- 12 - Dhr. Bourdrez is blij dat er van een coalitie-partner dat daar bepaalde voorstellen vanuit zijn gegaan. We zitten hier met de kadernota en wij zijn wederom zoals vele malen in de afgelopen periode in een tijdsdwang gekomen. Deze dingen zijn 11 juni in de commissies behandeld en we zitten nu 9 juli. We zijn weer vier weken verder. Naar zijn smaak hadden essentiële vragen sneller op tafel moeten liggen. Het gaat hier om een aantal belangrijke posten die bepalend zijn voor de positieve of negatieve uitkomsten ten aanzien van de begroting 1993. Geef ons op zo'n kort mogelijke termijn een overzichtjevan de meeste wezenlijke posten verschillend ten opzichte van 1992 ten aanzien van 1993. Dan weten wij waar we over praten. Zo kunnen wij geen besluit nemen. Laat ons even met elkaar hierover praten hoe we het nu verder moeten doen. Want de begroting moet wel op tijd door de raad komen. De voorzitter zegt de positie van de nota is een kadernota raamwerk. Wij zouden er bij op willen aandringen om die kadernota zoals die thans voorligt ook vast te stellen vanavond. Hij heeft aangegeven dat m.b.t. tot een aantal zaken wij niet doof zijn. Wat kan daar dan mee gebeuren. Er is aan de kant van dit huis geen enkel probleem om wat voor informatie dan ook, om die achter te houden. Daar hebben wij niets aan, daar komen we alleen ons zelf mee tegen. Het moet gewoon het scharnier zijn waarop een omslag kan worden gemaakt. Dat houdt dus in dat U terecht vanavond bij een aantal zaken kanttekeningen heeft geplaatst om het nog eens goed te wegen. Die tijd moet u ook hebben om bij de behandeling van de begroting 1993 daar een definitief oordeel over te kunnen geven. Dus in zoverre zijn de opmerkingen die u heeft gemaakt niet gelijkblijvend. Anders zitten we hier iets te doen wat niet goed zou zijn. Wat betekent dat dan. Dat die essentiële zaken, want er zijn een aantal onderdelen in de nota genoemd die de komende weken al onderwerp van discussie zijn als voorbereiding op de besluitvorming, in de commissies. Dus daar is al zondermeer aanleiding toe om daarover te praten. Hij vindt dat we weer een poging moeten doen om dat te verduidelijken. En als commissiebehandeling alleen niet voldoende is, dan nodigt hij iedereen uit die dan nog niet tevreden is gesteld om dat op andere informelewijze te doen, want nogmaals als die zaken blijven hangen, dan vertroebelen deze. Wij pakken vanavond de uitgestoken hand op en zeggen daar moeten we een keer mee stoppen. Dat willen wij ook. Met de meerjarenbegroting werkt het zo, dat als er nieuwe initiatieven worden toegevoegd, dat deze in het beginsel inderdaad gelden voor de nieuw te voegen jaarschaal. Dat is fase 1. Dat gedaan hebbende, ga je bekijken of beleidsmatig aan de hand van ontwikkelingen, of er tussen de jaarschijven wijzigingen kunnen plaatsvinden. Als je dan zegt dat dan wel moet gebeuren binnen het algemene uitgangspunt sluitende begroting, dan kun je daar met elkaar over praten. Dat is de bedoeling van een beleidsnota. Die het voortschrijdend traject aangeeft. Dat is de bedoeling van een kadernota die bijstuurt onderling. Als voorwerk naar een begroting toe. Op het moment dat de begrotingsbehandeling is dan zet je de paaltjes weer opnieuw uit aan de hand van de informatie die op dat moment hebt. Dat geldt voor het eerst komende jaar, maar geldt evenzeer voor de jaren daarna. Wij hebben alleen maar een mandaat als college om voorbereidend werk te doen binnen datgene wat U ons opdraagt in meerderheid. Wij zullen er echt wel voor waken dat we niet afgerekend worden op dingen waartoe U ons geen opdracht toe hebt gegeven. Laat staan dat wij dingen doen die onze competentie te buiten gaan. De voorzitter schorst de vergadering. Na de schorsing krijgt dhrBourdrez het woord.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 126