- 21 - verdeling van de inbreng over verschillende partners, dan had u kunnen zien voor welk onderdeel de gemeente Rijsbergen participeert en voor welk onderdeel niet. Het Buro Ruimtelijke Ordening werkt als steunpunt, als verlengstuk van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, die in Brabant is aangewezen als de postbus voor Brussel. Rijsbergen heeft ook van die postbus gebruik gemaakt door te zeggen, als er mogelijkheden toe zijn doen zij voor ons ook de uitwerking. (Zij hebben voor ons ook de aanvraag verzorgd) Als het project van de grond af komt ontstaat er een totaal nieuwe situatie want dan zal Rijsbergen zelf als co-financier ook eventueel kosten moeten maken. Welke kosten dat zijn vindt u terug in het rapport. Het gaat over drie onderdelen nl.: - het scholingsproject; - de voorzieningen m.b.t. de brandpreventie; - de promotie-activiteiten. Als u de verdeelsleutel in ogenschouw neemt dan ziet u dat m.b.t. het scholingsproject de inbreng van de gemeente Rijsbergen en de gemeente Hoogstraten zich beperkt tot de bijdrage in het voorbereidingstraject. De scholing zelf is een zaak die uitwerking krijgt d.m.v. het Gewestelijk Arbeidsbureau op Nederlands grondgebied en de Dienst Arbeidsvoorziening in België, alsmede de bedrijven die werknemers zullen afnemen van dit opleidingsinstituut. Om welke beroepen gaat het Het gaat om functies in de transport- en vervoersectorBedrijven zullen de leverancier zijn van de leerlingen. De school wordt gehuisvest in Hoogstraten en de praktijk zal verzorgd worden binnen de bedrijven op Hazeldonk resp. Meer. Wat betreft de brandpreventie gaat het om het volgende. Rijsbergen is gehouden te voldoen aan de rijksnormen van het brandweerwezen. De brandweerinspectie schrijft nl. voor dat er een maximumtijd (6 min.) tussen melding en aankomst bij de brand mag liggen. Als u de afstanden kent dan weet u dat dit bij lange na niet gehaald wordt als.we spreken over Hazeldonk. Dat is de reden dat zowel van Belgische als van Nederlandse kant is ingesprongen op de mogelijkheid om voor dit soort projecten ondersteuning te krijgen uit België. Wij hadden en hebben al eerder oog gehad voor onze taak vanuit het brandweerwezen. Die taak blijft Rijsbergen ook vervullen en een aantal dingen kunnen parallel lopen. De promotie-activiteiten. Ook hier heeft de gemeente een beperkte inbreng wat betreft de bewegwijzering en de bereikbaarheid van de terreinen. Het verkoopelement van bedrijven zelf is een activiteit van de bedrijven resp. de Kamer van Koophandel van Nederland en Belgie en de Ontwikkelings Maatschappij Consequenties Alleen datgene doen wat men als gemeentelijke overheid verplicht is, meer niet. Zij het dan met een stuk hulp van buitenaf, die nogmaals alleen geldt voor het jaar 1990, met de voorwaarde dat de drie activiteiten gelijktijdig gemeenschappelijk opgestart moeten worden. Het project valt om als onder delen uitvallen. In deze fase moeten de betreffende overheden, in dit geval de gemeente Rijsbergen en Hoogstraten, zich uitspreken of zij voor wat hun inbreng betreft daar ook aan zullen blijven meewerken. Het al of niet doorgaan van het project valt op dit moment niet te overzien, dat komt later aan de orde als we de uitspraak en de inbreng van alle participanten in dit project kennen. Hij meent voorbij te kunnen gaan aan de opmerkingen die door Mevr.v.d.Bemd zijn gesteld omdat hij verwijst naar datgene wat in het rapport staat. Ook staat daarin aangegeven wie, op welke moment waarbij betrokken is.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1990 | | pagina 107