- 16 -
kostenplaatje wat daar voor opgehoest moet worden is dermate aanzienlijk
dat dit voor de gemeente Rijsbergen niet te dragen is. Wat er in de toekomst
zal gebeuren dat houdt natuurlijk ook verband met wat het rendement van deze
lijn zal zijn. Er is een grote behoefte aan deze busverbindingDe praktijk
zal gewoon moeten uitwijzen of datgene wat men heeft aangenomen inderaad ook
het geval is. Er moet in ieder geval een voldoende rendement uit deze lijn
komen, wil deze lijn ook in de toekomst blijven bestaan. Als er nu gepraat
wordt over de financiële bijdrage, waar vanavond een krediet voor wordt
gevraagd, dan heeft dat betrekking op de periode waarin redelijkerwijs nog
geen erkenning van het R.V.I. zou moeten zijn.
Dat houdt in wezen in, dat de gemeente Rijsbergen opdracht aan de B.B.A.
geeft om personen te vervoeren, voorlopig voor het jaar 1989. In die periode
moet men trachten de medewerking te verkrijgen van het R.V.I.De wethouder
heeft ook het één en ander gezegd waardoor het gedeelte wat financieel moet
worden ingebracht door de gemeente Rijsbergen kan worden teruggebracht, naar
mate het moment wordt bepaald waarop het R.V.I. deze zaak zal erkennen. Er
is natuurlijk door een veranderde situatie in de gemeenschap de mogelijkheid
ontstaan. Hij heeft in de commissie B.A. een bedrag genoemd van maximaal
f 30.000,00 op jaarbasis wat men moet inbrengen. Dat is ook het
uitgangspunt. De stand van zaken is nu zo dat er momenteel onderhandelingen
met het R.V.I. op dit moment gaande zijn. Men doet dat in nauwe samenspraak
met het ministerie van W.V.C. Dat betekent dat op basis van de uitkomsten en
de cijfers die nu voorliggen, van de gemeente een bijdrage wordt gevraagd
voor een periode zoals nu is voorgecijferd. Men heeft ook in het dossier de
opzet daarvan terug kunnen vinden. In de brief van 7 december van de zijde
van de B.B.A. die aan het college is gestuurd, ziet men ook dat de verdeling
fifty, fifty naar W.V.C. en de gemeente is opgepakt. Het is gewoon het
eindresultaat van een onderhandeling waarbij men denkt dat dit alleszins
redelijk is. Het is de bijdrage die de gemeente moet leveren in het meest
ongunstige geval. Daar houdt het verder bij op. De gemeente heeft ook
duidelijk gemaakt in de richting van R.V.I. en B.B.A., dat het niet te
verwachten is dat buiten deze bijdrage er een financiële bijdrage gegeven
kan worden in de exploitatie van een buslijn. Alles op een rijtje zettende
meent het college de raadsleden aan te bevelen om met dit voorstel in te
stemmen zodat men met het besluit in de hand het vervolg van dit traject kan
ingaan. Als waar is dat de animo voor deze lijn groot is, dan zou het
financiële risico wat feitelijk nu middels het voteren van dit krediet
maximaal gelopen wordt, aanzienlijk kunnen teruglopen. Dat zal de praktijk
moeten uitwijzen. Aansluitend wat de wethouder ook heeft gezegd. De gemeente
probeertdoor de eerste week het vervoer gratis aan te bieden, animo voor
deze bus ook te kweken.
Het is het maximale risico wat de gemeente met dit krediet loopt.
Er is geen contract aangegaanmet de B.B.A. Er is gewoon opdracht gegeven
dat met ingang van 2 januari er een bus moet rijden.
Mevrouw van den Bemd zegt dat de voorzitter heeft gezegd dat de gemeente
opdracht geeft. Zij vraagt of het dan zo is, dat het eigenlijk wel in het
voorstel verwoord had moeten worden tot het geven van een opdracht aan de
B.B.A. i.p.v. tot het verlenen van een bijdrage in één. Zij heeft geen
antwoord gekregen op de vraag of men bereid is, wanneer er voldoende
signalen uit de praktijk voordoen, ook voor het woon-werkverkeer de
dienstregeling in te laten gaan. Het zal dan een groeiproces moeten worden.
Zij vraagt wanneer voldoende signalen vanuit die kant komen, men bereid is
om daarover in overleg te treden.
Dhr, v.d. Sande zegt dat wanneer hij goed geluisterd heeft, men nu een
krediet van f 25.000,00 gaat voteren. In mei komt de goedkeuring van de
R.V.I. Dan komt er een nieuw raadsvoorstel.