- 52 - en dat werkt tegen ons. Deze raad heeft uitgesproken dat zij de toekomstige taken die op haar grondgebied zullen plaatsvinden, zelf willen blijven besturen. Daarvoor moet men een aantal randvoorwaarden invullen. Daar heeft men ja tegen gezegd en wat dat op onderdelen betekent, daar zal men met elkaar nog nader over discussiëren en dan pas zal er een eindoordeel geveld worden. Dus niet uit de losse hand. De werkgelegenheid Bij verschillende algemene-beschouwingen wordt van oudsher gesproken over agrarische gemeente. Mevr. v.d. Bemd heeft, hier ooit al over opgemerkt dat zij dit niet meer wil horen. Het is een plattelands gemeente. Er is een proces gaande binnen de gemeente dat met zich medebrengt dat o.a. in de agrarische sektor, daarbij worden ook betrokken de tuinbouw en alle aanverwante zaken zoals boomkwekerijen etc. ontwikkelingen gaande zijn die er toe leiden dat de werkgelegenheid in die sektor onder zware druk staat. Dat geldt voor diegenen die in loondienst zijn maar evenzeer voor de ondernemers zelf. Als gemeente heeft men de taak een werkgelegenheidsbeleid te voeren. Dat betekent dat men zal moeten trachten een scala van werkge legenheid in de eigen gemeente te hebben die past bij een schaal en vervolgens af moet stemmen op de buurgemeente, in dit geval de gemeente Breda. Een voorziening zoals Piusoord, met 350 arbeidsplaatsen, minimaal, past uitstekend in een gemeente van onze cultuur, plattelandsgemeente. Anderzijds Hazeldonk, dat puur is ontstaan vanwege de ligging. Maar ook nieuwe initiatieven vanuit de agrarische sektor daar waar het gaat om omschakeling. Dhr.v.d.Sande zegt het aantal 350 klopt niet. Er is een vaste norm, zoals die gehanteerd wordt door het C.O.T.G. Volgens de laatste geldt in deze sektor van zorg de norm 1 op 2166 Bedden betekent ruwweg geschat 350 arbeidsplaatsen. Over de centrumfunktie het volgende. Het blijft tegen de achtergrond van een aantal ontwikkelingen die op ons afkomen, maar ook wat men al eerder heeft ge'konstateerd, dat voor een akseptabel niveau van middenstand er voor die bedrijfstak een draagvlak zal moeten zijn wil men hier een pakket van aanbod blijven houden, dat in ieder geval tenminste kan voorzien in de dagelijkse artikelen. Zoals in het Dorpsplan reeds is verwoord betekent dit dat er nog al wat inspanningen geleverd moeten worden om e.e.a. te ondersteunen. Financiën Dhr. Utens maakt de opmerking over een stuk dat in juni is voorgelegd en waar een becijfering in zat van een opzettekort van f. 500.000,Als men kijkt naar hetgeen nu voorligt dan ziet het er heel anders uit. Hoe kan dat Voorzitter Toen in juni over de eerste contouren van de begroting werd gesproken is ook gezegd dat een tekort op de begroting niet kan, deze moet altijd sluitend zijn. Er moet dus worden bekeken waar bijschavingen kunnen plaatsvinden. Men wordt ook nog geplaagd door een ander gegeven. Als de voorbereidingen voor de begroting worden gemaakt dan beschikt men nog maar over een eerste inventarisatie van cijfers. Deze worden van her en der aangeleverd in huis en buitenshuis. Als de definitieve begroting dan uiteindelijk gemaakt wordt en gedrukt is dan komt daar vervolgens de zg. septembervisie op en dan blijft er eigenlijk van de opzet zoals men die als eerste contouren heeft gehad niet veel over. Dhr. Utens zegt het e.e.a. niet goed te begrijpen. Het trakjekt van de fondsen springt er ook fors uit met een bedrag van f. 800.000,Op pagina 49 e.v. van de bijlage bij de begroting staat aangegeven waar dat grote verschil door wordt veroorzaakt nl. doordat men nu dit" jaar in deze begroting boekhoudkundig de fondsen bij elkaar heeft gebracht, hebben er z.g. overboekingen plaatsgevonden. Dit houdt in dat de volgende jaren die post met ruwweg f. 400.000,lager uit zal vallen. Het is duidelijk eenmalig vanwege de overboekingen omdat men

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1989 | | pagina 67