- 30 -
U heeft het ook over de controle op het grootschalig bedrijventerrein
Hazeldonk. Deze vindt daar ook plaats. Buiten die controle vestigt de
politie in deze ook haar aandacht op Hazeldonk door surveillance, want zij
hebben ook mogelijkheden in het kader van hun handhavingsbeleid.
Ik hoop dat ik hiermee de opmerkingen of vragen in tweede instantie gemaakt
door de partijen naar genoegen beantwoord te hebben.
De voorzitter:
als laatste onderdeel de zaken die nog beantwoord moeten worden in algemene
zin en op het stuk van de financiën. Als ik het geheel overzie, hoe de
tweede termijn door de verschillende fracties is gestart, dan varieert dat
van verbazing, ook instemming, verrassing en onduidelijkheid, grote zorg,
ergernis enz. Die rij zou best nog aangevuld kunnen worden en dat geldt ook
van onze kant. Ik denk dat we wat dat betreft weer helemaal thuis zijn en
dat we de kaarten maar opbergen en niet langer moeten zwarte pieten. We
zullen zoals we dat gewend zijn en dat is een goede jarenlange traditie in
deze raad, terugkeren naar de realiteit. In die context wi.1 ik een opmerking
maken met betrekking tot, wat ik ook al. in eerste instantie heb proberen
duidelijk te maken, het functioneren van het besluitvormingsproces in onze
raad, ook al door enkele uwer aangehaald, in relatie tot wat we in 1986 op
basis van de nota bestuurlijke organisatie in gang hebben gezet. We hebben
daar behoorlijk wat vorderingen mee gemaakt. Nu zitten we kennelijk in een
proces en ik heb gister gezegd dat dat bestuurlijke proces moet gaan sporen
met het proces van de ambtelijke organisatie. Het college trekt de conclusie
dat er dezer dagen toch grote zorg bij ons is ontstaan of dat proces in een
zeer kritische fase is terechtgekomen. Vandaar dat ik zeg de kaarten op te
bergen en niet langer te zwarte pieten, maar gemeenschappelijk daar een
conclusie aan te verbinden. Aan de hand van deze ervaringen is het hoogst
noodzakelijk om, als het kan en als u het wenst, in de commissie
bestuurlijke aangelegenheden een aanzet te maken voor een evaluatie. Ik denk
dat dan een hoop zaken, die nu omschreven zijn met niet al te plezierige
benamingen, toch in een wat duidelijker en beter verstaanbaar geheel kunnen
bijdragen aan het goed functioneren van het bestuur van Rijsbergen. We
moeten aan de andere kant ook niet zo meewarig doen of dat dat zo bijzonder
is. Als u de kranten op een wat grotere schaal volgt en de beschrijvingen
leest van de diverse behandelingen algemene beschouwingen in heel wat
gemeeteraden dan is er best een parallel te vinden. Je kunt dan zeggen
waarom zouden we dan treuren, maar we zijn in eerste instantie
verantwoordelijk voor onze eigen handel. Vandaar dat ik de relatie gister zo
heb benadrukt tussen de verschillende bestuurslagen, de nota bestuurlijke
organisatie en de processen waar we op dit moment midden in zitten. Het zal
ook u opgevallen zijn dat in de beantwoording in eerste instantie en ook in
tweede instantie van de zijde van het college heel wat toezeggingen zijn
gedaan. Er is gevraagd dat op een rij te zetten en ik denk dat het precies
klopt binnen datgene wat u terug kunt vinden in de nota bestuurlijke
organisatie. We moeten een soort van voortgangscontrole-systeem inbouwen met
betrekking tot ons eigen handelen. Dat moet naar mijn idee ook inhouden dat
daarin een planning wordt opgenomen op welk moment, in welke commissie of in
de raad, bepaalde zaken spelen. De secretaris en ik hebben al een discussie
gevoerd over hoe we dat aanpakken en gelet op wat dezer dagen in deze zaal
zich. heeft voorgedaan, is er alle aanleiding toe dat met elkaar door te
spreken. Daarmee wil ik niet zeggen zoals ik in eerste instantie heb gezegd,
daar aanstaande donderdag aan te beginnen, maar ik zou daar donderdag een
kort moment aan willen wijden.