- 15 -
Op langere termijn zal men daar zeker spijt van krijgen, want zoals Dhr.
Utens ook al zei, wordt men bijna iedere week verrast met nieuwe technieken
t.a.v. het milieu. Hij gaat nu punt voor punt in op de vragen uit de motie.
a. Er wordt gezegd het college op te dragen op korte termijn de diverse
inzamelingsvarianten m.b.t. klein chemisch afval van huishoudens op
financieel/technische haalbaarheid te onderzoeken. Hier komt hij later
nog op terug.
c. Het voorstel aan de raad te agenderen op een dusdanig tijdstip dat de
raad voldoende tijd krijgt zich op uiterst zorgvuldige wijze uit te
spreken over de effektuering van inzameling klein chemisch afval van
huishoudens per 1991. Dat moet ook wel want dan pas komt punt b. aan de
orde:
b. Zo spoedig mogelijk, doch in elk geval ruimschoots voor het gereedkomen
van de gemeentebegroting 1991 van de gemeente Rijsbergen, met de uitslag
van dit onderzoek alsmede met een voorstel naar de commissies financiën
en ruimtelijke ordening te komen.
Het college zegt toe dat zij in de vergaderingen van de commissies, die eind
mei/begin juni zullen worden gehouden, met een afgerond voorstel zullen ko
men over de uitvoering van het milieubeleid niet alleen voor 1991 maar ook
voor de komende jaren.
Miljeu-overleg-orgaan suggestie van Dhr. Utens.
Als portefeuillehouder milieu heeft hij de afgelopen 4 jaar met verschil
lende belangengroepen rond de tafel gezeten om over milieuzaken te praten.
M.n. ging het over de agrarische sektor waar nog al eens met een beschuldi
gende vinger naar wordt gewezen.
Tweemaal per jaar heeft hij een overleg met de standorganisatie van de
N.C.B. die zelf met nuttige tips komt naar het college en waar het college
ook rekening mee moet houden. Men moet het meer in die zin bekijken. Het moet
niet zo zijn dat men per se vastzit aan een vaste club die maandelijks of
jaarlijks bijeenkomt. Hij vindt het een beetje griezelig om een overleggroep
in het leven te roepen waarbij allerlei instanties betrokken zijn en waarmee
men dan ook een beleid moet gaan maken. Alleen de raad is de uiteindelijke
verantwoordelijke daarvoor. Er zijn verschillende belangengroepen binnen een
gemeente als Rijsbergen. Een soort overleg-orgaan kan wel maar hij zou dit
toch graag eerst bestuderen en voorleggen aan het college om te bekijken in
welke vorm dit gegoten gaat worden. Er is reeds overleg tussen verschillende
belangengroepen die gewoon spontaan vanzelf komen maar ook op uitnodiging.
De z.g. B.M.F. heeft zich ook al eens een paar keer gepresenteerd. Ook daar
moet men rekening mee houden.
Dhr-Utens interrumpeert. Hij bedoelt dat er een zo breed mogelijk draag
vlak moet komen. Niet alleen vanuit organisaties maar ook vanuit de bevol
king zouden ideeën kunnen komen. Kortom als er een zo breed mogelijk draag
vlak is heeft het milieubeleid de meeste kans van slagen. Er moet op een ge
geven moment toch een keuze gemaakt worden tussen wat gedaan moet worden en
wat financieel mogelijk is. Er kan natuurlijk een perfekt milieubeleid ge
voerd gaan worden maar als dat neer zou komen op een milieu-inning van
fV 1.000,of f. 1.500,per jaar dan is dat natuurlijk nooit te verkopen
aan de bevolking. Het zal toch neerkomen op het stellen van prioriteiten,
het maken van keuzes en de daaraan verbonden financiële konsekwenties
Dhr. Jochems
Wat Dhr. Utens stelt wordt ook min of meer verwoord in de motie. Op een
gegeven moment moet er gekozen worden. Daarvoor is een breed overlegorgaan
nodig, maar het gaat het college toch te ver om dat nu konkreet in te vul
len. Het wordt wel meegenomen in de besluitvorming. Als portefeuillehouder