- 14 - 8. VOORSTEL TOT HET AANGAAN VAN DE OVEREENKOMST MET DE HEER HANEGRAAF VOOR ONTWIKKELINGSPLAN CONIJNSBERGHE (BIJLAGE 30) Dhrvan de Sande Het voorstel tot overeenkomst van ontwikkeling van plan Conijnsberghe Laten we even voorop stellen dat de fractie Dorpsbelangen voorstander is voor woningbouw op deze lokatie. Elke vertraging die om één of andere reden naar voren zou komen, die betreuren wij ten zeerste t.a.v. de bedrijfseconomisch gebeuren voor de ondernemer. Doch invulling en de wijze waarop dient een zeer zorgvuldige behandeling te hebben, zowel in de commissie als in de raadsvergadering, alvorens een democratische besluitvorming verwacht mag worden. Want de raad heeft de zorg een prima woningbouwlokatie op alle facetten van verkeer en groenvoorziening en de leefbaarheid in de lengte der jaren te realiseren voor deze lokatie. Alvorens wij op de technisch onderdelen van het contract wensen in te gaan, hebben wij enige vragen richting college omtrent de gang van zaken. Wat is de motivatie van het college geweest om dit agendapunt toe te voegen aan de agenda tegen de afspraak in zoals die vastgesteld zijn in het reglement van orde. Van belang is voorts te weten dat de voorzitter van de raad in de raadsvergadering van 3 januari jl. bevestigd heeft dat eventuele wijzigingen van de fracties pas behandeld kunnen worden in de raadsvergadering van 7 maart a.s. Waarom heeft het college besloten het initiatief voorstel van Dorpsbelangen ingediend per 15 januari jl, niet in de commissie Grondzaken van 4 februari a.s te brengen. Dit ondanks de toezegging van de voorzitter van de raad op de ochtend van 15 januari jl, dat het voorstel doorgeleid zou worden naar de commissie Grondzaken. Op dat moment was er nog geen sprake van het toegevoegd agendapunt. Vervolgens op 3 januari werd de raad gevraagd een besluit te nemen over een overeenkomst met Hanegraaf de ontwikkeling van dit project zonder inzage in het dossier Hanegraaf/Conijnsberghe vanaf 1990 tot en met 1991, 200 bladzijden. Op welke gronden heeft het college dan ook besloten om het dossier toen niet ter inzage te leggen voor de raad op 3 januari. Wat technische zaken over dit agendapunt. Waar Dorpsbelangen vooral op doelt betreffende de wijzigingen zijn de volgende aspecten: het contract is tweeledig, namelijk zaken m.b.t. de overeenkomst en bestemmingsplan doorkruisen het voorstel. Dit laatste onderdeel ligt verweven in de zinsnede onder punt 1. De gemeenteraad verleent medewerking voor het nog vast te stellen bestemmingsplan welke op de bij deze overeenkomstige bijbehoorde tekening is aangegeven. Dit is duidelijk vermenging van zaken. Hierbij schaad je mogelijk de belangen van de omwonenden en toekomstige bewoners. In het raadsvoorstel of dossier dat ter inzage lag, zijn de volgende punten te lezen. De vragen van Dorpsbelangen zijn zoals staat, grotendeels meegenomen. Doch onderstaande vragen zijn o.i. niet behandeld of niet of nauwelijks toegelicht. De weergave van de contractanten, wie wordt exploitant? De raad wordt nu een goedkeuring gegeven en gevraagd om het contract te ondertekenen maar men weet niet met welk rechtspersoon of welke natuurlijke personen. De maximale toegestane woningbouw. Dorpsbelangen heeft voorgesteld, en het nader toegelicht, ervan uit te gaan tot de maximale woningbouw van 9 woningen per jaar, in de vrije sector. Mede om de vrije sectorwoningbouw die we de komende jaren willen realiseren

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 58