- 4 - uitkomsten van deze gesprekken en het voorliggende verkiezingsprogramma besloot het C.D.A. op dinsdag 3 april te proberen een coalitie van 3 partijen.te vormen. Dit samenwerkingsverband kon in.de ogen van het C.D.A. gevormd worden door Rijsbergs Belang, Dorpsbelangen en het C.D.A. Naar aanvankelijk toegezegd te hebben het eerste gesprek over de vorming van deze brede coalitie op dinsdag 10 april bij te zullen wonen om dan op woensdag 11 april een beslissing te nemen'over deelname aan deze coalitie, liet Dorpsbelangen op 5 april weten af te zien van deelname aan de besprekingen. Vanaf 11 april is er een druk overleg geweest tussen Rijsbergs Belang en het C.D.A. waarbij reeds op de eerste avond bleek dat beide partijen voldoende punten van overeenkomst zagen om mét elkaar in zee te gaan. Het resultaat van het intensieve overleg tussen het C.D.A. en Rijsbergs Belang heeft geleid tot het volgende programma van samenwerking voor de jaren 1990-1994. De politieke partijen van C.D.A. en Rijsbergs Belang zullen een coalitie vormen op basis van gelijkwaardigheid. Het programma van samenwerking dient als beleidskader voor het op basis hiervan gevormde college. Het formeren van een zo sterk mogelijk college, dat in staat is de taken uit te voeren, is de doelstelling. Een coalitie, gebaseerd op kwaliteit en ondanks een beperkte minderheid in de raad, stabiliteit. Collegiaal bestuur. Een belangrijk streven is het bereiken van een gezamenlijk standpunt over de te nemen beslissingen en naar buiten toe als eenheid op te treden. De leden van het college informeren elkaar in een zo vroeg mogelijk stadium over hun beleidsvoornemens. Ook de bijdrage van de andere partijen in de raad wordt in de besluitvorming mede gewogen. Gestructureerd fractie- en noalitieoverleg is een wezenlijk onderdeel van hetvoorbereidingstrajekt in "ie besluitvorming van belangrijke zaken. Meerjarig beleidsplan. be basis hiervan wordt gevormd door de uitgangspunten zoals die zijn vastgelegd in de verkiezingsprogramma's van de beide coalitiepartners. Eerder genomen raadsbesluiten worden uitgevoerd. Indien de uitvoering stuit °P niet of te weinig in de besluitvorming betrokken zwaarwegende zakelijke bezwaren, waardoor de doelstellingen niet gerealiseerd worden, kunnen eerder genomen raadsbesluiten worden bijgesteld. Algemeen Bestuur. be interne ambtelijke organisatie dient beter afgestemd te worden op de te verrichten taken, mede door uitvoering van externe en interne aanbevelingen. Aan de bestuurlijke werkwijze omschreven als beleidsvormend bestuur zal meer inhoud en gestalte moeten worden gegeven. De door de raad aan het college van burgemeester en wethouders verleende mandaten zullen, indien noodzakelijk, worden aangepast. Voorlichting en openbaarheid. Om de voorlichting, meer inhoud en gestalte te geven dient, in eerste instantie binnen de bestaande sterkte ingevuld, een deelfunktie gecreëerd te worden voor uitvoering van deze taak binnen het kader van de ambtelijke reorganisatie. Voor belanghebbenden dient spreektijd voor de commissie vergaderingen te worden ingevoerd, waarin agendapunten kort door hen kunnen worden toegelicht. Er vindt geen discussie plaats, maar er kunnen wel vragen gesteld worden door de commissieleden. Onderzoeken op welke wijze ook niet-raadsleden zijnde partijgebonden personen, te laten funktioneren in de raadscommissies. Herinvoering van de rondvraag in de commissie- en raadsvergaderingen onder nog op te stellen randvoorwaarden.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1990 | | pagina 69