- 4 -
Want straks kunnen die mensen echt in de problemen komen. De Kamer van
Koophandel gaat er echt goed op in, alleen het college maakt zich er
makkelijk vanaf.
Dhr.v. Steenoven:
Zijn fractie zou graag willen weten of tijdens de vorige raadsverga
dering dit stuk is aangehouden uit wellevendheid of dat er een proce
durefout gemaakt is.
De voorzitter:
Uit wellevendheid.
Dhr, v. Steenoven:
Het stuk van Kamer van Koophandel is gedateerd op 25 september, maar is
pas op 2 oktober bij de gemeente binnengekomen.
Hoe kan dat Zijn fractie verzoekt om indien men gebonden is aan het
inwinnen van advies, dat in een wat vroeger stadium te laten geschieden
zodat men bij de beraadslagingen binnen de commissie en bij de advise
ring die we van daaruit doen naar het college, en de beraadslaging in
de raad die adviezen kunnen betrekken. De Kamer van Koophandel is in de
ondernemingswereld een zeer sterk instituut. Hij neemt aan dat die
mensen het een en ander weten van horecabepalingen. Volgens de Kamer
van Koophandel leggen de artikelen 7 tot en met 14 een aantal
beperkingen op aan het ondernemersschap in de horecasectorHet is te
begrijpen dat men anders "tegen overlast aankijkt als ondernemer dan als
omwonende. Wij vragen ons ook af waar de verantwoordelijkheid ligt bij
de bestrijding van de overlast. Ligt die nu primair bij ordehandhaver
of ligt die primair bij de horecaondernemer? Hoe bepaalt men bij een
verlening van een vergunning dat er overlast zou kunnen veroorzaakt
worden in de toekomst. Welke norm hanteren wij daarvoor? We creëren
hiermee een extra vergunningstelsel. Overigens vervalt er een ander
vergunningstelsel wat we eerder hadden. We willen op een paar artikelen
wat opmerkingen maken. In artikel 7 staat "anders dan om niet". Hiermee
wordt gesuggereerd dat voor niet drank getapt kan worden, slimme vogels
die vinden natuurlijk constructies. Hoe kunnen die slimme vogels
gevangen worden In artikel 8, ziet het C.D.A. graag vermeld welke
gegevens moeten worden verstrekt. In bepaalde artikelen wordt
beschikking/weigering van vergunning gemotiveerd. In artikel 12, lid 3
wordt dat niet gedaan. Ook daar ziet het C.D.A. graag een motivatie bij
vermeld.
Dhr.v.d. Rijzen:
Zoals inderdaad bij de stukken die ter inzage lagen, geeft de
toevoeging van artikel 7 tot en met 14 een beperking aan de
horecaonderneming. Die beperking is echter ter bevordering van het
leefklimaat in de nabije omgeving en hij denkt niet dat bij normaal
functioneren van de onderneming die beperking problemen zal geven. Ook
de Brabander is een gevestigde onderneming die ook hier onder deze
verordening valt heeft hij begrepen. Dit even voor alle duidelijkheid.
Het gesloten zijn van de Brabander heeft niets met deze verordening te
maken. Een nadeel echter wel is dat deze nieuwe verordening duidelijk
zwaarder is en een grotere zwaardere gemeentelijke taak met zich mee
zal brengen. Een zeer consequent beleid zal gevoerd moeten gaan worden.