- 17 - getuige de nota naar samenwerking op niveau en heeft een interimwetgeving over deze materie aangekondigd. Gemakshalve noemen wij dat dan de wet gemeen schappelijke regelingen plus. Ik denk dat wij hiermee ons voordeel kunnen doen. Besluitend, de eerste optie blijft voor ons favoriet. Want als je zelfstandig bent kun je namelijk zorgen voor de eigen leefbaarheid, zorgen voor je eigen financiële positie, zorgen voor een goed milieu en noem maar op. Dus dat zijn geen uitgangspunten, je moet gewoon zorgen dat je zelfstan dig blijft dan kan je de rest zelf creëren. Wat de tweede optie betreft zou ik u willen verzoeken dit zo gedetailleerd mogelijk uit te werken. Ik zou daar toch graag een tijd voor u mee af willen spreken. Dan zou ik u nog willen vragen of u weet wanneer deze interimwetgeving te verwachten is. Of wij kunnen vooruit lopen op deze interimwetgeving. Of het wellicht zinvol is om met de andere kleine gemeenten in de stadsregio te praten hierover. De voorzitter: Ik zou u willen voorstellen om even een kwartier te schorsen voor collegebe- raad dan hebben we ook tevens de gelegenheid om de gasten op de tribune een kop koffie aan te bieden. Na de schorsing krijgt dhr. jochems het woord: We thoude r Jo chems Het initiatiefvoorstel van de heer van de Sande van Dorpsbelangen. Een goed half jaar geleden toen er in dezelfde raad van Rijsbergen vragen werden gesteld over het rapport Schampers en er toen enige discussie ontstond over de werkwijze van deze commissie en de gevolgen ervan, heb ik geantwoord, de toekomst of de toekomstmogelijkheden van Rijsbergen zal ons de komende 4 a 5 jaar wel bezig houden en de gemoederen dusdanig beroeren dat we wakker zullen blijven. De vraag die ons college op dit moment bezig houdt is, waar om reageert de raad van Rijsbergen op dit moment op deze manier. Waarom krui pen we wat angstig in onze schulp en gaan we dingen onderzoeken om te komen tot alternatieven. Waarom? In 1988 heeft de toenmalige raad gesteund door het college van Rijsbergen de trein op de rails gezet. En die trein stond bij het treinhuisje met de naam zelfstandigheid van de gemeente Rijsbergen. De toenmalige raad gaf de opdracht om een rapport te laten maken over de positionering van de gemeente Rijsbergen. Dat rapport is er gekomen en zegt knip en klaar hoe de vlag er bij hangt voor de toekomst van onze gemeente. Ik weet niet geachte dames en heren van deze raad of u het rapport goed heeft gelezen, maar ik neem aan van wel. Want het is één van de belang rijkste rapporten die ooit aan ons hebben voorgelegen. Dan kunt u alleen al aan de voorbereiding zien wat die positie van die kleine gemeente als Rijsbergen inhoudt. Het is natuurlijk wel zo dat datgene waarover in dit rap port wordt gesproken, dat we dat ook moeten aanvaarden en tot ons moeten nemen om daar gestalte aan te geven. Dat betekent niet dat Rijsbergen op korte termijn een stad moet worden, maar wel dat we wat meer vlees op onze botten moeten krijgen om maar eens te spreken met de gedeputeerde de heer Sonneveld. En wat is dat vlees dan wel. Dames en heren, meneer de voorzitter als u mij toe staat zal ik een kleine opsomming geven van datgene wat wij in werking hebben gezet en dit jaar en de komende volgende jaren hopelijk uit moeten werken. 1. Hazeldonk, poort van Europa zoals onze voorzitter dat zo graag zegt draait op volle toeren. Daar ziet u werkgelegenheid uit de grond gestampt die zijn weerga niet kent. 2. Piusoord, een project waar veel gemeenten hun vingers aan aflikken ook wordt daar wel eens anders over gedacht. Maar het college heeft de concurrentieslag vanaf het begin meegemaakt en weet wel beter. 3. Hooiberg fase 2, wat in de startblokken staat en medio 1992 gestalte zal krijgen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 161