- 37 - o.a. in de bijdragen voor reinigings- en rioolrechten te volstaan met de dekking van 90%. De voorzitter interrumpeert en vraagt waar die andere 10% dan vandaan komt Dhr. v.d. Sande zegt in geval van overschotten zou men dan een gedeelte van de overschotten hiervoor kunnen reserveren om onevenwichtigheden te vermijden. De voorzitter merkt op dat dhr. v.d. Sande die dus indirect haalt bij de bewoners want die komen binnen via belastingen, in andere zin of via tarieven. Dus per saldo wordt die toch voor 100% betaald. Dhr. v.d. Sande zegt wanneer men de begroting bekijkt dan ziet men inkomsten en uitgaven. Het kan ook uit de bezuiniging komen. Voor alle duidelijkheid nu een korte opmerking over de techniek van begroten. Het is niet meer en niet minder dan een benadering van de toekomstige inkomsten en uitgaven, gestoeld op de werkelijke gegevens van de voorgaande jaren en de toekomstige verwachtingen van het komende jaar. Vergelijkt men nu de begrotingsgegevens van 1987 en 1988 met de werkelijke cijfers, dan luiden de getallen als volgt: overschot begroting 1987 f 171.000,werkelijk overschot f 457.000,Positief saldo f 286.000, In 1988 een begroot overschot van f 190.000,en een werkelijk overschot van f 297.000,Een positief overschot van f 107.000,Deze hogere overschotten zijn een gevolg van diverse componenten. Doch een relatief hoog percentage hiervan komt voor rekening van de hogere winstuitkeringen van het gasbedrijf, (hier komt hij nog later op terug) en de hogere belastingopbrengsten. In het antwoord van het college werd de fractie Dorpsbelangen gewezen op het feit dat deze fractie zou begroten op grond van speculatieve opbrengsten uit o.a. winsten van het gasbedrijf. Niets is minder waar. De begrote winstuitkering van 1986 was f 41.000, de werkelijke ontvangsten f 82.000,In 1987 begroot f 90.000,-- de werkelijke ontvangsten f 125.000.In 1986 f 86.000, begroot en de werkelijke ontvangsten waren f 153.000,Voor 1989 is f 90.000, begroot en de verwachting uit de gegevens op basis van genormaliseerde winstbedragen zal f 150.000,zijn,. Derhalve gemiddeld f 50.000,meeropbrengsten gerealiseerd. Dit is zeker voor de toekomst, gezièn de hogere gasafname van objecten zoals A.Z.C.expeditiecentrum, te verwachten. Van dit laatste object valt tevens op te merken dat er een vergelijking te trekken is met de prognose van Hazeldonk II zoals men die kent in de eerder genomen raadsvoorstellen met netto overschotten van f 270.000,00 na voltooiing. Dit gegeven is van Hazeldonk I niet in de begroting te analyseren. Dhr.v.d.Sande verzoekt de voorzitter dit onderdeel afzonderlijk te verwerken in de begroting 1991. Dit om te memoreren waarom Dorpsbelangen geen voorstander is van verhoging van de belastingen voor 1990 met 3%. Zoals verwoord in de reactie van de algemene beschouwingen vindt Dorps belangen de gemiddelde ^tariefsverhoging van 4% te hoog. De fractie Dorpsbelangen acht een trendmatige aanpassing wel juist maar over de afgelopen periode had dit ook met 1 of 2% mogen zijn. Derhalve wenst zijn fractie voor 1990 geen goedkeuring te verlenen aan de integrale belastingverhoging van 3%. De vraag hoe dit kostendekkend te maken, is als volgt: geen verhoging betekent een dekkingstekort van f 65.000, Men kan hierin voorzien, door de geprognosticeerde hogere gasopbrengst van

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1989 | | pagina 52