- 2 -
in het buitengebied verrees bedrijventerrein Hazeldonk, waarvan de eerste
fase inmiddels vol zit;
inmiddels draait het A.Z.C.;
het dorpsplan is door de raad vastgesteld;
het gebouw van de vreemdelingendienst is verbouwd en opengesteld;
IBH werd in het buitengebied gevestigd;
de Koperakker kreeg nieuwbouw;
de nodige kredieten voor ver/nieuwbouw gemeentehuis zijn verstrekt;
Daarnaast zijn'natuurlijk ook nog de normale huis-tuin- en keukenonderwerpen
behandeld, goedgekeurd, en al of niet uitgevoerd.
Momenteel wordt de bevolking- de raad- en het ambtenarenapparaat
geconfronteerd met:
de voorbereiding tot uitbreiding Hazeldonk; alhoewel?
Piusoord komt zich binnen onze gemeentegrenzen vestigen;
huize Rijserf onderzoekt mogelijkheden tot uitbreiding;
de St. Bavoschool wil met haar gebouwen naar één lokatie
de nadere uitwerking van het dorpsplan, incl. inrichting van een
bedrijventerrein voor Rijsbergse bedrijven staat op de rol;
We sommen het bovenstaande slechts op, om hiermee aan te geven dat de
gemeente Rijsbergen zich ook in de toekomst nog voor een groot aantal
uitvoeringstaken geplaatst ziet. Zo meteen komen we hier nog op terug.
ALGEMEEN BESTUUR - ZELFSTANDIGHEID - PERSONEEL - VOORLICHTING- EN MENSELIJKE
BENADERING.
Veranderingen en veranderde omstandigheden vergen doorlopend creativiteit,
bijstelling, en aanpassing binnen het gemeentebestuur. Raad en college
hebben, om op de veranderingen en veranderde omstandigheden in te kunnen
spelen, een nieuwe bestuurlijke werkwijze goedgekeurd. De vraag is alleen,
of deze werkwijze de z.g. mazelen al voldoende overwonnen heeft?
Komen er, in tegenstelling tot gemaakte afspraken toch nog niet te veel door
het college voorgestane en van eigen standpunt voorziene voorstellen naar de
beleidscommissies?
Weten raad en ambtenaren wel voldoende raad met de nieuwe bestuurlijke
aanpak? Zijn we als raad voldoende ingespeeld op een consistente
beleidsvoering, zonder dat we op de stoel van de uitvoerders gaan zitten?
Komen nieuwe werkwijzen en nieuwe ontwikkelingen niet in een wat al te
supersnelle sneltreinvaart af op het ambtenarenapparaat? In hoeverre zijn de
knelpunten te wijten aan te krappe personeelsbezetting? En wordt bij de
opzet tot besluitvorming en uitvoering voldoende rekening gehouden met de
mens achter de bestuurder - de uitvoerder - en de bevolking?
Naar wij hopen zal de einduitslag van de besprekingen m.b.t. het
knelpuntenonderzoek en reorganisatie - met goede wil van allen op wie dit
van toepassing is - een positieve uitstraling bij en naar alle partijen
teweeg brengen. En nogmaals, de mens als individu binnen het geheel dient
daarbij centraal te staan.
Van belang is ook, dat de juiste persoon op het juiste moment tot nieuwe
gemeentesecretaris benoemd wordt, om de huidige sneltrein van lokaal bestuur
mee in de juiste snelheid over het juiste spoor te rangeren.
Wat de zelfstandigheid-van Rijsbergen betreft, hierover is al veel gezegd en
geschreven; in beginsel is ook Werknemersbelangen voorstander tot handhaving
hiervan, maar het zou verstandig zijn om over dit onderwerp naast alle
voordelen ook eens de eventueel minder positieve kanten op een rij te
zetten, en in een duidelijke informatie naar de gemeenschap door. te sluizen.
Bent U bereid, voorzitter, om hier aandacht aan te schenken? En bent U
bereid, in deze zaak de weg van geleidelijkheid te bewandelen?