- 12 -
één van voorwaarden van dat voorstel is dat de beslissing over het rapport
Konijnenbelt, zijnde de invoering van de Bredase stadsregio, pas zal geschie
den nadat alle alternatieve mogelijkheden uitgewerkt zijn. Hier kan de botte
nek o.i. binnen de politieke partijen niet zitten gezien de raadsnotulen van
juni 1990 en maart 1991. Diverse fracties hebben toen al vraagtekens
geplaatst over deelname binnen de stadsregio. Voorgesteld is en zelfs aange
dragen door alle partijen, om alternatieven te onderzoeken naast deelname in
de stadsregio. Want als je alternatieven hebt kun je pas een keuze maken. Nu
de tijd dringt omdat mede dit jaar het rapport Konijnenbelt in een raadsbe
sluit genomen zal moeten worden. En er nog steeds geen alternatieven onder
zocht zijn. En het college helaas liet blijken geen alternatieven te willen
onderzoeken, heeft de fractie dorpsbelangen de plicht op zich genomen om de
discussie over de alternatieve mogelijkheden voor de positie van onze
gemeente nu ter hand te nemen. De vraag is nu gerechtvaardigd welke mogelijk
heden. Bij de fractie Dorpsbelangen staat centraal behoud van de zelf
standige en leefbare gemeente Rijsbergen in de autonomie die het nu bezit.
Dus zonder deelname in de stadsregio. Met de zelfstandigheid in de huidige
autonomie bouw je zelf de bevoegdheid op over de beslissingen zoals een
dorpsplan, woonwijk, bestemmingsplan buitengebied etc.. De leefbaarheid
trekken wij in het licht van de betrokkenheid met de bevolking, het netwerk
van de verenigingen in Rijsbergen en de financiële belastingen per hoofd van
de bevolking en het voorzieningenpakket wat nu in ons dorp aanwezig is. De
kern van de nota toekomstig perspectief 1988 geeft dezelfde koers weer. Doch
de positionering, het rapport van de positionering in juni 1990 heeft naast
optie om zelfstandigheid op te waarderen gepleit voor toetreding in de stads
regio. Indien de politiek achter de toetreding tot de stadsregio blijft
staan, zoals verwoord in het huidige rapport Proffessor Konijnebelt blijft
er geen spaan overeind van de genomen raadsbesluiten in 1988 en 1990. Met de
toetreding namelijk tot de stadsregio volgens het huidige concept worden
bestuurlijke taken grotendeels overgedragen. Er wordt gepoogd harmonisatie
te verkrijgen via gemeente belastingen. Wij verwachten dan dat de financiële
druk per hoofd van de bevolking mogelijk fors omhoog kan lopen. In het
geloof om een zelfstandige gemeente te blijven blijven worden wij gesteund
door o.i. de contouren-nota op onderdelen en de nota samenwerking op niveau.
De eerste nota stelt namelijk, herindeling is wenselijk en in de sterke
verweving van belangen en bevoegdheden van een autonome gemeente in het
gedrang komt. Dit is in onze positie van de gemeente nog niet aan de orde.
Of indien bebouwing met elkaar overlopen in een centrumgemeente. We hebben
in o.i. een prima buffer met het gebied de Krabbebossen en de Rit t.o.v. de
gemeente Breda. Verders vermeldt men of de lokale basistaken zelfstandig
behartigd kunnen blijven. Hiervoor is het ambtelijjk apparaat opnieuw
opgestart en heeft er reorganisatie plaats gevonden. De gemeente moet naast
lokale taken specifieke taken kunnen vervullen. Bekend zijn de bovenlokale
taken van het expeditiecentrum Hazeldonk en de komst van Piusoord. De nota
samenwerking op niveau onlangs verschenen via de staatssecretaris pleit voor
het handhaven van 3 bestuurslagen en uitbreiding van de wgr alleen in de
groot stedelijke gebieden, zijnde aangegeven werden er 4, dus niet inclusief
de gemeente Breda. Dit alles overwegende dient de gemeente Rijsbergen geloof
in eigen kunnen nu zeer sterk te profileren en de kansen op bestuurlijk
niveau te grijpen om een volledige zelfstandige gemeente te blijven. Bij
voorkeur niet als bijwagen te gaan fungeren binnen de stadsregio. Het tweede
alternatief is een samenwerking met de gemeente in de zuid-fracties binnen
het Stadsgewest. Gemeente met een overwegend agrarisch karakter aangevuld
met een aktieve bedrijvigheid in het midden- en kleinbedrijf overeenkomstig
met onze gemeente. Bundeling van krachten zou een versteviging kunnen zijn
op het ambtelijk niveau, bestuurlijk zou men krachtiger kunnen fungeren
binnen het stadsgewest. Mogelijk derde alternatief is samenwerking binnen
Stadsgewest Breda door uitbreiding van de wgr-taken voor het hele
Stadsgewest. Hier hebben wij zelfs geen bevoegdheden over. Wij kunnen dit
echter wel promoten binnen de provincie, overheid en de landelijke politiek.