- 12 - Naar aanleiding van üw opmerkingen over de welzijnsnota. De verbazing dat wij het een hap-snap beleid vinden houden wij staande, want daar hebben we toch wel reden voor. Het voorstel is in onderdelen aangereikt. Dat is niet praktisch. De opmerkingen van de heroverweging van het welzijnsbeleid, de verordening, de werkwijze en ingediend door C.D.A., Dorpsbelangen en nog andere zijn nog niet verwerkt. Het kan toch niet zo zijn dat u met zes of zeven mensen daar naar kijkt en dat alles zomaar van tafel geveegd wordt. Ons grootste probleem is, dat wat wij voorgesteld hadden en ook duidelijk in de heroverweging stond, om op budgetere werkwijze te willen gaan handelen, nog niet is gebeurd. Die werkwijze heeft al succes geoogst. Bij de jaar verslagen van het werkvoorzieningsschap hebben we gezien dat een financie ring op basis van budgetten goed werkt, duidelijk is en zelfs financiële voordelen op kan leveren. Dat meenenemde hebben we namens de fractie gesteld, dat als het te vroeg zou zijn en men nog niet om kan gaan met budgetere financiering omdat de organisatie daar nog op afgestemd moet worden, het wat ons betreft best naar een wat later tijdstip mag geschoven worden. Je pakt toch nogal wat aan en als je dat duidelijk aanpakt, de ervaringen meeneemt die er zijn en als je de budgetere financierings mogelijkheden aankaart in je heroverweging moet je die ook trachten door te voeren. Kan het niet, geen probleem, dan komen we er later op terug. De informatieavond ten aanzien van het punt welzijnsnota is ook geweest. Wij wachten met belangstelling de reactie van de bestuursleden van de vereniging af. Nog één opmerking met betrekking tot welzijn in het algemeen. Dorpsbelangen heeft in de alternatieve begroting een bedrag extra beschikbaar willen stellen omdat er nog best knelpunten zijn bij de verenigingen. We hebben daar 10.000,voor gevoteerd, als voorstel. We hadden verwacht het halt-project al in 1991 op te starten. Wij vinden daar bij het college een ondersteuning in 1992. Het C.D.A. denkt ook in die richting. We komen er dus wel. Wij hadden in onze alternatieve begroting gezegd, daar zit een bedrag in van 5.000,hadden ambtelijk gevraagd het halt-project op te starten en in 1991 met een voorstel te komen. Er zijn goede ervaringen binnen het politieapparaat, dus we dachten laten we daarin snel zijn. In sommige dingen kunnen we ook snel zijn en we hoeven dit ook niet persee naar een j.aar later door te schuiven. Anderzijds ligt er nog een klein probleempje en dat zal mogelijk nog wel nader uitgewerkt moeten worden. De st.peuterspeelzaal heeft meerdere malen naar een ruimer bedrag gevraagd. Zou het verantwoord zijn en zou het niet tot een nieuwe welzijnsnota komen, dan hebben we gezegd dat we voor die twee posten, of andere, het bedrag van 10.000,beschikbaar willen stellen. Ten aanzien van het initiatief jumelage dat vegen we niet van tafel, maar we vinden toch als we over centen praten hier in de begroting het bedrag van 7.500,opnemen erg ruim. We denken dat een bedrag van 1.000,meer dan zat is, dicht bij huis is nog genoeg te doen. Met betrekking tot het A.Z.C. verbaasde het ons in eerste instantie dat het college niet voornemens was daarop te antwoorden. We hebben een duidelijke visie neergelegd en aan het eind van het betoog, hadden we nog geen opmerking vernomen van de voorzitter. Dat betreuren we ten zeerste. Vandaag kwam er via een interruptie een opmerking dat er gewacht werd op de bodemprocedure. Dat is een zwak argument. Wat er ook gebeurt tussen nu en de uitspraak van de Raad van State dient wel onderdeel te zijn van het beleid in Rijsbergen. De verantwoordelijkheid rust gedeeltelijk op de gemeente. We hebben de bestuursovereenkomst getekend en die moet ook nageleefd worden.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1990 | | pagina 107