- 16 - kostenplaatje wat daar voor opgehoest moet worden is dermate aanzienlijk dat dit voor de gemeente Rijsbergen niet te dragen is. Wat er in de toekomst zal gebeuren dat houdt natuurlijk ook verband met wat het rendement van deze lijn zal zijn. Er is een grote behoefte aan deze busverbindingDe praktijk zal gewoon moeten uitwijzen of datgene wat men heeft aangenomen inderaad ook het geval is. Er moet in ieder geval een voldoende rendement uit deze lijn komen, wil deze lijn ook in de toekomst blijven bestaan. Als er nu gepraat wordt over de financiële bijdrage, waar vanavond een krediet voor wordt gevraagd, dan heeft dat betrekking op de periode waarin redelijkerwijs nog geen erkenning van het R.V.I. zou moeten zijn. Dat houdt in wezen in, dat de gemeente Rijsbergen opdracht aan de B.B.A. geeft om personen te vervoeren, voorlopig voor het jaar 1989. In die periode moet men trachten de medewerking te verkrijgen van het R.V.I.De wethouder heeft ook het één en ander gezegd waardoor het gedeelte wat financieel moet worden ingebracht door de gemeente Rijsbergen kan worden teruggebracht, naar mate het moment wordt bepaald waarop het R.V.I. deze zaak zal erkennen. Er is natuurlijk door een veranderde situatie in de gemeenschap de mogelijkheid ontstaan. Hij heeft in de commissie B.A. een bedrag genoemd van maximaal f 30.000,00 op jaarbasis wat men moet inbrengen. Dat is ook het uitgangspunt. De stand van zaken is nu zo dat er momenteel onderhandelingen met het R.V.I. op dit moment gaande zijn. Men doet dat in nauwe samenspraak met het ministerie van W.V.C. Dat betekent dat op basis van de uitkomsten en de cijfers die nu voorliggen, van de gemeente een bijdrage wordt gevraagd voor een periode zoals nu is voorgecijferd. Men heeft ook in het dossier de opzet daarvan terug kunnen vinden. In de brief van 7 december van de zijde van de B.B.A. die aan het college is gestuurd, ziet men ook dat de verdeling fifty, fifty naar W.V.C. en de gemeente is opgepakt. Het is gewoon het eindresultaat van een onderhandeling waarbij men denkt dat dit alleszins redelijk is. Het is de bijdrage die de gemeente moet leveren in het meest ongunstige geval. Daar houdt het verder bij op. De gemeente heeft ook duidelijk gemaakt in de richting van R.V.I. en B.B.A., dat het niet te verwachten is dat buiten deze bijdrage er een financiële bijdrage gegeven kan worden in de exploitatie van een buslijn. Alles op een rijtje zettende meent het college de raadsleden aan te bevelen om met dit voorstel in te stemmen zodat men met het besluit in de hand het vervolg van dit traject kan ingaan. Als waar is dat de animo voor deze lijn groot is, dan zou het financiële risico wat feitelijk nu middels het voteren van dit krediet maximaal gelopen wordt, aanzienlijk kunnen teruglopen. Dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Aansluitend wat de wethouder ook heeft gezegd. De gemeente probeertdoor de eerste week het vervoer gratis aan te bieden, animo voor deze bus ook te kweken. Het is het maximale risico wat de gemeente met dit krediet loopt. Er is geen contract aangegaanmet de B.B.A. Er is gewoon opdracht gegeven dat met ingang van 2 januari er een bus moet rijden. Mevrouw van den Bemd zegt dat de voorzitter heeft gezegd dat de gemeente opdracht geeft. Zij vraagt of het dan zo is, dat het eigenlijk wel in het voorstel verwoord had moeten worden tot het geven van een opdracht aan de B.B.A. i.p.v. tot het verlenen van een bijdrage in één. Zij heeft geen antwoord gekregen op de vraag of men bereid is, wanneer er voldoende signalen uit de praktijk voordoen, ook voor het woon-werkverkeer de dienstregeling in te laten gaan. Het zal dan een groeiproces moeten worden. Zij vraagt wanneer voldoende signalen vanuit die kant komen, men bereid is om daarover in overleg te treden. Dhr, v.d. Sande zegt dat wanneer hij goed geluisterd heeft, men nu een krediet van f 25.000,00 gaat voteren. In mei komt de goedkeuring van de R.V.I. Dan komt er een nieuw raadsvoorstel.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1988 | | pagina 94