- 35 - je hebt wel in de serieusheid waarmee je met elkaar omgaat, duidelijk signalen afgegeven of je op hoofdlijnen uieindelijk kunt instemmen, en dat laat onverlet dat je de vrijheid openhoudt bij Algemene Beschouwingen, daar zijn zij ook voor, op onderdelen nog eens een kritische kanttekening te plaatsen. Ik denk dat dat ook helemaal past in de stijl en werkwijze die wij met elkaar hebben afgesproken. Ook commissie-advies is geen vrijblijvende zaak, want anders zet u zelf het college op het verkeerde been, met betrekking tot de voorstellen die uiteindelijk hier op tafel komen. Dat is, nogmaals, niet in overeenstemming met de beleidsafspraken die wij hebben vastgesteld bij het aanvaarden van de nota Bestuurlijke Organisatie in 1986. Dhr, van de Sande Zoals de heer van den Bemd ook zegt: we moeten duidelijk weer geven wat er gezegd, gesproken en vastgelegd is. Het is juist, zoals u ook stelt inzake de invloed en de tijd die door eenieder hieraan gespendeerd is voor deze begrotingsbehandeling maar in de behandelingen zijn er door diverse fracties voorstellen en aanzetten gegeven voor het beleid. Vanaf mei is dat gebeurd. Ik vind het niet democratisch (of onvoldoende democratisch - wij leggen ons graag bij de meerderheid neer)maar wij zitten hier wel om mee te denken over het beleid en dat proberen we positief kritisch te doen. Wij vinden dan dat als we zo uit elkaar naar de commissie-vergadering gaan, dat er geen positief advies gegeven wordt. We nemen de opmerkingen mee. Je neemt dan (want er zijn meer vergaderingen die ten grondslag liggen aan wat er bij de fracties leeft) iets mee. Dat geluid van Dorpsbelangen is niet overgekomen en in te weinige mate. Dan zeg ik: goed, daar was mijn reactie richting u gericht; het is besproken in de commissies: amen en uit. Zo ligt het niet; zo gaan we niet met elkaar om. Men is uit elkaar gegean met de opmerking dat we het in de commissie B&R bespreken. We gaan ambtelijk overleg voeren en we zien wel wat eruit komt. Dit ligt op tafel. Dat is onze kritiek. Dat hebben we ook gezegd in de eerste ronde. Daar blijven we bij. De voorzitter Ik denk dat u uw collegas enorm veel onrecht doet, want.... Dhr, van de Rijzen Ik heb toch behoefte om hier even op in te gaan want door Rijsbergs Belang is zeker niet negatief gereageerd in de commissies op deze begroting of onderdelen daarvan. Ik kan mij voorstellen dat de heer van de Sande voor zijn eigen fractie spreekt; dat mag hij ook, maar zeker niet namens fractie Rijsbergs Belang. Dat wij over onderdelen nog na willen denken, en ons eind oordeel op willen schorten tot deze vergadering, lijkt mij verdorie logisch; anders zou daarmee deze zaak overbodig worden. Dhr, van de Sande Zo is de voorzitter niet begonnen in zijn eerste antwoord. De voorzitter Sorry, ik moet toch constateren dat u iedere keer probeert uitlatingen in een andere context te plaatsen. Dat is niet alleen wat ik vanavond constateer. Dat is ook de reden dat ik er wat nadrukkelijk op inga. Ik dacht op enig moment ook te mogen constateren dat u weer helemaal binnen het metier in beeld was. Gelukkig hebben we elkaar dan toch goed verstaan, maar u probeert iedere keer dan toch weer weg te glippen door te zeggen dat we dat zo-en-zo hebben gedaan. Ik heb ook proberen duidelijk te maken dat de wijze waarop je met elkaar in raden omgaat, betekent dat je "hoor-en-wederhoor" pleegt, en dan past het ook niet (en daar attaqueer ik u ook op)om het in een soort verhouding kabinet - tweede kamer te doen. Dan zeg ik: ik ben ook bewust begonnen aan te geven hoe het bestuurssysteem van

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 304