- 4 -
uitkomsten van deze gesprekken en het voorliggende verkiezingsprogramma
besloot het C.D.A. op dinsdag 3 april te proberen een coalitie van 3
partijen.te vormen. Dit samenwerkingsverband kon in.de ogen van het C.D.A.
gevormd worden door Rijsbergs Belang, Dorpsbelangen en het C.D.A. Naar
aanvankelijk toegezegd te hebben het eerste gesprek over de vorming van deze
brede coalitie op dinsdag 10 april bij te zullen wonen om dan op woensdag 11
april een beslissing te nemen'over deelname aan deze coalitie, liet
Dorpsbelangen op 5 april weten af te zien van deelname aan de besprekingen.
Vanaf 11 april is er een druk overleg geweest tussen Rijsbergs Belang en het
C.D.A. waarbij reeds op de eerste avond bleek dat beide partijen voldoende
punten van overeenkomst zagen om mét elkaar in zee te gaan. Het resultaat
van het intensieve overleg tussen het C.D.A. en Rijsbergs Belang heeft
geleid tot het volgende programma van samenwerking voor de jaren 1990-1994.
De politieke partijen van C.D.A. en Rijsbergs Belang zullen een coalitie
vormen op basis van gelijkwaardigheid. Het programma van samenwerking dient
als beleidskader voor het op basis hiervan gevormde college. Het formeren
van een zo sterk mogelijk college, dat in staat is de taken uit te voeren,
is de doelstelling. Een coalitie, gebaseerd op kwaliteit en ondanks een
beperkte minderheid in de raad, stabiliteit.
Collegiaal bestuur.
Een belangrijk streven is het bereiken van een gezamenlijk standpunt over de
te nemen beslissingen en naar buiten toe als eenheid op te treden. De leden
van het college informeren elkaar in een zo vroeg mogelijk stadium over hun
beleidsvoornemens. Ook de bijdrage van de andere partijen in de raad wordt
in de besluitvorming mede gewogen. Gestructureerd fractie- en
noalitieoverleg is een wezenlijk onderdeel van hetvoorbereidingstrajekt in
"ie besluitvorming van belangrijke zaken.
Meerjarig beleidsplan.
be basis hiervan wordt gevormd door de uitgangspunten zoals die zijn
vastgelegd in de verkiezingsprogramma's van de beide coalitiepartners.
Eerder genomen raadsbesluiten worden uitgevoerd. Indien de uitvoering stuit
°P niet of te weinig in de besluitvorming betrokken zwaarwegende zakelijke
bezwaren, waardoor de doelstellingen niet gerealiseerd worden, kunnen eerder
genomen raadsbesluiten worden bijgesteld.
Algemeen Bestuur.
be interne ambtelijke organisatie dient beter afgestemd te worden op de te
verrichten taken, mede door uitvoering van externe en interne aanbevelingen.
Aan de bestuurlijke werkwijze omschreven als beleidsvormend bestuur zal meer
inhoud en gestalte moeten worden gegeven. De door de raad aan het college
van burgemeester en wethouders verleende mandaten zullen, indien
noodzakelijk, worden aangepast.
Voorlichting en openbaarheid.
Om de voorlichting, meer inhoud en gestalte te geven dient, in eerste
instantie binnen de bestaande sterkte ingevuld, een deelfunktie gecreëerd te
worden voor uitvoering van deze taak binnen het kader van de ambtelijke
reorganisatie. Voor belanghebbenden dient spreektijd voor de commissie
vergaderingen te worden ingevoerd, waarin agendapunten kort door hen kunnen
worden toegelicht. Er vindt geen discussie plaats, maar er kunnen wel vragen
gesteld worden door de commissieleden.
Onderzoeken op welke wijze ook niet-raadsleden zijnde partijgebonden
personen, te laten funktioneren in de raadscommissies. Herinvoering van de
rondvraag in de commissie- en raadsvergaderingen onder nog op te stellen
randvoorwaarden.