanuit de afdeling is dan ook aangegeven wat we aan beschikbare menskrachten
nodig hebben. Hij is ook erg blij met de opmerking van mevr. van den Bemd.
Die heeft het dan over de taakverschuiving op die afdeling en die voegt er
gelijk aan toe, dat we toch tijdig aan zullen kloppen wanneer we zaken niet
afdoende zouden kunnen regelen. Dat geldt in dezelfde mate voor de tarieven
waar dhr. van de Sande aan refereert. Hij zou toch willen verzoek om de
datailzaken, die uitvoerig aan bod geweest zijn tijdens de
commissievergadering, om deze nog maar eens met het hoofd van de afdeling te
bespreken. Hij denkt niet dat het nu de plaats is op dit moment hier zo in
detail op in te gaan. Hij kan wel een algemene lijn aangeven. Wij kunnen nu
ook bij het ministerie aankloppen om extra gelden in het kader van de NMP+.
Dat zijn gelden die, naar wij mogen aannemen, wellicht mogelijk eens weg
zouden kunnen vallen. Dan zit men toch met het praktische gegeven dat we nu
in een relatief gunstige omstandigheid zijn als het gaat om financieel
1