- 4 -
de post algemene middelen. Terwijl er notabene in de commissie rekening en
begroting de afspraak gemaakt is om de reserve niet op te bouwen.
Dhr, van de Rijzen:
Ik heb in het stuk gelezen de opdrachtverstrekking, dat het bestek gereed
zal zijn 7 maanden na opdracht. Dat betekent 7 maanden na 22 april. Ik zou
graag van u willen horen hoe de verdere planning in elkaar zit. Tevens heb
ik erin gezien dat alle provinciale diensten nagenoeg worden ingeschakeld.
Die worden althans bij besprekingen betrokken en ik ben een beetje ongerust
dat daar ook de nodige kosten naar toe gedeclareerd zullen worden. Ik vraag
me af hoe dat in elkaar zit.
Dhr, van den Bemd:
T.a.v. Brabant Chemie hebben wij op dit moment al een behoorlijk
kostenplaatje. Diverse adviesbureaus zijn met toestemming van de raad, en
hebben bepaalde werkzaamheden ter hand genomen. Bij ons is de vraag gerezen,
omdat wij aangesloten zijn bij de M.T.S. van Breda via het Stadsgewest, of
er in dit verband van deze regeling geen deskundigheid bij betrokken zou
kunnen worden. Dat kan financieel ook wel aantrekkelijker zijn voor de
gemeente. Wij hebben ook nog de vraag, waar gaat het college in de toekomst
geldelijke wettelijke bijdrage voor vervolg e.d. verhalen en eventueel aan
vragen?
Dhr, van de Sande:
Ik denk dat er toch met een stuk voortvarendheid gewerkt is, als ik de
afgelopen maanden geluisterd heb in de commissie welzijn. Vandaar toch een
stukje dank aan het college voor het opstarten van dit project. Ik heb een
vraag, er is gesproken dat de voorlichting binnen dit huis van de gemeente
Rijsbergen zou plaatsvinden. Op zicht is dit best een hele goede zaak, maar
kunnen we dat behappen. Tijdig en de juiste informatie richting bevolking,
het is nogal een omvangrijk project. De tweede vraag is de financiële
afwerking van deze post van 24.250,00. Voorgesteld wordt via een
kapitaalslast over 25 jaar dit te financieren, eerder zoals door het C.D.A.
gesteld waarom niet afboeken van de post bodemsanering. Het college zal daar
beslist een verklaring voor hebben.
Wethouder Utens:
Ik zal het antwoord in 2 delen opsplitsen, eerst het praktische en daarna
het financiële. Ik begin bij de heer van de Rijzen. U spreekt over een
termijn van 7 maanden na opdracht. Ja, dan heeft u kennelijk de stukken met
helemaal goed gelezen, dat zou ik hem toch willen aanbevelen. De formele
opdracht is ingegaan op 1 mei, niet op 22 april. Er wordt een begin gemaakt
met het saneringsbestek, en u heeft het kunnen zien in de opzet, men heeft
het met een aantal termijnen ingekleed. Een termijn 2 maanden voorbereiding,
vervolgens komt er dan overleg met de gemeente, provincie en de opstellen
van het saneringsbestek. Vervolgens komt er dan weer een termijn van 4
maanden, een nader onderzoek en dergelijke. Dan komt er nog een termijn van
4 maanden waar wederom tussen rapportages zitten. Zoals nu op dit moment te
overzien is kan er een beslissende fase gevoerd worden na 10 maanden over de
voortgang van het projekt. Dan heb ik over het verlenen van de opdracht tot
en met bestek gereed zijn. Het daadwerkelijk in de grond gaan stoppen van de
eerste spade, dat zal een termijn gaan vergen als alles volgens wens
verloopt, van totaal 16 maanden. M.n. in die tweede gedeelte van die
besteksfase daarin kunnen een aantal praktische problemen naar voren komen
die mogelijk een voorschot op de daadwerkelijke sanering kunnen gaan nemen.
Vandaar uw termijn van 7 maanden die kan ik wel enigzins thuis wijzen, omdat
je dan al in de beslissende datum komt te zitten hoe het met de voortgang
van het projekt zal zijn. Na verwachting zal dat in iedergeval voor het
einde van dit jaar zijn. We hebben daar erg harde afspraken over gemaakt en
we hopen dat we zoals het plan nu voorligt ook geen tegenvallers zullen