1
a teil joo'.
- 4 -
investering van bestemmingsplannen van f 50.000,00 naar f 85.000,00 verhoogd
is. Graag wat informatie hierover.
Dorpsplan dat blijft gehandhaafd op 4 x f 800.00,00. Als men naar de
invulling kijkt van 1992, dan is voor 1992 ook al begroot in de begroting
1992 f 800.000,00. Dus die kapitaalslast van 1992 zal vermoedelijk niet
doorgevoerd worden omdat er nog geen investeringen gedaan mogen worden dit
jaar. Dus hij is benieuwd wat men met dit bedrag gaat doen voor de
resevering van de kapitaalslasten 1992.
Verder is fractie Dorpsbelangen er van doordrongen dat in het dorpsplan één
en ander moet gebeuren. Wij hebben een andere visie, wij zouden voor willen
stellen niet 4 x f 800.000,00, wij zetten nu al in voor de komende twee jaar
1 miljoen gulden. En wat er nader moet gebeuren voor de jaren 1995-1996 dat
kunnen we dan beoordelen. Maar de eerste 2 jaren niet.
In de kommissievergadering is aan de orde gekomen dat we eigenlijk met
tekorten komen te zitten en dat we eigenlijk moeten passen en meten om
uiteindelijk een overschot te hebben in de begroting 1993 en de
meerjarenbegroting 1993-1996.
Wij hebben ook rekenwerk gedaan. En wij hebben gezegd, het rioleringsfonds
kan verlaagd worden in onze optiek naar f 60.000,00 per jaar. De kosten van
de burger om die f 62.000,00 te verhogen, dat annuleren, dat kan idem dito.
Het wegenfonds zou in principe lager kunnen.
Wij zouden een primaire verlaging willen hebben van f 100.000,00 in 1993 t/m
f 25.000,00 in 1996. En dan starten wij het eerste jaar met iets meer als 2
ton. En dat loopt dan toch weer op. In 1997 zitten we weer op niveau.
Er is nog geen aanleiding aanwezig om op dit niveau te blijven. Als we dat
allemaal doorrekenen dan blijven we de komende jaren 1993 t/m 1996 met een
overschot zitten voor onvoorzien en nog overige kapitaalsuitgaven van f
96.000,in 1993, 104.000,00 in 1994 en 57.000,00 in 1995, want daarin valt
de grote investering van het computergebeurenen f 244.000,00 in 1996. Die
toeloop daarvan is uw motivatie om de afboeking naar reserve door te voeren,
de aanpassing van het rioleringsfonds niet te verlagen zoals door ons
voorgesteld, de verhoging van de onroerend goed belasting en de meer dan
trendmatige verhoging van de belasting is voor Dorpsbelangen in de kadernota
onvoldoende onderbouwd. Mogelijk heeft U vanavond een betere toelichting om
ons te overtuigen om de wijziging van de kadernota goed te kunnen keuren.
Dhr. Bourdrez zegt dat zijn fractie ook wel enige opmerkingen heeft over
de kadernota. Ook in de kadernota wordt verwezen naar de nota van aanbieding
van 1992 en daarmee zijn we al helemaal vastgelegd voor de begroting 1993.
Hij heeft er de wet op nageslagen. Daarin staat heel nadrukkelijk dat ook
dan de gemeenteraad het recht heeft om de begroting voor een bepaald jaar
vast te stellen. Die wordt aangeboden door het college met een nota
betreffende de financiële toestand van de gemeente en een meerjarenbegroting
voor tenminste drie jaar op het begrotingsjaar volgende jaren. In het
volgende artikel staat, de raad stelt de begroting vast in het jaar afgaande
aan dat waarvoor zij dient. Over de andere stukken wordt niet gesproken. Hij
zou zich willen beperken. Hij praat vanavond over de consequenties van de
kadernota voor de begroting 1993. Natuurlijk zijn we zo correct om
afspraken, subsidienota e.d. dat we die natuurlijk in aanmerking zullen
nemen. Maar ons nu via één of andere nota voor de eerstkomende 3 of 4 jaar
vast te leggen, dat lukt niet. Hij wil uitsluitend spreken voor de begroting
1993.
Hij wil zo maar eens een paar posten er uit halen uit die kadernota die het
meest essentieel zijn. De allerbelangrijkste post is de bijdrage aan het
wegenfonds. Als individuele post is dit de allergrootste, nl. f 560.000,00.
Dan is er een leuk bedrag dat is het rioleringsfonds. Verder denkt hij aan
de automatisering. Dat zijn een paar zeer wezenlijke posten waar het om
gaat. Hij wil dan ook aan die posten enige aandacht wijden en niet alles in
detail omspitten. Waarom doet hij dat? Omdat wij daar zeer grote vraagtekens
I
jömuasuj »iJ i&vu
I
I