- 30 -
13. VOORSTER TOT BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VAN f 555.000,VOOR
VERBREDEN EN ASFALTEREN VAN DE HELLEGATWEG (GED.) EN BREEDSCHOTSESTRAAT
(GED.) MET BIJKOMENDE WERKZAAMHEDEN IN RIJSBERGEN EN DAARTOE VAST TE
STELLEN DE 15e WIJZIGING VAN DE BEGROTING ALGEMENE DIENST 1990.
(BIJLAGE 72
Mevr. Baelemans;
vraagt of er nog iets gedaan wordt aan het laatste gedeelte van de
Hellegatweg? Zij vraagt of er mogelijkheden zijn om de verkeerssituatie zo
aan te passen dat de zware belasting die deze weg dagelijks ondervindt,
doordat deze weg als sluiproute door verschillende bedrijven gebruikt wordt,
verminderd wordt.
Dhr, van de Rijzen:
vraagt of er afspraken zijn gemaakt met het bedrijf aan de Hellegatweg
inzake de zware transporten. Misschien dat er afspraken met dit bedrijf
gemaakt kunnen worden dat dit bedrijf voor zware tranpsorten de kortste weg
neemt naar de Ettenseweg.
Dhr. Verschueren:
Dat het herbestraten van deze wegen nodig is, is al jaren bekend. In de
commissie grondzaken is op een gegeven moment de stand van het wegenfonds
aan de orde geweest. Dat heeft de nodige vraagtekens opgeworpen. Deze
vraagtekens konden pas maandag 'jl. beantwoord worden. Zijn vraag is dan ook,
waarom er nu gekozen is voor een andere methode om dit te betalen? Er komt
nl. een gedeelte uit het wegenfonds en een gedeelte komt uit het
kapitaalswerk. Hij stelt daarom voor om dit voorstel aan te houden en zich
nogmaals te oriënteren of dit wel de juiste methode is die we gekozen hebben
in navolging van gemaakte afspraken in het verleden.
De voorzitter:
zegt als men het voorstel goed leest dan gaat het enerzijds om de
vervanging, renovatie van de bestaande weg en vervolgens om verbreding van
de weg. Dat betekent dat er vierkante meters bijlegd moeten worden. Dat is
een investering die niet ten laste wordt gebracht van het wegenfonds.
Dhr, v.d. Sande:
Zegt dat er al meerdere malen een discussie geweest is over hoe we moeten
omgaan met het wegenfonds. Er zijn op een gegeven moment tekorten ontstaan.
Die werden in 1989 erkend. Nu hebben we weer een nieuwe analyse gekregen
t.a.v. budget, onderhoud wegenfonds. Dat is toch weer aanzienlijk gestegen.
Hij vraagt zich af hoe we dat financieel kunnen behappen. Hij kan zich nog
herinneren het onderhoud en de asfaltering van de Huisakkerstraat en de
Hoefstraat. Het staat hem sterk bij dat het totale bedrag ten koste van
onderhoud geboekt is. Daar is toendertijd ook een stuk verbreding aangepast.
Hij weet bijna zeker dat voor die verbreding geen afsplitsing gemaakt is
tussen de lasten van het onderhoudfonds en kapitaalswerken
Daarom is nu de vraag, waarom nu wel deze koerswijziging. Is dit omdat de pot
bijna leeg is Hij denkt dat het tijd wordt dat we een andere financiële
structuur gaan kiezen voor het onderhoud van onze wegen. Wezitten nu toch
ruimschoots voor de begroting. De noodzaak dat deze wegen herzien worden is
algemeen bekend. Dat is regelmatig in de commissie grondzaken aan de orde
geweest. We zijn dan ook erg blij dat dit plan nu óp de prioriteitenlijst
staat maar er ligt wel een financieel plaatje bij. Dat wordt steeds
moeilijker en moeizamer. Hij wil voorstellen om a.s. donderdag in de