Eveneens nemen wij afstand van de jaarlijkse aanslag van de rioleringsbelasting a f 62.500,00. Hiervoor hebben wij vorig jaar ook al gepleit en wel omdat het VBA ook aangeeft dat in het grote rioleringsfondsde voorzieningen op dit moment globaal 40% te hoog gereserveerd zijn. Er zijn ook nog geen zaken aanwezig dat het onjuist zou zijn en de stand op dit moment 6è ton ultimo 1992 conform de begroting. Bovendien wordt dit fonds nog eens extra gevoed middels een rente-verhoging van f 35.000,00 per jaar en in onze optie f 120.000,00 voorziening komt het toch totaal per jaar aan voorziening en riolering f 155.000,00 als toevoeging. De gemiddelde uitgaven van de afgelopen jaren is nog steeds 1 ton Begrotingswijzigingen algemene dienst voor de komende jaren, globaal geschat op f 72.000,00 inclusief sociale vernieuwingen ad f 35.000,00. Deze post kan eerst gedekt worden zoals het nu aangegeven is voor een overschot f 31.000,00. Verder vinden wij dat de overige bedragen voor deze posten, waar voorlichting onder zit wat erg belangrijk is, gedekt moeten worden door a. middels een stukje bezuinigingen en b. ten aanzien van sociaal vernieuwingen wordt opgenomen voor de komende jaren tot en met 1996 f 35.000,00. Wij kunnen niet inschatten hoe het overheidsbeleid voor de komende jaren ten aanzien van de sociale vernieuwingen gevoerd gaan worden. Dat is nog niet helemaal duidelijk. De subsidie-nota moet nog besproken worden in de commissie welzijn. Als wij praten over de toekomst dan blijven wij streven voor handhaving van bepaalde vergoeding voor de districtskatecheseHoeveel het moet zijn, daarover zullen wij nader spreken in de commissie. De toelichting in het rapport ten aanzien van de bedrijfseconomische toetsing, dat beschouwen wij als een stukje voorlichting richting raadsleden. Dat is voor ons mooi meegenomen. Algemene reserves, deze zijn na de reactivering fors toegenomen. Het is een bekend gegeven, doch de voorheen stille reserves zijn met hetzelfde bedrag afgenomen. Wij zijn geen voorstander van afboeking van de verlaging van de reserves met een miljoen om hierdoor de kapitaalslasten voor de wegen te verlagen. Leges en overige rechten kan men niet zo maar zonder pardon verhogen. Een trendmatige verhoging conform de prijsindexcijfers, achten wij verantwoord. Wij kunnen niet onnodig de burgers en de bedrijven belasten met een extra verhoging. Als we dat toch willen gaan doen, via de juiste toerekening van kosten per activiteit, dan betekent dit voor ons dat aan de andere kant belastingverlaging doorgevoerd moet worden, bijvoorbeeld onroerend goed belasting. De toelichting over sanering Brabant Chemie, de berekeningswijze van de jaarlijkse lasten van f 567.000,00, is voor ons nog onduidelijk. Zoals U bekend streven wij er naar de post bodemsanering Brabant Chemie van ruim 9è ton, zeker in stand te houden en zo mogelijk te verhogen als er overschotten zijn, binnen de jaarrekening. Doch we hebben hier nog niet de steun van de volledige raad. Wij hopen dat die nog een keer komt. Wij vragen U wel om, waar u spreekt over de hardheidsclausule dat er aanspraak op gemaakt kan worden, of mogelijk gehonoreerd zou kunnen worden om de aanvraag zo snel mogelijk in te dienen, want dan komt er toch duidelijkheid over deze onduidelijke zaak. Het investeringsprogramma 1993 t/m 1996. Er zijn een x-aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de meerjarenvisie 1992, en met name de investering tot de sportaccommodatie 1993 t/m 1996 voor 6i ton. Daar komt hij straks nog op terug. Het structuur-groenplan voor f 26.000,00. Hij vindt een forse investering voor beoordeling en invoering van bestemmingsplannen voor de komende vier jaar. Waar jaarlijks met f 35.000,00 meer als begroot is. Hij kan zich indenken dat voor aanpassing van het buitengebied we een behoorlijk bedrag nodig hebben voor 1993. Maar voor de komende jaren daarna vanaf 1994 t/m 1996 is hij best benieuwd om welke redenen dat het bedrag voor de I I I I I

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 117