- 36 - De hertaxatie zal in ieder geval voor velen inhouden dat er een verhoging plaatsvindt. Voor elke persoon bestaat op dat moment de gelegenheid om eventueel bezwaar te maken tegen de- hertaxatie. Dat geldt bij andere belastingaanslagen ook. Dus de drukte die het C.D.A. maakt om de hoogte van de hertaxatie die wil ik eerst in de praktijk wel eens zien. Dhr. Bourdrez: wij hebben nog nooit opmerkingen over die hertaxatie gemaakt. We maken ons alleen dik over het bedrag op de nota die bij de burgers binnenvalt. Dat is het enige wat ons interesseert. Mevr, van den Bemd: dat is exact het gevolg van de herwaardering. Dhr. Bourdrez: dat interesseert de mensen toch niet. Het gaat er uiteindelijk toch om wat ze moeten betalen. We hebben aan onze vorige fractiegenoten gevraagd of er wel eens een splitsing gemaakt is tussen getaxeerde waarde en tarief. Toen is door beiden gezegd dat er nooit een splitsing tussen gemaakt is. Nu komt ineens die splitsing op tafel. Daar werken we niet aan mee. De voorzitter; dan moet u toch eens de oude verslagen nalezen. Dhr, van de Sande: fractie Dorpsbelangen voelt zich, toch genoodzaakt even ondersteuning te geven aan het C.D.A. Wij zijn zelfs nog wat verder gegaan in onze alternatieve begroting namelijk tot negen ton. Wij hebben gezegd het tarief te berekenenen conform onze gedachtengang en dus zal het tarief per 3.000,gewoon omlaag moeten, want het gaat om de guldens die per jaar in de inkomstenstroom komen. De O.G.B. mag geen sluitpost zijn en dat is ook eerder aangekaart door andere fracties binnen deze raad. We moeten in de uitgavenkant gaan sturen. Er ligt een voorstel van het college t.a.v. de meerjarenvisie. Nieuwe zaken liggen er op tafel. We hebben dat meegenomen en meegewogen en zeggen nu dat de meer jarenvisie een overschot van vijf tot acht ton aangeeft, als deze O.G.B.-tarieven uitgevoerd gaan worden, inclusief de herwaardering waar het om gaat en dat blijft natuurlijk wel bestaan. Als we de tarieven niet verlagen komen de nota's in guldens in de brievenbus. Vandaar onze alternatieve begroting waar we helaas niet met een motie kunnen komen. Dat het op negen ton zou zijn uitgekomen daar blijven wij aan vast houden. Mede omdat onze fractie een beleid bepaald heeft voor de komende vier jaar. Er kunnen altijd wijzigingen komen, maar wij vinden het overschot van vijf tot acht ton, zoals in de meerjarenvisie ligt, door het college te ruim geformuleerd. Dit is niet aangegeven met beleidszaken. Als dat dan in april komt, dan zeg ik goed nu geen tariefverhoging in guldens. Een voorstel zou redelijk zijn van deze hele raad om de tarieven te verlagen. Wanneer er geen krapte zit, zoals in onze voorstellen nl. 180.000,tot ruim drie ton aan investeringsruimte de komende jaren, kunnen we gewoon verder, want onroerendgoedbelasting is en mag geen sluitpost van het beleid zijn. Het totale beleid inkomsten en uitgaven met, zoals gezegd aan het einde van het eerste betoog visies formuleren en doelstellingen en planningen, dan kun je zeggen dat hebben we nodig.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1990 | | pagina 132