- 4 - rapport lag er al vanaf 1987. Als er een nieuw gebouw moet.komen en het is twee voor twaalf, dan zou ik minstens in het voorstel verwerkt zien hebben een tijdelijke opvang voor de scouting. Als e.e.a. in welke vorm dan ook door zou gaan dan zal het huidige gebouw er nog minstens een jaar staan. In die tijd kan er veel gebeuren t.a.v. de veiligheid van de club. We vinden het dan ook .de misser van de maand-dat hier niet aan gedacht is. Als de noodzaak zo hoog is dan moet deze zaak minstens verwerkt worden in een voorstel. Alleen op die manier is men goed bezig voor de veiligheid van deze club. Het investeringsplan. Er is een herkomst van middelen f. 600.000,--, maar de bouwkosten zijn niet verwerkt. Een bedrag dat opgesomd wordt aan subsidies, verkoop opstallen huidig gebouw, bijdragen jeugdfonds etc. totaal f. 600.000,Wat kost nu een gebouw dat nodig is voor het goed funktioneren van een scouting. Zoals het nu ligt, stel dat het investeringsplan toch juist zou zijn, dan rijzen bij ons de volgende vragen nl. - Er is een subsidie aangevraagd in het kader jongeren bouwen voor jongeren. Deze subsidie is gebaseerd op kleinschalige projekten voorjeugdaccommo- daties. De ervaring heeft geleerd dat die gebouwen om en nabij - f. 200.000,kosten. In die context wordt er dan 75% subsidie verleend, maximaal f. 150.000,Op welke gronden zal het ministerie van WVC deze subsidieaanvraag goedkeuren als Rijsbergen komt met een bouwplan dat f. 600.000,gaat kosten Dit ligt in geen enkele verhouding tot het WVC-jeugdbeleid. Rijsbergen gaat er maar liefst 300% overheen. - Punt 5f van het subsidiecriterium van het investeringsplan jongeren voor jongeren. In dit punt wordt gesteld dat de investering met inbegrip van investeringssubsidie van rijksbedragen op een zodanige wijze moet zijn geregeld dat geen rente- of afschrijvingslasten en/of afschrijvings verplichtingen voortvloeien, tenzij een sluitende exploitatie gegaran deerd is. Voor mij een vraag die open staat. In punt 7 wordt vermeld dat men voor de inrichting zelf zorg dient te dragen. Dit is dus niet subsidiabel. - Taxatienota. Men zit hier te gissen wiens eigendom het gebouw wordt. In het rapport staat dat het toekomstige gebouw met recht van opstal gebruikt wordt voor de prijs van f. 1,per jaar. In het taxatierapport staat verder vermeld dat er f. 65.000, gekapitaliseerd op 10 jaar, bijgedragen wordt voor de rentelasten. In een totale opsomming naar een bepaalde financiële bijdrage hebben we dat bedrag er even uitgehaald, want het is toch een verkapte subsidie van f. 65.000,-- of te wel f. 6.500,per jaar. Als het gebouw gerealiseerd zou gaan worden met hetzelfde materiaal, doch rekening houdende met de bouwvoorschriften, brandveiligheidseisen e.d. dan worden de bouwkosten inkl. architekten honorarium bij hetzelfde gebouw begroot op f. 211.750,Als men dit meeneemt en kijkt naar de huidige lokatie dat in het bestemmingsplan Hooiberg 2e fase ligt, waar de scouting de ruimte heeft (een oppervlakte van 1800 m2.) en waar zij al vanaf 1972 gehuisvest zijn, zou de scouting dan niet op dezelfde lokatie te handhaven zijn Als dat zo zou blijken te zijn, na onderzoek, dan komen we op een begroting van f. 211.000,We bouwen op de huidige lokatie en we ramen een begroting van f. 250.000, Daarbij komt dan dat het past in het investeringsplan subsidie bouw jongeren voor jongeren. Dan gaan er weinig financiële middelen van de gemeente verloren en zal het projekt per saldosluitend zijn. Opsomming van de kapitaalsuitgaven gemeente Rijsbergen. Het voorstel van Dorpsbelangen: een uitgave van f. 209.000,is gekapitaliseerd op ruim f. 16.000,per jaar voor de komende 25 jaar. De scouting geniet nu de rentevergoeding gebaseerd op die f. 65.000,is f. 6.500,per jaar. Tesamen ruim f. 23.000,verhoging voor bijdragen t.b.v. de

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1990 | | pagina 40