- 12 - eens bij neemt, dan zegt deze aannemer dat hij de gemeente dit aanbiedt en dat hij werkzaamheden doet met uitzondering van wat U bij derden onder moet brengen. Het wordt met namen genoemd en desondanks vinden wij terug in deze post als overschrijding. Hij ziet helemaal het hoofd van de technische dienst er niet voor aan en zeker het hoofd wat er nu zit, maar hij gelooft toch dat er intern maatregelen genomen moeten worden dat deze aanwijsbare en voorzienbare overschrijdingen voorkomen kunnen worden. Hij hoopt dat dergelijke overschrijdingen in de toekomst vermeden worden. Dhr. Verschueren kan zich voor een groot gedeelte aansluiten bij dhr. Bourdrez. Hij wil nog een opmerking maken aangaande het verslag van de commissie Grondzaken. Hij denkt dat er nogal wat problemen zijn ontstaan doordat dat gedeelte van het verslag wat betrekking had op dit voorstel, dat daar gewoon te weinig van is opgenomen waardoor er wat misverstanden zijn ontstaan en waardoor het vooral moeilijk is geweest om toch bepaalde bescheiden aangaande dit agendapunt boven tafel te krijgen. Hij zou graag willen dat er in de toekomst wat meer zorgvuldigheid betracht werd, daar een overschrijding van maar liefst 25% verschrikkelijk aan de hoge kant is. Hij hoopt echt dat dit maar een incidentele keer is. Dhr. Van de Rijzen zegt dat het probleem met dit soort aanvullende kredieten is dat je altijd al in een uitvoeringsfase zit. Je zit dus erg gebonden. Stel wanneer je het krediet niet goed zou keuren, dan kom je natuurlijk knap in de problemen en dat wensen wij niemand toe. Wij willen in de toekomst wel verschoond blijven van dit soort aanvullende kredietaanvragen. Hij kan zich best voorstellen dat een aantal kleine zaken tijdens de uitvoering aan de oppervlakte komen maar een aanvullend krediet van meer dan 20% ten opzichte van het oorspronkelijke, dat lijkt ons wel erg veel Dhr. Rietveld wil inhaken op de zinsnede die er staat dat de commissieleden unaniem positief hebben geadviseerd. Hij denkt eerder dat de commissieleden unamiem voor het blok zijn gezet. Men heeft met een project in uitvoering te maken. Bewoners die in tijdelijke behuizing op dit moment zitten en je kunt moeilijk tegen die mensen zeggen van we weigeren het krediet, wacht nog maar even langer". Men moet dus toch wederom een belangenafweging doen en dan valt dan toch in het voordeel van de bewoners uit. Maar hij is het met de vorige sprekers eens dat het redicuul is dat we een overschrijding van 25% op ons bord krijgen. Hij sluit zich aan bij de vorige sprekers dat we voortaan verschoond willen blijven van dit soort overschrijdingen Dhr. Jochems zegt wil hier even op reageren omdat er nu misschien ambtenaren voor aangekeken worden, om die toch enigszins in bescherming te nemen. Daar is het college voor. Hij is verantwoordelijk en niemand anders. Het is zo dat wanneer men aan oude gebouwen begint, dan valt natuurlijk altijd tegen. Dat weet iedereen. We hebben zo goed mogelijk gepland. De grote overschrijding is toch de houten begane grondvloer in de slaapkamer en woonkamer. Deze is vervangen voor een beton-vloer. We waren aan de eerste woning bezig. Wat bleek, door allerlei activiteiten die in de woningen plaatsvonden gingen de stenen door de vloeren. Hij is er als portefeuillehouder toen bijgeroepen en toen is er gevraagd wat nu te doen. Vervolgens zijn we met een voorstel naar het college gegaan en is het besluit genomen om de vloeren te vernieuwen. Dat is een flinke post. Dan zit men met 10 woningen al bijna aan de f 30.000, Het is niet altijd een overschrijding geweest. Lopend het werk, zijn het extra werkzaamheden geweest. Dat vindt U ook terug in het voorstel. Dat neemt niet weg dat er dingen waren die we wel hadden kunnen voorzien. En dat is het buitenschilderwerk, dat hadden we gewoon op moeten nemen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 234