- 15 -
aangelegenheden, openbare orde en veiligheid. Vervolgens staat aangegeven
hoe die commissie is samengesteld en hoe die werkt.
Er is een aan het aantal portefeuillehouders gelijk aantal vaste commissies
van advies en bijstand.
Daarop ligt nu een wijzigingsvoorstel wat inhoudt, dat het aantal commissies
voor advies en bijstand bepaald wordt aan de hand van de portefeuille
verdeling zoals die in het college heeft plaatsgevonden, en waarvan het
college meent dat dat de meest werkbare situatie is.
Dhr. van de Sande heeft in het verleden erop zitten hameren dat het allemaal
zo onduidelijk was en dat die combinaties niet uit elkaar te houden waren,
daarom heeft men nu gezegd om ook het financiële aspect te integreren in de
commissies die adviseren over de betreffende onderwerpen. Men ziet er toch
een voordeel in dat niet alleen gesproken wordt over het uitgavenpatroon
maar ook over het inkomstenpatroon. Daarop heeft dhr. van de Rijzen een
voorstel ingebracht om dat aan te passen, zodat wanneer men vanavond
besluit, dat ook overeenkomstig het reglement van orde doen. Dat bepaalt ook
dat per commissie van advies en bijstand er zes leden zijn. De wens van dhr.
v.d. Sande om dat uit te breiden tot 7 leden, daarvan heeft dhr. v.d. Sande
kunnen horen dat daar geen meerderheid voor te vinden is in de raad.
Waar men wel consensus over zou moeten proberen te krijgen, en dat is ook de
handreiking geweest zoals die uit de coalitie naar voren is gebracht, is om
niet te praten over een dusdanige samenstelling waarbij een marginale plaats
zou zijn ingeruimd voor de andere partijen. Dhr. Van Steenoven heeft ook nog
eens onderstreept dat men een paritaire samenstelling voorstaat. Hij denkt
dat men daar zijn oordeel over uit kan spreken.
Dhr. Rietveld komt terug naar het voorstel wat er eigenlijk ligt, 2
vakcommissiesHij steekt niet onder stoelen of banken dat daar ook een
aantal positieve kanten in zitten. Waar het vanavond om gaat is het feit dat
er gesproken wordt over 2 vakcommissiesen en de commissie bestuurlijke
aangelegenheden. Het is heel duidelijk anders dan dat het tot nu toe altijd
geweest is. Zelfs tot vanmiddag kwart voor vijf. Want tot die tijd kon men
er altijd nog vanuit gaan dat men nog steeds de commissies had zoals eerder
genoemd nl. welzijn, ordening en middelen.
De voorzitter interrumpeert en zegt om alle misverstanden te voorkomen dat
om 00.00 uur vanacht alles over en uit was. Men is vandaag gewoon met 6en
schorre lei begonnen. Dat is de werking van de wet.
Dhr. Rietveld merkt op dat dat het nog steeds zo is dat het reglement van
orde ook niet tot 00.00 uur buiten werking gesteld wordt. Dat blijft gewoon
doorgaan. Die stelt men niet voor een bepaalde periode vast.
Waar hij naar toe wil is het" feit dat men het gehele voorstel zoals het er
nu ligt, intergraal wil bekijken. Men wil de commissie bestuurlijke
aangelegenheden niet los zien van de rest. Als men een beslissing wil nemen,
dan doet men dat over alle drie de commissies, en niet over twee
commissies. Men kan er pas goed over oordelen op het moment als men weet
waar het exact over gaat. Op dit moment is dat absoluut onduidelijk.
De voorzitter zegt dat dat duidelijk de opvatting van dhr. Rietveld is.
Hij zou nu graag de discussie af willen ronden en het voorstel van dhr. van
de Rijzen in stemming willen brengen.
Hierna wordt het voorstel van dhr. van de Rijzen in stemming gebracht.