- 13 -
Hierover wordt ook al binnen de landelijke politiek naarstig opmerkingen
gemaakt en suggesties aangedragen. Het vierde alternatief is uitbreiding van
de wgr binnen de stadsregio echter zonder overdracht van bevoegdheden en
invoering van de vierde bestuurslaag. Dus niet de stadsregio zoals die nu
verwoord is in het rapport Konijnenbelt. Geacht college het onderzoeken van
deze alternatieve mogelijkheden willen wij ter hand stellen van het college
van b&w en het ambtelijk apparaat. Doch wij zijn ons bewust dat er dan ook
criteria aangegeven moeten worden die van belang zijn voor toetsing van het
e.e.a. Wij zullen hier de diverse criteria die volgens onze fractie van
belang zijn voor het afwegen van de 4 alternatieven, nader toelichten, c.q.
de revue laten passeren. De gemeente moet blijven voldoen aan de huidige
autonome bevoegdheden. Het bestuurlijk en ambtelijk apparaat moeten
beheersbaar zijn. De betrokkenheid van de bevolking geniet hoge prioriteit.
Er moet voldoende ruimte zijn voor woningbouw voor 30 a 35 woningen voor
de komende 10 jaar. De financiële druk per hoofd van de bevolking dient zo
laag mogelijk te zijn. De financiële positie van de gemeente moet op langere
termijn gezond kunnen blijven. De natuur en landschappelijke waarde dienen
bewaard te blijven. Het agrarisch karakter van de gemeente dient de overhand
te blijven behouden. Het expeditiecentrum Hazeldonk dient tot de gemeente
Rijsbergen te blijven. Tot zover de criteria. In de voorstellen van het
college naast het initiatiefvoorstel merken wij op dat de 2 alternatieven
die ter discussie voorgesteld zijn in het verleden, om die in behandeling te
nemen tijdens het rapport konijnenbelt vinden wij te vrijblijvend en
onvoldoende. Wij vinden namelijk dat er een behoorlijk onderzoek moet zijn,
zoals aangegeven door de fractie dorpsbelangen. Juist om goed en onderbouwd
te kunnen beoordelen welke koers voor de gemeente Rijsbergen op langer
termijn de beste mogen zijn.
Dhr, van Steenoven:
Ik wil het alleen bij het voorliggende initiatiefvoorstel houden. Ik ben zo
vrij om op te merken dat het initiatiefvoorstel aansluit bij een door het
C.D.A. en in januari j.l. gedane interpellatie, waarin wij destijds
gevraagd hebben om verder te kijken dan alleen de Stadsregio. Voor het
C.D.A. staat zelfstandigheid met stip op de eerste plaats. Dat sluit een
beetje aan bij de top 10 van wethouder Utens bij Brabant Chemie. Wij hebben
daar veel voor over. Niet echter ten koste van alles. Wij zijn echter ook
van mening dat de leefbaarheid van Rijsbergen niet valt of staat met een
zelfstandig Rijsbergen. Doch die leefbaarheid is in onze ogen zeer sterk
afhankelijk van het sociale leven binnen dit dorp. Ik denk dat diegene die
afgelopen dagen het sportpark bezocht hebben weer heel duidelijk hebben
kunnen merken hoe sterk dit sociale leven in Rijsbergen is. Ik denk dat of
we nu wel of niet zelfstandig zijn daar weinig invloed op uitgeoefend kan
worden, omdat dat sociale leven zo sterk is dat het door alles gewoon heen
gaat. Wij hebben als Rijsbergen in de afgelopen jaren een aantal zaken
binnen gekregen, binnen gehaald die goed zouden zijn voor de zelfstandigheid
van dit dorp. Dan denken we m.n. aan Hazeldonk, Piusoord en het AZC. We
zouden daardoor een grote mate van crediet in Den Bosch verdient hebben. Wij
willen daar graag een beloning voor zien. Die beloning zouden we zelfs in
een eisende vorm willen stellen. We hebben medewerking gegeven aan diverse
bovenlokale activiteiten en wij willen graag en dat heb ik ook al eerder
gesteld iets voor terug zien. Als het inwonersaantal van grote invloed kan
zijn op de zelfstandigheid van Rijsbergen dan zouden we moeten kiezen voor
meer woningbouw. Wij houden ons als Rijsbergen niet precies, maar toch in
grote lijnen aan de richtlijnen die de RVC ons jaarlijks voorlegt. Andere
gemeenten die lappen dat aan hun laars, die bieden daardoor onze jongeren
woonruimte c.q. eigen woningbezit. We hebben de laatste jaren een grote leeg-
stroom gehad wat jongeren aangaat omdat we ze niets te bieden hebben. We
hebben ons steeds gehouden in grote lijnen aan de richtlijnen die daarvoor
zijn, andere die doen dat niet. Die plukken daar nu op termijn de vruchten
van. De alternatieven die willen wij uiteraard ook bekijken. Wij hebben dit