- 4 - Want straks kunnen die mensen echt in de problemen komen. De Kamer van Koophandel gaat er echt goed op in, alleen het college maakt zich er makkelijk vanaf. Dhr.v. Steenoven: Zijn fractie zou graag willen weten of tijdens de vorige raadsverga dering dit stuk is aangehouden uit wellevendheid of dat er een proce durefout gemaakt is. De voorzitter: Uit wellevendheid. Dhr, v. Steenoven: Het stuk van Kamer van Koophandel is gedateerd op 25 september, maar is pas op 2 oktober bij de gemeente binnengekomen. Hoe kan dat Zijn fractie verzoekt om indien men gebonden is aan het inwinnen van advies, dat in een wat vroeger stadium te laten geschieden zodat men bij de beraadslagingen binnen de commissie en bij de advise ring die we van daaruit doen naar het college, en de beraadslaging in de raad die adviezen kunnen betrekken. De Kamer van Koophandel is in de ondernemingswereld een zeer sterk instituut. Hij neemt aan dat die mensen het een en ander weten van horecabepalingen. Volgens de Kamer van Koophandel leggen de artikelen 7 tot en met 14 een aantal beperkingen op aan het ondernemersschap in de horecasectorHet is te begrijpen dat men anders "tegen overlast aankijkt als ondernemer dan als omwonende. Wij vragen ons ook af waar de verantwoordelijkheid ligt bij de bestrijding van de overlast. Ligt die nu primair bij ordehandhaver of ligt die primair bij de horecaondernemer? Hoe bepaalt men bij een verlening van een vergunning dat er overlast zou kunnen veroorzaakt worden in de toekomst. Welke norm hanteren wij daarvoor? We creëren hiermee een extra vergunningstelsel. Overigens vervalt er een ander vergunningstelsel wat we eerder hadden. We willen op een paar artikelen wat opmerkingen maken. In artikel 7 staat "anders dan om niet". Hiermee wordt gesuggereerd dat voor niet drank getapt kan worden, slimme vogels die vinden natuurlijk constructies. Hoe kunnen die slimme vogels gevangen worden In artikel 8, ziet het C.D.A. graag vermeld welke gegevens moeten worden verstrekt. In bepaalde artikelen wordt beschikking/weigering van vergunning gemotiveerd. In artikel 12, lid 3 wordt dat niet gedaan. Ook daar ziet het C.D.A. graag een motivatie bij vermeld. Dhr.v.d. Rijzen: Zoals inderdaad bij de stukken die ter inzage lagen, geeft de toevoeging van artikel 7 tot en met 14 een beperking aan de horecaonderneming. Die beperking is echter ter bevordering van het leefklimaat in de nabije omgeving en hij denkt niet dat bij normaal functioneren van de onderneming die beperking problemen zal geven. Ook de Brabander is een gevestigde onderneming die ook hier onder deze verordening valt heeft hij begrepen. Dit even voor alle duidelijkheid. Het gesloten zijn van de Brabander heeft niets met deze verordening te maken. Een nadeel echter wel is dat deze nieuwe verordening duidelijk zwaarder is en een grotere zwaardere gemeentelijke taak met zich mee zal brengen. Een zeer consequent beleid zal gevoerd moeten gaan worden.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1990 | | pagina 18