Dhr. Verschueren:
Aan een kant is het voor de gemeente Rijsbergen een goede zaak dat we wat
minder moeten gaan betalen. Van de andere kant is het natuurlijk jammer om
te constateren dat door de bewoners van Rijsbergen nog heel minimaal gebruik
gemaakt wordt van het Streekarchief. Wat betreft bladzijde 16, daar wordt
gesproken over een huurverhoging van de Prins Hendrikstraat 4, 6, en 8, van
42.000,naar 116.000,Mijn vraag is, in het begeleidend schrijven
van het Streekarchief wordt gesteld dat het pand pas in april/mei in gebruik
zal worden genomen. Het lijkt ons dan ook een beetje vreemd dat het huur
bedrag gelijk voor het hele jaar opgenomen is. Tweede vraag aangaande dit
onderwerp is dat wij als fractie Werknemersbelangen wat de investeringen
betreft, willen weten in wat voor termijn dat ze dit gaan verrekenen. Ik
weet niet of die kennis hier aanwezig is.
Dhr. van de Rijzen:
Het lijkt mij een wat stugge redenering als zou onze bijdrage omlaag gegaan
zijn omdat wij qua inwonersaantal zover achteruit gegaan zijn. Ik denk niet
dat wij vergeleken met de andere deelnemers, ver achteruit gegaan zijn. Als
ik dat hier zo zou berekenen zou dat meer dan 15% zijn. Ik geloof dat niet.
Wel hebben wij de afgelopen jaren veelvuldig gebruik gemaakt van de diensten
van het archivariaat voor het opschonen van het statisch- en dynamischar-
chief. Ik neem aan dat het haast gereed is. Vandaar dat de kosten de komende
jaren zullen dalen en zullen beperken tot het normale onderhoud. Als ik
verder zie dat de kosten ook nog gesplitst zijn in een drietal eenheden.
Kosten direct toe te rekenen aan de gemeente, dat zijn gewoon de uren waar
voor uurloon verschuldigd is. De kosten van centraal depot, en de overige
kosten. Alleen de kosten van het centraal depot worden per bewoner omgesla
gen dat is een bedrag van 10.000,--. Dus als wij 5.000,-- minder zouden
gaan betalen op een bedrag van 10.000,zou dat betekenen dat wij met ons
inwonersaantal 50% achtergebleven waren bij de andere gemeenten, dat is denk
ik niet waar. Ik denk dat het mede wordt veroorzaakt door de diensten die
wij in de afgelopen jaren van het archivariaat veelvuldig gebruik van hebben
gemaakt
Wethouder Utens:
Ik zal proberen er een antwoord op te geven. Betreft de opmerking van de
heer Verschueren dan moet ik u in alle eerlijkheid mededelen dat we dat na
moeten trekken, het is een vrij detaillistisch opmerking die u maakt. Maar
ik zal er voor zorgen dat u daar het antwoord voor krijgt. Aangaande de op
merking van de heer van de Rijzen, we hebben hier nogal wat investeringen
in huis gedaan hebben om het archief erg dynamisch te krijgen, zeker het
hedendaagse. Het statisch archief in de archiefruimte in dit gebouw is prak
tisch helemaal bijgewerkt. Dat men nu aan de laatste 20 jaar begonnen is.
Wat dat betreft zal er een afbouw van de uren m.n. in de personele sfeer
plaatsvinden. Op de vraag van de heer van de Rijzen en Verschueren daarvan
zullen wij zorgen dat deze naar behoren beantwoord zullen worden.
De raad gaat akkoord met het voorstel van burgemeester en wethouders.
14. Voorstel tot het voorlopig vaststellen van de rekeningen van het
Grondbedrijf, het Woningbedrijf en van de Algemene Dienst over het
dienstjaar 1990.
(Bijlage 118)
Zonder beraadslaging of hoofdelijke stemming wordt besloten conform het
voorstel van burgemeester of wethouders.
15. voorstel tot het in het openbaar laten vergaderen van de commissie
Bestuurlijke Aangelegenheden.
(Bijlage 119)
- 5 -