- 2 - in het buitengebied verrees bedrijventerrein Hazeldonk, waarvan de eerste fase inmiddels vol zit; inmiddels draait het A.Z.C.; het dorpsplan is door de raad vastgesteld; het gebouw van de vreemdelingendienst is verbouwd en opengesteld; IBH werd in het buitengebied gevestigd; de Koperakker kreeg nieuwbouw; de nodige kredieten voor ver/nieuwbouw gemeentehuis zijn verstrekt; Daarnaast zijn'natuurlijk ook nog de normale huis-tuin- en keukenonderwerpen behandeld, goedgekeurd, en al of niet uitgevoerd. Momenteel wordt de bevolking- de raad- en het ambtenarenapparaat geconfronteerd met: de voorbereiding tot uitbreiding Hazeldonk; alhoewel? Piusoord komt zich binnen onze gemeentegrenzen vestigen; huize Rijserf onderzoekt mogelijkheden tot uitbreiding; de St. Bavoschool wil met haar gebouwen naar één lokatie de nadere uitwerking van het dorpsplan, incl. inrichting van een bedrijventerrein voor Rijsbergse bedrijven staat op de rol; We sommen het bovenstaande slechts op, om hiermee aan te geven dat de gemeente Rijsbergen zich ook in de toekomst nog voor een groot aantal uitvoeringstaken geplaatst ziet. Zo meteen komen we hier nog op terug. ALGEMEEN BESTUUR - ZELFSTANDIGHEID - PERSONEEL - VOORLICHTING- EN MENSELIJKE BENADERING. Veranderingen en veranderde omstandigheden vergen doorlopend creativiteit, bijstelling, en aanpassing binnen het gemeentebestuur. Raad en college hebben, om op de veranderingen en veranderde omstandigheden in te kunnen spelen, een nieuwe bestuurlijke werkwijze goedgekeurd. De vraag is alleen, of deze werkwijze de z.g. mazelen al voldoende overwonnen heeft? Komen er, in tegenstelling tot gemaakte afspraken toch nog niet te veel door het college voorgestane en van eigen standpunt voorziene voorstellen naar de beleidscommissies? Weten raad en ambtenaren wel voldoende raad met de nieuwe bestuurlijke aanpak? Zijn we als raad voldoende ingespeeld op een consistente beleidsvoering, zonder dat we op de stoel van de uitvoerders gaan zitten? Komen nieuwe werkwijzen en nieuwe ontwikkelingen niet in een wat al te supersnelle sneltreinvaart af op het ambtenarenapparaat? In hoeverre zijn de knelpunten te wijten aan te krappe personeelsbezetting? En wordt bij de opzet tot besluitvorming en uitvoering voldoende rekening gehouden met de mens achter de bestuurder - de uitvoerder - en de bevolking? Naar wij hopen zal de einduitslag van de besprekingen m.b.t. het knelpuntenonderzoek en reorganisatie - met goede wil van allen op wie dit van toepassing is - een positieve uitstraling bij en naar alle partijen teweeg brengen. En nogmaals, de mens als individu binnen het geheel dient daarbij centraal te staan. Van belang is ook, dat de juiste persoon op het juiste moment tot nieuwe gemeentesecretaris benoemd wordt, om de huidige sneltrein van lokaal bestuur mee in de juiste snelheid over het juiste spoor te rangeren. Wat de zelfstandigheid-van Rijsbergen betreft, hierover is al veel gezegd en geschreven; in beginsel is ook Werknemersbelangen voorstander tot handhaving hiervan, maar het zou verstandig zijn om over dit onderwerp naast alle voordelen ook eens de eventueel minder positieve kanten op een rij te zetten, en in een duidelijke informatie naar de gemeenschap door. te sluizen. Bent U bereid, voorzitter, om hier aandacht aan te schenken? En bent U bereid, in deze zaak de weg van geleidelijkheid te bewandelen?

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1989 | | pagina 17