- 20 - ze hier op het depot niet binnen komen, maar in principe is het zo dat de gemeente in het kader van de afvalstoffenwet geen taak heeft als het gaat om, anders dan bij de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen, waar de gemeente duidelijk een plicht heeft, is het zo dat bedrijven primair verantwoordelijk zijn voor de afvoer van hun eigen afvalstoffen, dus wat dat betreft is het geen gemeentelijke taak; dus hoeven wij ook geen tarieven te berekenen. We hebben ze eigenlijk gewoon niet te accepteren. Dus de enige taak die op gemeentelijk niveau ligt is aan de hand van de hinderwet of WCA-vergunningen te controleren of de stromen die bij bedrijven vrijkomen ook op de juiste wijze afgevoerd worden. Gemeenten hebben geen enkele taak bij de verwerking of inzameling van bedrijfsafvalstoffen. Dhr, van de Sande Mijnheer de voorzitter, stel dat het toch aangeleverd wordt hier op het gemeentehuis; afval van bedrijven. Ik zeg dus in principe, dus daaruit kan ik concluderen dat het misschien wel gebeurd is, dat er regeling getroffen is (ook in de geldelijke afwikkeling) Dhr. Utens Nee, want wij hebben met name, als het gaat (ik wil u best als voorbeeld even meegeven) om de inzameling van het klein chemisch afval en tegelijker tijd is ook aan bedrijven kenbaar gemaakt dat zij dus (en wij hebben daar als gemeente een soort intermediaire rol in te vervullen) best bereid zijn om bedrijven die op een gegeven moment ook hier melden waar zij terecht kun nen, zodat wij dit aan onze huidige inzamelaar doorgeven. Het afrekenen bij voorbeeld gebeurt rechtstreeks tussen aanbieder en inzamelaar. Als gemeente hebben wij daarin geen enkele taak, behoudens dan de controlerende taak of dat bedrijven het op de juiste wijze afvoeren. U maakt ook opmerkingen over het werkprogramma 1991, of dit al afgewerkt is. Nee, op dit moment is het zo dat nog niet alle uren zijn besteedt door de MTS Breda. In het werkprogramma 1991 zijn overigens ook de restant-uren van 1990 ingebracht, die we toen net hadden met het loskoppelen van Etten-Leur. BUGM-gelden en primair is dat geld besteed om de categorie-IV bedrijven te controleren. Op dit moment hebben we nog enige reserve over om met name daar waar we primair gezegd hebben ook reserve over te willen houden met de beoordeling van de vrijkomen de rapporten in het kader van het saneringsbestek Brabant Chemie, omdat dat ook een vrijlijvig gebeuren zal zijn. Maar betreffende het werkprogramma doen we dat in regionaal verband in het kader van die MTS Breda. Ik mag ook een opmerking inzake extra werk in het kader van het milieuplan vertalen; uitbreiding van personeel of uitbesteden. Nou, het zal hem vooral zitten in wat u gisterenavond ook gehoord heeft, denk ik, bij de toelichting, en wat ik zojuist ook verwoordde, die integrale milieu-aanpak, die wij op termijn voor zullen staan. Dat zal inderdaad inhouden dat we dus meer naar een integrale aanpak zullen komen. Integrale aanpak die ook meer relaties (en dan heb ik het al over de aanpassing van dat werkprogramma 1992 - 1994) zullen gaan inhouden met betrekking tot Ruimtelijke Ordening en Verkeer en Vervoer. Wordt door onze gemeente ingespeeld op incidentele project-subsi- dies. Ja, dat kan ik ook bevestigend beantwoorden. Daar waar wij mogelijk heden zien (en ik mag dan verwijzen naar NMP+ en naar de BUGM-gelden)wij die inderdaad ook steeds proberen mee te pakken. Ik wil daar wel onmiddel lijk bij opmerken dat wij bij die bijdrage die wij kunnen verkrijgen ook ge meentelijke financiën bij moeten leggen om in aanmerking te komen voor die uitkeringen. Voorzitter: ik denk dat ik hiermee alle vragen in eerste termijn voldoende beantwoord heb. De voorzitter Ik zou dadelijk de mogelijkheid van een schorsing even willen inbouwen van ongeveer een twintig minuten, maar ik heb begrepen, de heer van de Rijzen

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 289