- 9 -
Agendapunt 3. Dorpsbelangen is erg verrast door de omwenteling zoals die er
nu ligt. Het uitgangspunt in de bestuurlijke nota was steeds z.i., om het
ambtenarenapparaat zoveel mogelijk af stemmen op het bestuurlijke apparaat.
Drie items waren daarbij bekend nl.: welzijn, ruimtelijke ordening en
middelen. Hedenmiddag om 5 uur krijgt de raad het verrassende voorstel. Hij
vindt het jammer dat dit voorstel zo laat komt.
Vele vragen staan nu open. Hoeveel commissies komen er Want de slotcon
clusie is dat de raad 28 juni inderdaad nog een voorstel zou ontvangen.
Hoeveel voorzitters komen er per commissie? Qua werkverdeling valt er een
stuk van de werkzaamheden van de voorzitter van de raad ook in de nieuwe
commissies. Waarom deze wijziging? Heeft de bestuurlijke nota 1986 niet goed
gefunctioneerd Het reglement van orde van de raadscommissies is toch
altijd goed geweest voor een goede besluitvorming. Nu gaat men daar
behoorlijk van afwijken. Het is ook niet aangetoond dat die zaken niet goed
functioneren. Daarom is het voor Dorpsbelangen onmogelijk in principe een
besluit te nemen over het voorstel dat nu voorligt.
Voorts nog een opmerking: binnen de commissie welzijn heeft altijd
geopereerd het onderdeel woningtoewijzing. Een volledige commissie welzijn
heeft daar destijds een brief over gericht aan het college van B&W dd. 30
september 1989. Die brief is tot op heden nog niet beantwoord. Er wordt
geen melding gemaakt van een nieuwe commissie of hoe het met de
woningtoewijzingen in de toekomst zal gaan. De huidige commissie van welzijn
was toen unaniem van mening om dat onderdeel van het beleid terug in
beraadslaging te kunnen krijgen, bij de commissie welzijn. Dat onderdeel mist
men nu wederom. Gaarne daarover nog1 een nadere uiteenzetting.
De voorzitter begrijpt dat er toch nog behoefte is aan een nadere
uiteenzetting alvorens de schorsing plaatsvindt. Hij moet zeggen dat hij met
de woorden van dhr. van de Sande in zijn achterhoofd toch duizend bloemen
ziet bloeien als hij nu gaat verwijzen naar de bestuurlijke nota. Er is in
deze raadszaal al heel wat over gezegd. Hij kan zich herinneren dat uit de
wijze waarop dhr. van de Sande zich altijd heeft geuit inzake dit onderwerp,
hij (voorzitter) hieruit konkludeerde dat er nog wel eens wat aan gewijzigd
zou kunnen worden.
Er is een coalitievorming op dit moment en dat is gewoon de politieke
realiteit. De beide partijen hebben zich gevonden in een programma van
samenwerking. Dat programma van samenwerking is ook een politieke realiteit.
Wat hij daar als voorzitter van vindt is helemaal niet aan de orde omdat
coalitievorming op basis van overeenstemming tussen partijen tot stand komt.
Het is ook op basis van dat gegeven dat partijen hebben aangegeven hoe zij
rekening houdend met de ervaringen uit het verleden, voor de toekomst een
aantal zaken geregeld willen zien. Dat is ook een feitelijk gegeven en daar
conformeert hij zich aan. Dat wil niet zeggen dat vanavond alles tot in de
kleinste details is geregeld en neergeschreven. Hij (als voorzitter) is
eerst pas vanmiddag betrokken geweest bij een nadere gedetailleerde
verdeling van de portefeuilles. Hij heeft zich uiteindelijk kunnen vinden in
de aanpak zoals die door partijen wordt voorgestaan. Dat betekent dat er 2
hoofdlijnen van beleid zullen zijn waarbij financiën in de beide commissies
heel nadrukkelijk geïntegreerd zal gaan worden. Dat betekent dat de
commissies niet, zoals in het verleden nog al eens gebruikelijk was, zich
beraden over het uitgaven-patroon, maar zich ook zullen moeten gaan bezig
houden met het inkomstenpatroon. En dat was een geluid wat dhr. v.d. Sande
ook in de vorige periode heeft laten horen. Hij dacht wat dat betreft dat
dhr. v.d. Sande op z'n wenken is bediend. Het aantal commissies zijn dus
vakcommissies naast de commissie bestuurlijke aangelegenheden want die
blijft zonder meer bestaan.
Het aantal vakcommissies van advies blijft nu in de nieuwe opzet twee.
Weliswaar drie portefeuillehouders maar de portefeuilles voor zover ze