Eveneens nemen wij afstand van de jaarlijkse aanslag van de
rioleringsbelasting a f 62.500,00. Hiervoor hebben wij vorig jaar ook al
gepleit en wel omdat het VBA ook aangeeft dat in het grote
rioleringsfondsde voorzieningen op dit moment globaal 40% te hoog
gereserveerd zijn. Er zijn ook nog geen zaken aanwezig dat het onjuist zou
zijn en de stand op dit moment 6è ton ultimo 1992 conform de begroting.
Bovendien wordt dit fonds nog eens extra gevoed middels een rente-verhoging
van f 35.000,00 per jaar en in onze optie f 120.000,00 voorziening komt het
toch totaal per jaar aan voorziening en riolering f 155.000,00 als
toevoeging. De gemiddelde uitgaven van de afgelopen jaren is nog steeds 1
ton
Begrotingswijzigingen algemene dienst voor de komende jaren, globaal geschat
op f 72.000,00 inclusief sociale vernieuwingen ad f 35.000,00. Deze post kan
eerst gedekt worden zoals het nu aangegeven is voor een overschot f
31.000,00. Verder vinden wij dat de overige bedragen voor deze posten, waar
voorlichting onder zit wat erg belangrijk is, gedekt moeten worden door a.
middels een stukje bezuinigingen en b. ten aanzien van sociaal vernieuwingen
wordt opgenomen voor de komende jaren tot en met 1996 f 35.000,00. Wij
kunnen niet inschatten hoe het overheidsbeleid voor de komende jaren ten
aanzien van de sociale vernieuwingen gevoerd gaan worden. Dat is nog niet
helemaal duidelijk.
De subsidie-nota moet nog besproken worden in de commissie welzijn. Als wij
praten over de toekomst dan blijven wij streven voor handhaving van bepaalde
vergoeding voor de districtskatecheseHoeveel het moet zijn, daarover
zullen wij nader spreken in de commissie.
De toelichting in het rapport ten aanzien van de bedrijfseconomische
toetsing, dat beschouwen wij als een stukje voorlichting richting
raadsleden. Dat is voor ons mooi meegenomen. Algemene reserves, deze zijn na
de reactivering fors toegenomen. Het is een bekend gegeven, doch de voorheen
stille reserves zijn met hetzelfde bedrag afgenomen. Wij zijn geen
voorstander van afboeking van de verlaging van de reserves met een miljoen
om hierdoor de kapitaalslasten voor de wegen te verlagen.
Leges en overige rechten kan men niet zo maar zonder pardon verhogen.
Een trendmatige verhoging conform de prijsindexcijfers, achten wij
verantwoord. Wij kunnen niet onnodig de burgers en de bedrijven belasten met
een extra verhoging. Als we dat toch willen gaan doen, via de juiste
toerekening van kosten per activiteit, dan betekent dit voor ons dat aan de
andere kant belastingverlaging doorgevoerd moet worden, bijvoorbeeld
onroerend goed belasting.
De toelichting over sanering Brabant Chemie, de berekeningswijze van de
jaarlijkse lasten van f 567.000,00, is voor ons nog onduidelijk.
Zoals U bekend streven wij er naar de post bodemsanering Brabant Chemie van
ruim 9è ton, zeker in stand te houden en zo mogelijk te verhogen als er
overschotten zijn, binnen de jaarrekening. Doch we hebben hier nog niet de
steun van de volledige raad. Wij hopen dat die nog een keer komt.
Wij vragen U wel om, waar u spreekt over de hardheidsclausule dat er
aanspraak op gemaakt kan worden, of mogelijk gehonoreerd zou kunnen worden
om de aanvraag zo snel mogelijk in te dienen, want dan komt er toch
duidelijkheid over deze onduidelijke zaak.
Het investeringsprogramma 1993 t/m 1996. Er zijn een x-aantal wijzigingen
doorgevoerd ten opzichte van de meerjarenvisie 1992, en met name de
investering tot de sportaccommodatie 1993 t/m 1996 voor 6i ton. Daar komt
hij straks nog op terug.
Het structuur-groenplan voor f 26.000,00. Hij vindt een forse investering
voor beoordeling en invoering van bestemmingsplannen voor de komende vier
jaar. Waar jaarlijks met f 35.000,00 meer als begroot is. Hij kan zich
indenken dat voor aanpassing van het buitengebied we een behoorlijk bedrag
nodig hebben voor 1993. Maar voor de komende jaren daarna vanaf 1994 t/m
1996 is hij best benieuwd om welke redenen dat het bedrag voor de
I
I
I
I
I