- 15 - kosten die door W.V.C. gedragen worden. Hij denkt dat dit los staat van het voorstel. Hij zegt dat wanneer er na 1 mei nog geen zicht is hoe dat men verder gaat, men zou moeten voorstellen de busregeling met ingang van 2 januari 1989 te laten ingaan tot mei 1989, en daarna de zaak opnieuw te bezien. Dhr. Jochems zegt dat het college ook blij is. Men is vanavond in een goede stemming. Iedereen probeert waarderende woorden toe te spreken. Hij denkt dat hij best namens het college mag zeggen dat niet alleen het college maar dat de totale raad gefeliciteerd mag worden voor het feit dat hier een busverbinding komt. Verschillende partijen hebben al verschillende jaren, en vooral Werknemersbelangen, voortdurend gewezen op het belang van een busverbinding tussen Rijsbergen-Etten-Leur. De afgelopen veertien dagen is enorm veel werk verricht om dit tot stand te brengen. Er is vanavond om 16.00 uur uur zelfs nog overleg geweest met de B.B.A. om de laatste hobbels te nemen en om dit voorstel gestalte te geven. Hoe groot is de zekerheid dat de R.V.I. hier ja tegen zegt? Dat kan hij op dit moment niet zeggen. Dat zal moeten blijken. Hij denkt na de bespreking die er afgelopen middag heeft plaatsgevonden met de vertegenwoordiger van de B.B.A.deze zekerheid zeer groot zal zijn. Het is inmiddels zo dat in de opzet die destijds is gemaakt voor de busverbinding tussen Rijsbergen en Etten-Leur, er rekening is gehouden met ongeveer dertig leerlingen die gebruik zouden maken van deze busverbinding per dag. Het blijkt nu al zo te zijn dat aan de alternatieve busverbinding inmiddels al 70 personen deel nemen. Dus mocht het zo zijn dat er een vaste busverbinding tot stand komt, dan denkt hij dat het zo is, wanneer 9 januari de school begint, het best zo zou kunnen zijn dat wanneer het weer slecht is, men met één. bus in de spitsuren niet toe zal komen. Daar heeft hij de stille hoop op gevestigd. Als het werkelijk zo is dan is het verhaal 1 juni, wat betreft bijdrage gemeente, W.V.C.dat het een vaste lijndienst tussen Rijsbergen en Etten-Leur wordt, alle kosten voor de B.B.A. zijn. Daar hoopt men op. Niet alleen de kosten, maar ook de opbrengst. Men neemt op dit moment een beslissing voor de eerste vijf maanden. De praktische invulling is deze. Hij vertrekt 2 januari om vijftien minuten over acht bij het Rij serf. Het college stelt voor ter introduktie de bevolking uit te nodigen om van 2 t/m 8 januari gratis gebruik te maken van de buslijn Rijsbergen-Etten-Leur en hij nodigt bij deze de raadsleden uit om. die eerste rit mee te maken. De bus vertrekt bij het Rijserf, stopt bij Bethanië. Er wordt op dit moment nog onderzocht om op Ettens grondgebied misschien ook nog één of twee bushaltes te maken maar dat is een invulling van de B.B.A. Als deze bus terugkomt, rijdt hij via de Oranjestraat want de bus kan niet keren op het Rijserf, en gaat zo via de Nassaustraat voorlopig naar het Rijserf toe. Dat betekent dat de verkeersdrempels in de Oranjestraat, wanneer de buslijn goed floreert, er uit zullen moeten worden gehaald en dat dan straks wanneer het Piusoord is gerealiseerd, deze bus via de Oranjestraat-Laguitensebaanterug naar het Rij serfrijdtstopt aan de rechtse kant van het voetbalterrein. Dat is de praktische invulling. De bevolking wordt vanavond nog voorgelicht. Dhr. Meijers zal straks via de R.O.S. een interview geven over de praktische invulling naar de bevolking van Rijsbergen toe. Voor degenen die de R.O.S. niet kunnen ontvangen is het natuurlijk zo dat via de plaatselijke bladen iedereen op tijd zal worden ingelicht over rijtijden en waar men strippenkaarten kan kopen. Wat de leerlingen betreft die inmiddels al tot maart hebben betaald, deze mogen 9 januari en 10 januari voor niks met de bus mee. De voorzitter zegt m.b.t. de financiële kant dat mevrouw van den Bemd heeft opgemerkt dat door de komst van anderen die busverbinding er komt. Die busverbinding had er altijd kunnen komen als men maar betaalt. Het

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1988 | | pagina 93