- 15 -
kosten die door W.V.C. gedragen worden. Hij denkt dat dit los staat van het
voorstel. Hij zegt dat wanneer er na 1 mei nog geen zicht is hoe dat men
verder gaat, men zou moeten voorstellen de busregeling met ingang van 2
januari 1989 te laten ingaan tot mei 1989, en daarna de zaak opnieuw te
bezien.
Dhr. Jochems zegt dat het college ook blij is. Men is vanavond in een
goede stemming. Iedereen probeert waarderende woorden toe te spreken. Hij
denkt dat hij best namens het college mag zeggen dat niet alleen het college
maar dat de totale raad gefeliciteerd mag worden voor het feit dat hier een
busverbinding komt. Verschillende partijen hebben al verschillende jaren, en
vooral Werknemersbelangen, voortdurend gewezen op het belang van een
busverbinding tussen Rijsbergen-Etten-Leur. De afgelopen veertien dagen is
enorm veel werk verricht om dit tot stand te brengen. Er is vanavond om
16.00 uur uur zelfs nog overleg geweest met de B.B.A. om de laatste hobbels
te nemen en om dit voorstel gestalte te geven. Hoe groot is de zekerheid dat
de R.V.I. hier ja tegen zegt? Dat kan hij op dit moment niet zeggen. Dat zal
moeten blijken. Hij denkt na de bespreking die er afgelopen middag heeft
plaatsgevonden met de vertegenwoordiger van de B.B.A.deze zekerheid zeer
groot zal zijn. Het is inmiddels zo dat in de opzet die destijds is gemaakt
voor de busverbinding tussen Rijsbergen en Etten-Leur, er rekening is
gehouden met ongeveer dertig leerlingen die gebruik zouden maken van deze
busverbinding per dag. Het blijkt nu al zo te zijn dat aan de alternatieve
busverbinding inmiddels al 70 personen deel nemen. Dus mocht het zo zijn dat
er een vaste busverbinding tot stand komt, dan denkt hij dat het zo is,
wanneer 9 januari de school begint, het best zo zou kunnen zijn dat wanneer
het weer slecht is, men met één. bus in de spitsuren niet toe zal komen. Daar
heeft hij de stille hoop op gevestigd. Als het werkelijk zo is dan is het
verhaal 1 juni, wat betreft bijdrage gemeente, W.V.C.dat het een vaste
lijndienst tussen Rijsbergen en Etten-Leur wordt, alle kosten voor de B.B.A.
zijn. Daar hoopt men op. Niet alleen de kosten, maar ook de opbrengst. Men
neemt op dit moment een beslissing voor de eerste vijf maanden. De
praktische invulling is deze. Hij vertrekt 2 januari om vijftien minuten
over acht bij het Rij serf. Het college stelt voor ter introduktie de
bevolking uit te nodigen om van 2 t/m 8 januari gratis gebruik te maken van
de buslijn Rijsbergen-Etten-Leur en hij nodigt bij deze de raadsleden uit om.
die eerste rit mee te maken. De bus vertrekt bij het Rijserf, stopt bij
Bethanië. Er wordt op dit moment nog onderzocht om op Ettens grondgebied
misschien ook nog één of twee bushaltes te maken maar dat is een invulling
van de B.B.A. Als deze bus terugkomt, rijdt hij via de Oranjestraat want de
bus kan niet keren op het Rijserf, en gaat zo via de Nassaustraat voorlopig
naar het Rijserf toe. Dat betekent dat de verkeersdrempels in de
Oranjestraat, wanneer de buslijn goed floreert, er uit zullen moeten worden
gehaald en dat dan straks wanneer het Piusoord is gerealiseerd, deze bus
via de Oranjestraat-Laguitensebaanterug naar het Rij serfrijdtstopt aan
de rechtse kant van het voetbalterrein. Dat is de praktische invulling.
De bevolking wordt vanavond nog voorgelicht. Dhr. Meijers zal straks via de
R.O.S. een interview geven over de praktische invulling naar de bevolking
van Rijsbergen toe. Voor degenen die de R.O.S. niet kunnen ontvangen is het
natuurlijk zo dat via de plaatselijke bladen iedereen op tijd zal worden
ingelicht over rijtijden en waar men strippenkaarten kan kopen.
Wat de leerlingen betreft die inmiddels al tot maart hebben betaald, deze
mogen 9 januari en 10 januari voor niks met de bus mee.
De voorzitter zegt m.b.t. de financiële kant dat mevrouw van den Bemd
heeft opgemerkt dat door de komst van anderen die busverbinding er komt. Die
busverbinding had er altijd kunnen komen als men maar betaalt. Het