- 19 - aanpassing van het werkschema zullen doen plaatsvinden omdat met name een verdere integratie van de verschillende andere onderdelen (dan bedoel ik specifiek WCA en Lozingsvergunningen) zoveel mogelijk gekoppeld zullen gaan worden, dus wat dat betreft zullen de werkzaamheden wel enigszins wijzigen. De fractie Werknemersbelangen maakt een opmerking over het toepassen van het profijtbeginsel en het kostendekkend principe bij het toepassen van de verschillende heffingen, specifiek dan de afvalstoffenheffing, waar wij inderdaad als college voorstander van zijn om in ieder geval het kostendek kend principe overeind te houden. U zegt: "Ja, waarom doet u dat (en ik vertaal het even met eigen woorden) waar u dat bij de individuele burger wel doet, dat het gaat om de afvalstoffenheffing. Waarom verlaat u dat idee als het gaat om hinderwetleges; om deze kostendekkend te laten zijn. Dat is natuurlijk een probleem; hinderwetleges ontvang je eenmaal. Dit is bij de afgifte van een vergunning, vervolgens zit er aan die vergunning nog een controlesysteem gekoppeld. Het moge u duidelijk zijn dat bij de uitleg die u tot op heden gekregen heeft, dat wij de aanvragen die wij plegen, op basis van de zogenaamde BUGM-gelden en de gelden die wij kunnen verkrijgen uit het zogenaamde NMP+, dat wij die geldbronnen ook aanboren en dat dat op termijn natuurlijk toch wel de nodige consequenties zal hebben. Nu zitten we met een inhaalmanoeuvre en krijgen we dus versneld leges binnen uit het verlenen van vergunningen, maar op termijn zal dat natuurlijk teruglopen dat bedrag. Dat zal wel impliceren dat we de afgegeven vergunningen zullen moeten blijven controleren, wat uiteraard menskracht kost en wat ook betaald zal moeten worden en waar verminderde inkomsten tegenover staan. Ik wil dat toch uitdrukkelijk onder de aandacht brengen. Mevr, van den Bemd Jawel, maar daar heeft onze fractie ook volledig begrip voor; alleen de zin van het feit dat het profijt-beginsel zorgvuldig moet worden afgepast. Dat komt bij ons een beetje over als cretologie, omdat wij menen dat het profijt beginsel altijd zorgvuldig moet worden toegepast. Hoe je het uiteindelijk ook af moet ronden; het moet altijd op zorgvuldige basis geschieden. Dhr. Utens Wij doen alles zorgvuldig, mevrouw- Mevrvan den Bemd Ja, nou daar twijfel ik niet aan. Dhr. Utens U schrijft het wel weg- Mevr. van den Bemd Die zin doet het voorkomen of het alleen daarop gebaseerd zou zijn. Dat wil er bij ons niet goed in. Dhr. Utens Ik ben blij dat u de twijfel wegneemt. Dan kom ik toe aan de laatste opmer king, voorzitter. Fractie Dorpsbelangen maakt een opmerking over de afval stoffenheffing. Zij vragen over de kosten voor bedrijven, die afval leveren, worden doorberekend. Ik denk dat zij dat bedoelen in het kader van het che misch afval, althans zo heb ik het gelezen uit uw opmerkingen. Dhr, van de Sande Chemisch afval of ander afval dat hier afgeleverd wordt. Dhr. Utens Ja, in principe accepteren wij geen van beide afvalstromen. Ik zeg niet dat

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 288