- 6 - Voor de onroerendgoed belasting wordt geen trendmatige verhoging toegestaan. De eventuele noodzaak van verhoging dient hard te worden gemaakt. Leges en tarieven .kunnen trendmatig worden aangepast. Bij minimale beïnvloedbare kosten dienen de reinigingsrechten maximaal kostendekkend te zijn. Projekten zoals Hazeldonk dienen in de begroting en rekening zoveel mogelijk verbijzonderd te worden. Wij verzoeken de voorzitter dit programma van samenwerking op te nemen in de notulen. Het programma zal na afloop van deze vergadering ter hand gesteld worden van alle raadsleden. De voorzitter doet mededeling van het beraad dat binnen het college van burgemeester en wethouders heeft plaatsgevonden m.b.t. de portefeuille verdeling. Dit sluit ook een beetje aan op wat Dr. van Steenoven naar voren heeft gebracht. Hij heeft begrepen dat dit het programma is op basis waarvan beide partijen een coalitie hebben gesloten. Hij zou er nog op aan willen dringen en eigenlijk ook als vervolg op datgene wat hij afgelopen donderdag hij het afscheid van de leden van de vorige raadsperiode heeft gezegd, m.n. over de relatie tussen bestuurders en bestuurden en ook de relatie tussen de bestuurders onderling, dat het noodzakelijke vertrouwen de basis is waarop de raad moet en kan funktioneren. Daarbij heeft hij ook aangegeven.dat de besluitvorming in onze democratie tot stand komt op basis van eenvoudige besluitvorming. Daarbij heeft hij ook genoemd de eisen die men aan dat democratisch besluitvormingsproces moet stellen. Al te gemakkelijk ontstaat öe neiging om op basis van de macht van het getal besluitvorming tot stand te laten komen zonder dat de kracht van de argumenten daarbij een welverdiende plaats krijgt. In de Rijsbergse situatie zit men met het gegeven dat er 11 gekozen vertegenwoordigers namens de Rijsbergse Bevolking in de raad zitten. Die 11 personen dragen in zijn totaliteit, in de totale omvang, de bestuursverantwoordelijkheid. Een openbaar bestuur betekent ook dat de besluitvorming in het openbaar dient plaats te vinden. Het houdt verder in open en breed overleg tussen alle partijen. De basis waarop de coalitie zoals die zich nu heeft gepresenteerd tot stand is gekomen, is een coalitie van de kleinst mogelijke meerderheid. Dit betekent voor hem als voorzitter van de raad, dat hij bijzondere aandacht zal moeten schenken aan grootst mogelijke minderheid. Als voorzitter van de raad is hij ook van plan om dat in de komende periode te doen, omdat evenwicht noodzakelijk is voor een goede besluitvorming in Rijsbergen. Dit evenwicht zal hij trachten te bewaken en te bewaren. Dit vraagt ook van de voorzitter terughoudendheid in politiek gevoelige zaken. Dit is de reden waarom hij de leden van de fracties C.D.A. en Rijsbergs Belang, nadat hij kennis had genomen van hun voornemen tot coalitievorming, ook kennis heeft gegeven en hun gevraagd heeft bij de portefeuilleverdeling daar ook rekening mee te houden. Hij acht dit van belang omdat meerderheden en minderheden gezamenlijk toch zullen moeten trachten het beste Voor Rijsbergen te kiezen en ook tot het beste te hesluiten In zijn ambtseed heeft hij gezworen de belangen van de gemeente Rijsbergen en haar inwoners naar beste vermogen te behartigen. Ook de leden van de raad hebben dit vanmorgen als eed of belofte afgelegd. Samen zal men dit ook in de komende periode moeten waarmaken, in openheid en openbaarheid tot elkaar. De verkiezingsprogramma's stonden daar immers bol van. Laat men daarom samen aan het werk gaan, en aandacht schenken aan de positie van Rijsbergen. Het is tegen deze achtergrond dat het college zich vandaag bezig heeft gehouden met de portefeuilleverdeling en dat in tegenstelling tot vorige periodes het college van mening is dat er twee grote blokken gevormd zouden moeten morden, waarin het beleid gestalte zou kunnen krijgen. Er is een derde portefeuille die dadelijk gekoppeld is aan de twee hoofdportefeuilles maar die duidelijk ondersteunend zal werken. Wat betreft de onderlinge vervanging

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1990 | | pagina 71