- 17 -
getuige de nota naar samenwerking op niveau en heeft een interimwetgeving
over deze materie aangekondigd. Gemakshalve noemen wij dat dan de wet gemeen
schappelijke regelingen plus. Ik denk dat wij hiermee ons voordeel kunnen
doen. Besluitend, de eerste optie blijft voor ons favoriet. Want als je
zelfstandig bent kun je namelijk zorgen voor de eigen leefbaarheid, zorgen
voor je eigen financiële positie, zorgen voor een goed milieu en noem maar
op. Dus dat zijn geen uitgangspunten, je moet gewoon zorgen dat je zelfstan
dig blijft dan kan je de rest zelf creëren. Wat de tweede optie betreft zou
ik u willen verzoeken dit zo gedetailleerd mogelijk uit te werken. Ik zou
daar toch graag een tijd voor u mee af willen spreken. Dan zou ik u nog
willen vragen of u weet wanneer deze interimwetgeving te verwachten is. Of
wij kunnen vooruit lopen op deze interimwetgeving. Of het wellicht zinvol is
om met de andere kleine gemeenten in de stadsregio te praten hierover.
De voorzitter:
Ik zou u willen voorstellen om even een kwartier te schorsen voor collegebe-
raad dan hebben we ook tevens de gelegenheid om de gasten op de tribune een
kop koffie aan te bieden.
Na de schorsing krijgt dhr. jochems het woord:
We thoude r Jo chems
Het initiatiefvoorstel van de heer van de Sande van Dorpsbelangen. Een goed
half jaar geleden toen er in dezelfde raad van Rijsbergen vragen werden
gesteld over het rapport Schampers en er toen enige discussie ontstond over
de werkwijze van deze commissie en de gevolgen ervan, heb ik geantwoord, de
toekomst of de toekomstmogelijkheden van Rijsbergen zal ons de komende 4 a 5
jaar wel bezig houden en de gemoederen dusdanig beroeren dat we wakker
zullen blijven. De vraag die ons college op dit moment bezig houdt is, waar
om reageert de raad van Rijsbergen op dit moment op deze manier. Waarom krui
pen we wat angstig in onze schulp en gaan we dingen onderzoeken om te komen
tot alternatieven. Waarom? In 1988 heeft de toenmalige raad gesteund door
het college van Rijsbergen de trein op de rails gezet. En die trein stond
bij het treinhuisje met de naam zelfstandigheid van de gemeente Rijsbergen.
De toenmalige raad gaf de opdracht om een rapport te laten maken over de
positionering van de gemeente Rijsbergen. Dat rapport is er gekomen en zegt
knip en klaar hoe de vlag er bij hangt voor de toekomst van onze gemeente.
Ik weet niet geachte dames en heren van deze raad of u het rapport goed
heeft gelezen, maar ik neem aan van wel. Want het is één van de belang
rijkste rapporten die ooit aan ons hebben voorgelegen. Dan kunt u alleen al
aan de voorbereiding zien wat die positie van die kleine gemeente als
Rijsbergen inhoudt. Het is natuurlijk wel zo dat datgene waarover in dit rap
port wordt gesproken, dat we dat ook moeten aanvaarden en tot ons moeten
nemen om daar gestalte aan te geven. Dat betekent niet dat Rijsbergen op
korte termijn een stad moet worden, maar wel dat we wat meer vlees op onze
botten moeten krijgen om maar eens te spreken met de gedeputeerde de heer
Sonneveld. En wat is dat vlees dan wel. Dames en heren, meneer de voorzitter
als u mij toe staat zal ik een kleine opsomming geven van datgene wat wij in
werking hebben gezet en dit jaar en de komende volgende jaren hopelijk uit
moeten werken.
1. Hazeldonk, poort van Europa zoals onze voorzitter dat zo graag zegt
draait op volle toeren. Daar ziet u werkgelegenheid uit de grond gestampt
die zijn weerga niet kent.
2. Piusoord, een project waar veel gemeenten hun vingers aan aflikken ook
wordt daar wel eens anders over gedacht. Maar het college heeft de
concurrentieslag vanaf het begin meegemaakt en weet wel beter.
3. Hooiberg fase 2, wat in de startblokken staat en medio 1992 gestalte zal
krijgen.