- 22 -
Belangrijk is verder dat de raadscommissies bij de oordeelsvorming over de
aan hen voorgelegde voorstellen toetsen of alle betrokkenen op een
verantwoorde wijze aan de besluitvoorbereiding hebben deelgenomen.
Wat geldt voor de taak van de raad, geldt ook tot op zekere hoogte voor de
taak van burgemeester en wethouders, nl. een veralgemening, die, op basis
van adviezen van de raadscommissies, leidt tot het doen van voorstellen ten
aanzien van het door de raad te voeren beleid c.q. het doen van voorstellen
binnen het door de raad vastgestelde totale beleid, daarnaast het voeren van
beleid indien de marges waarbinnen dit dient te geschieden duidelijk zijn
vastgesteld.
Burgemeester en wethouders zullen alle voorstellen die de raad bereiken
eerst moeten toetsen aan het door de raad vastgestelde totale beleid.
Gelet op de eerder omschreven werkwijze van de raadscommissie zal het
duidelijk zijn dat de leden van ons college in een vergadering van de
raadscommissie een wezenlijk andere rol wordt toebedeeld dan nu het geval
is. Zoals hiervoor geschetst zal ons college, voordat een raadscommissie
advies uitbrengt, over een aan de raad te doen voorstel zich eventueel een
voorlopig oordeel hebben gevormd, doch nog geen standpunt hebben bepaald. De
raadscommissie zal in deze werkwijze een positie innemen geheel
overeenkomstig haar benaming in de gemeentewet, t.w. commissie van advies en
bijstand voor ons college. Aangezien dan in deze werkwijze geen standpunt
van ons college ter vergadering van de raadscommissie voorhanden zal zijn,
is er uiteraard voor het in die vergadering aanwezige lid van ons college
geen taak meer als verdediger van zo'n standpunt.
Wij tekenen hierbij aan, dat de gemeentewet thans ook niet meer voorschrijft
dat het voorzitterschap van een raadscommissie door een lid van ons college
moet worden bekleed. Wij pleiten er voor dit vooralsnog te handhaven. De
voren omschreven fundamentele wijziging in de werkwijze van de genoemde
bestuurlijke organen van deze gemeente bepaalt mede de positie en werkwijze
van het ambtelijk apparaat.
Wij zijn van mening dat de besluitvoorbereiding vanuit het ambtelijk
apparaat samenhangend dient te geschieden, waarbij dit apparaat ook in de
daarvoor in aanmerking komende fasen óok de van belang zijnde
belanghebbenden hun inbreng doet hebben op basis van de vastgestelde
relatiegedragsregels daaromtrent (extern management uit te voeren door
ambtelijk apparaat)
De uitvoering van besluit zal aan het apparaat dienen te worden opgedragen,
uiteraard onder kontrole van de bestuurlijke organen en met terugkoppeling
naar die organen als de omstandigheden dat noodzakelijk maken.
Hoe de organisatie en werkwijze van het apparaat dient te zijn om op een
flexibele wijze op de geschetste bestuurlijke organisatie in te spelen zal
nader in studie worden genomen en straks in een structuur-verordening worden
neergelegd ter vaststelling door uw raad.
Tot slot nog dit.
Aanvaarding van ons voorstel zal o.i. leiden tot een grotere
aandachtbesteding aan de wezenlijke problemen van de samenleving en tot het
nemen van besluiten welke de samenhang daarvan beklemtonen.
Hierdoor zal de bestuurskracht van de raad kunnen toenemen.
Dat de invloed van de individuele leden van de raad, zitting hebbende in
diverse raadscommissies, bij de voorgestelde wijze van werken wordt vergroot
als gevolg van het scheppen van een daadwerkelijke adviesfunctie op basis
van tijdige en volledige informatie, lijkt ons zonder meer een winstpunt.
Overeenkomstig aan en als gevolg van de voorgestelde werkwijze van de raad
en de raadscommissies, zal ook de werkwijze van ons college meer bestuurlijk