Dhr. Verschueren: Aan een kant is het voor de gemeente Rijsbergen een goede zaak dat we wat minder moeten gaan betalen. Van de andere kant is het natuurlijk jammer om te constateren dat door de bewoners van Rijsbergen nog heel minimaal gebruik gemaakt wordt van het Streekarchief. Wat betreft bladzijde 16, daar wordt gesproken over een huurverhoging van de Prins Hendrikstraat 4, 6, en 8, van 42.000,naar 116.000,Mijn vraag is, in het begeleidend schrijven van het Streekarchief wordt gesteld dat het pand pas in april/mei in gebruik zal worden genomen. Het lijkt ons dan ook een beetje vreemd dat het huur bedrag gelijk voor het hele jaar opgenomen is. Tweede vraag aangaande dit onderwerp is dat wij als fractie Werknemersbelangen wat de investeringen betreft, willen weten in wat voor termijn dat ze dit gaan verrekenen. Ik weet niet of die kennis hier aanwezig is. Dhr. van de Rijzen: Het lijkt mij een wat stugge redenering als zou onze bijdrage omlaag gegaan zijn omdat wij qua inwonersaantal zover achteruit gegaan zijn. Ik denk niet dat wij vergeleken met de andere deelnemers, ver achteruit gegaan zijn. Als ik dat hier zo zou berekenen zou dat meer dan 15% zijn. Ik geloof dat niet. Wel hebben wij de afgelopen jaren veelvuldig gebruik gemaakt van de diensten van het archivariaat voor het opschonen van het statisch- en dynamischar- chief. Ik neem aan dat het haast gereed is. Vandaar dat de kosten de komende jaren zullen dalen en zullen beperken tot het normale onderhoud. Als ik verder zie dat de kosten ook nog gesplitst zijn in een drietal eenheden. Kosten direct toe te rekenen aan de gemeente, dat zijn gewoon de uren waar voor uurloon verschuldigd is. De kosten van centraal depot, en de overige kosten. Alleen de kosten van het centraal depot worden per bewoner omgesla gen dat is een bedrag van 10.000,--. Dus als wij 5.000,-- minder zouden gaan betalen op een bedrag van 10.000,zou dat betekenen dat wij met ons inwonersaantal 50% achtergebleven waren bij de andere gemeenten, dat is denk ik niet waar. Ik denk dat het mede wordt veroorzaakt door de diensten die wij in de afgelopen jaren van het archivariaat veelvuldig gebruik van hebben gemaakt Wethouder Utens: Ik zal proberen er een antwoord op te geven. Betreft de opmerking van de heer Verschueren dan moet ik u in alle eerlijkheid mededelen dat we dat na moeten trekken, het is een vrij detaillistisch opmerking die u maakt. Maar ik zal er voor zorgen dat u daar het antwoord voor krijgt. Aangaande de op merking van de heer van de Rijzen, we hebben hier nogal wat investeringen in huis gedaan hebben om het archief erg dynamisch te krijgen, zeker het hedendaagse. Het statisch archief in de archiefruimte in dit gebouw is prak tisch helemaal bijgewerkt. Dat men nu aan de laatste 20 jaar begonnen is. Wat dat betreft zal er een afbouw van de uren m.n. in de personele sfeer plaatsvinden. Op de vraag van de heer van de Rijzen en Verschueren daarvan zullen wij zorgen dat deze naar behoren beantwoord zullen worden. De raad gaat akkoord met het voorstel van burgemeester en wethouders. 14. Voorstel tot het voorlopig vaststellen van de rekeningen van het Grondbedrijf, het Woningbedrijf en van de Algemene Dienst over het dienstjaar 1990. (Bijlage 118) Zonder beraadslaging of hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voorstel van burgemeester of wethouders. 15. voorstel tot het in het openbaar laten vergaderen van de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden. (Bijlage 119) - 5 -

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 206