- 13 - Hierover wordt ook al binnen de landelijke politiek naarstig opmerkingen gemaakt en suggesties aangedragen. Het vierde alternatief is uitbreiding van de wgr binnen de stadsregio echter zonder overdracht van bevoegdheden en invoering van de vierde bestuurslaag. Dus niet de stadsregio zoals die nu verwoord is in het rapport Konijnenbelt. Geacht college het onderzoeken van deze alternatieve mogelijkheden willen wij ter hand stellen van het college van b&w en het ambtelijk apparaat. Doch wij zijn ons bewust dat er dan ook criteria aangegeven moeten worden die van belang zijn voor toetsing van het e.e.a. Wij zullen hier de diverse criteria die volgens onze fractie van belang zijn voor het afwegen van de 4 alternatieven, nader toelichten, c.q. de revue laten passeren. De gemeente moet blijven voldoen aan de huidige autonome bevoegdheden. Het bestuurlijk en ambtelijk apparaat moeten beheersbaar zijn. De betrokkenheid van de bevolking geniet hoge prioriteit. Er moet voldoende ruimte zijn voor woningbouw voor 30 a 35 woningen voor de komende 10 jaar. De financiële druk per hoofd van de bevolking dient zo laag mogelijk te zijn. De financiële positie van de gemeente moet op langere termijn gezond kunnen blijven. De natuur en landschappelijke waarde dienen bewaard te blijven. Het agrarisch karakter van de gemeente dient de overhand te blijven behouden. Het expeditiecentrum Hazeldonk dient tot de gemeente Rijsbergen te blijven. Tot zover de criteria. In de voorstellen van het college naast het initiatiefvoorstel merken wij op dat de 2 alternatieven die ter discussie voorgesteld zijn in het verleden, om die in behandeling te nemen tijdens het rapport konijnenbelt vinden wij te vrijblijvend en onvoldoende. Wij vinden namelijk dat er een behoorlijk onderzoek moet zijn, zoals aangegeven door de fractie dorpsbelangen. Juist om goed en onderbouwd te kunnen beoordelen welke koers voor de gemeente Rijsbergen op langer termijn de beste mogen zijn. Dhr, van Steenoven: Ik wil het alleen bij het voorliggende initiatiefvoorstel houden. Ik ben zo vrij om op te merken dat het initiatiefvoorstel aansluit bij een door het C.D.A. en in januari j.l. gedane interpellatie, waarin wij destijds gevraagd hebben om verder te kijken dan alleen de Stadsregio. Voor het C.D.A. staat zelfstandigheid met stip op de eerste plaats. Dat sluit een beetje aan bij de top 10 van wethouder Utens bij Brabant Chemie. Wij hebben daar veel voor over. Niet echter ten koste van alles. Wij zijn echter ook van mening dat de leefbaarheid van Rijsbergen niet valt of staat met een zelfstandig Rijsbergen. Doch die leefbaarheid is in onze ogen zeer sterk afhankelijk van het sociale leven binnen dit dorp. Ik denk dat diegene die afgelopen dagen het sportpark bezocht hebben weer heel duidelijk hebben kunnen merken hoe sterk dit sociale leven in Rijsbergen is. Ik denk dat of we nu wel of niet zelfstandig zijn daar weinig invloed op uitgeoefend kan worden, omdat dat sociale leven zo sterk is dat het door alles gewoon heen gaat. Wij hebben als Rijsbergen in de afgelopen jaren een aantal zaken binnen gekregen, binnen gehaald die goed zouden zijn voor de zelfstandigheid van dit dorp. Dan denken we m.n. aan Hazeldonk, Piusoord en het AZC. We zouden daardoor een grote mate van crediet in Den Bosch verdient hebben. Wij willen daar graag een beloning voor zien. Die beloning zouden we zelfs in een eisende vorm willen stellen. We hebben medewerking gegeven aan diverse bovenlokale activiteiten en wij willen graag en dat heb ik ook al eerder gesteld iets voor terug zien. Als het inwonersaantal van grote invloed kan zijn op de zelfstandigheid van Rijsbergen dan zouden we moeten kiezen voor meer woningbouw. Wij houden ons als Rijsbergen niet precies, maar toch in grote lijnen aan de richtlijnen die de RVC ons jaarlijks voorlegt. Andere gemeenten die lappen dat aan hun laars, die bieden daardoor onze jongeren woonruimte c.q. eigen woningbezit. We hebben de laatste jaren een grote leeg- stroom gehad wat jongeren aangaat omdat we ze niets te bieden hebben. We hebben ons steeds gehouden in grote lijnen aan de richtlijnen die daarvoor zijn, andere die doen dat niet. Die plukken daar nu op termijn de vruchten van. De alternatieven die willen wij uiteraard ook bekijken. Wij hebben dit

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1991 | | pagina 157