- 6 -
vernemen wij uw standpunt in deze, evenwel uiterlijk vóór woensdag 27
juni a.s. Vertrouwende dat u onze visie zal ondersteunen-, verblijven wij
in afwachting van uw bericht. Hoogachtend, Fractie Dorpsbelangen.
Ondertekend door de heren v.d. Sande en Rietveld."
Het college heeft daarover beraadslaagd en is van mening dat de suggestie
van de fractie Dorpsbelangen niet kan worden gevolgd. De reden daarvan is:
het rapport is een nadere uitwerking van datgene wat in september 1988 al
door uw raad is vastgesteld. Er zijn derhalve geen nieuwe feiten aan de
orde. Ook speelt mee dat op grond van de Gemeentewet de leden van de raad
zonder last of ruggespraak besluiten. De leden van de raad zijn bij de tot
standkoming van dit rapport voldoende betrokken geweest en het college heeft
ook gemeend te kunnen volstaan met de publiciteit die tot nu toe daaraan
gegeven is. Derhalve is het college niet voornemens het agendapunt af te
voeren. Mede om het feit dat vóór 1 juli a.s. bij het Provinciaal Bestuur
een reactie binnen moet zijn op de nota Herziening Hoofdlijnen, Herziening
Streekplan.
De voorzitter stelt de nota ter discussie.
Dhr.van Steenoven:
De raad in de nieuwe samenstelling kan er van begin af aan stevig tegenaan.
Op deze wijze is zij vanaf het eerste moment volledig betrokken bij de
belangrijke beleidsbeslissingen inzake de toekomst van Rijsbergen.
Is het ETIN-rapport over de ouderen-huisvesting nog volop in discussie,
daarnaast dient men binnenkort de evaluatie van het AZC af te ronden. Over
het B.R.O.-rapport inzake de positionering van de gemeente, dient men zich
vanavond al uit te spreken. Het rapport is reeds onderwerp geweest van
gesprek in de Cie B.A. en in een extra bijeenkomst vorige week donderdag. Op
30 augustus 1988 heeft de raad een nota omtrent het toekomstig te voeren
beleid vastgesteld. Rijsbergen gaf toen, en niet alleen aan eigen inwoners,
aan hoe zij dacht over oplossingen op diverse beleidsterreinen. Zaken zoals
o.aHazeldonk, 2e faseAZC en Piusoord waren toen nog toekomende tijd. Nu
wordt er al volop gewerkt aan de realisering of zijn plannen al uitgevoerd.
Het rapport bevestigt dat de werkgelegenheid in Rijsbergen zich de afgelopen
jaren sterk heeft ontwikkeld. Het zich vestigen van diegenen die deze
arbeidsplaatsen innemen binnen onze gemeenschap blijft sterk achter. Het
waarom hiervan is simpel in te vullen. Rijsbergen kan niet voldoende
woonruimte bieden. Hierover zijn door de verantwoordelijke bestuurders al
vele gesprekken gevoerd met de beleidbepalers in Den Bosch, tot dusver
zonder het beoogde resultaat. Door de in de nota genoemde bovenlokale
funkties is de druk op het bestuurlijk en ambtelijk apparaat sterk
toegenomen. Het ambtelijk apparaat zit midden in een reorganisatie. De
bestuurders dienen zichzelf ook een spiegel voor te houden en er voor te
zorgen dat er naast een stetk kwalitatief ambtelijk apparaat ook een goed
fünktionerend bestuur is, dat haar verantwoordelijkheden kent en deze niet
uit de weg gaat, doch met voortvarendheid inspeelt op de belangrijke
ontwikkelingen die gaande zijn en op hen afkomen. Het rapport over de
positionering van de gemeente Rijsbergen is op verzoek van de Provincie tot
stand gekomen. In haar brief van 25 september 1989, vraagt zij om een
onderzoeksrapport om zo tot een verantwoorde besluitvorming te komen inzake
de verruiming van de mogelijkheden o.a. op het vlak van de woningbouw.
Het C.D.A. is blij met het rapport. Het geeft duidelijk aan wat er de
afgelopen jaren gerealiseerd is in Rijsbergen en welke zaken er nog in de
steigers staan. Daarnaast geeft het rapport de weg aan die Rijsbergen in de
toekomst kan gaan. Als een rode draad loopt de sterkgestegen werkgelegen
heid door het rapport. Ook voor de komende 10 jaar kan Rijsbergen een sterke
groei op dit vlak verwachten. In het jaar 2000 zal volgens de verwachtingen
voor 2500 personen werkgelegenheid binnen de grenzen van Rijsbergen zijn.