- 37 -
o.a. in de bijdragen voor reinigings- en rioolrechten te volstaan met de
dekking van 90%.
De voorzitter interrumpeert en vraagt waar die andere 10% dan vandaan komt
Dhr. v.d. Sande zegt in geval van overschotten zou men dan een gedeelte
van de overschotten hiervoor kunnen reserveren om onevenwichtigheden te
vermijden.
De voorzitter merkt op dat dhr. v.d. Sande die dus indirect haalt bij de
bewoners want die komen binnen via belastingen, in andere zin of via
tarieven. Dus per saldo wordt die toch voor 100% betaald.
Dhr. v.d. Sande zegt wanneer men de begroting bekijkt dan ziet men
inkomsten en uitgaven. Het kan ook uit de bezuiniging komen. Voor alle
duidelijkheid nu een korte opmerking over de techniek van begroten. Het is
niet meer en niet minder dan een benadering van de toekomstige inkomsten en
uitgaven, gestoeld op de werkelijke gegevens van de voorgaande jaren en de
toekomstige verwachtingen van het komende jaar. Vergelijkt men nu de
begrotingsgegevens van 1987 en 1988 met de werkelijke cijfers, dan luiden de
getallen als volgt: overschot begroting 1987 f 171.000,werkelijk
overschot f 457.000,Positief saldo f 286.000,
In 1988 een begroot overschot van f 190.000,en een werkelijk overschot
van f 297.000,Een positief overschot van f 107.000,Deze hogere
overschotten zijn een gevolg van diverse componenten. Doch een relatief hoog
percentage hiervan komt voor rekening van de hogere winstuitkeringen van het
gasbedrijf, (hier komt hij nog later op terug) en de hogere
belastingopbrengsten. In het antwoord van het college werd de fractie
Dorpsbelangen gewezen op het feit dat deze fractie zou begroten op grond van
speculatieve opbrengsten uit o.a. winsten van het gasbedrijf.
Niets is minder waar. De begrote winstuitkering van 1986 was f 41.000, de
werkelijke ontvangsten f 82.000,In 1987 begroot f 90.000,-- de
werkelijke ontvangsten f 125.000.In 1986 f 86.000, begroot en de
werkelijke ontvangsten waren f 153.000,Voor 1989 is f 90.000, begroot
en de verwachting uit de gegevens op basis van genormaliseerde winstbedragen
zal f 150.000,zijn,. Derhalve gemiddeld f 50.000,meeropbrengsten
gerealiseerd. Dit is zeker voor de toekomst, gezièn de hogere gasafname van
objecten zoals A.Z.C.expeditiecentrum, te verwachten. Van dit laatste
object valt tevens op te merken dat er een vergelijking te trekken is met de
prognose van Hazeldonk II zoals men die kent in de eerder genomen
raadsvoorstellen met netto overschotten van f 270.000,00 na voltooiing.
Dit gegeven is van Hazeldonk I niet in de begroting te analyseren.
Dhr.v.d.Sande verzoekt de voorzitter dit onderdeel afzonderlijk te verwerken
in de begroting 1991.
Dit om te memoreren waarom Dorpsbelangen geen voorstander is van verhoging
van de belastingen voor 1990 met 3%.
Zoals verwoord in de reactie van de algemene beschouwingen vindt Dorps
belangen de gemiddelde ^tariefsverhoging van 4% te hoog. De fractie
Dorpsbelangen acht een trendmatige aanpassing wel juist maar over de
afgelopen periode had dit ook met 1 of 2% mogen zijn. Derhalve wenst zijn
fractie voor 1990 geen goedkeuring te verlenen aan de integrale
belastingverhoging van 3%. De vraag hoe dit kostendekkend te maken, is als
volgt: geen verhoging betekent een dekkingstekort van f 65.000, Men kan
hierin voorzien, door de geprognosticeerde hogere gasopbrengst van