- 21 -
College en/of de overige politieke groeperingen niet inspelen op
de mogelijk verstrekkende gevolgen voor de agrarische bedrijven in
de toekomst.
De fraktie Dorpsbelangen heeft dan ook zelf een reaktie d.d.
13 september 1990 gezonden aan Provinciale Staten van
Noord-Brabant.
Conclusie:
Het eerste rapport cijfer is een magere voldoende, het is aan het
College en de Coalitie om hier wat aan te doen.
In de algemene beschouwingen willen wij nu de volgende onderdelen de
revue laten passeren.
1. Algemeen
2. Welzijn en Milieu
3. Grondzaken
4. Middelen
5. Meerjaren visie.
1. Algemeen.
Zoals reeds vele malen is benadrukt dient de raad zich o.a. bezig te
houden met de hoofdlijnen van het beleid. Deze visie wordt volledig
gedeeld door de fraktie Dorpsbelangen; echter dit waar te kunnen maken
dient de volledige raad meer betrokken te worden (ook bij het
voortrajekt) bij de ontwikkeling van nieuw beleid dus meer
betrokkenheid, snellere informatie voorziening, etc.
2. Welzijn en Milieu.
Welzijnsnota.
In de commissie is reeds uitvoerig gediscuseerd over dit onderwerp.
Toch wil de fraktie Dorpsbelangen haar suggesties nogmaals overbrengen.
Maak de nota eenvoudig en duidelijk voor de verenigingen.
Zorg dat de nota goed te hanteren is voor het ambtelijk apparaat.
Voor de grotere subsidie vragers zoals bibliotheek, gecoördineerd
bejaarden werk, peuterspeelzaal - adviseren wij u een koppeling
naar taakstelling of budgettering.
Reken niet naar een subsidie bedrag toe, zoals nu wel gebeurd.
Indien het College vindt dat budgettering nog te vroeg is dan adviseren
wij neem de tijd om het goed in beeld brengen.
Voor een eventueel noodlijdende vereniging willen wij een overbrugging
inruimen. Vandaar dat de fraktie Dorpsbelangen een post voorzienings
subsidie opneemt in haar alternatieve begroting.
Basisonderwijs.
De fraktie Dorpsbelangen is voorstander van handhaving schoolzwemmen
- district catechese - ondersteuning van de schooladviesdienst.
Een onderzoek naar het wel en niet stichten van een openbare school,