- 5 - wijkt nl. sterk af van het eerste gedeelte. De constructie van dat stuk weggedeelte is ook duidelijk anders dan het eerste gedeelte. Dhr. v.d. Sande zegt dat tijdens de commissie Financiën in oktober dit punt voor het eerst aan de orde is geweest. Toen is door het C.D.A. de opmerking gemaakt dat destijds afspraken zijn gemaakt tussen de provincie en de gemeente dat de wegen overgedragen zouden worden aan het rijk. Het C.D.A. had problemen met het feit dat ze nu naar de gemeente zouden komen. In de stukken van 1984 staat de notitie dat de provincie zal trachten de wegen over te dragen naar de gemeente, zodra het terrein gerealiseerd zou zijn. Nadien in 1986 en eerdere data zijn er besprekingen geweest, en is de zaak omgedraaid. Hij kan best begrijpen dat men nu naar de gemeente gaat, maar hij zou toch graag een argumentatie hebben wat de reden is om de wegen over te dragen naar de gemeente. Enkele opmerkingen over de financiële onderbouwing van de kosten-batenanalyseEr zijn een tiental lasten en opbrengsten. Hij had graag gezien dat de instrumenten die er op dit moment aanwezig zijn van het wegenbeheersplan, in deze analyse advies mee genomen hadden kunnen worden. Wat de persriolering betreft, daarvan zijn ook instrumenten aanwezig op het gemeentehuis om een langer traject toe te lichten en welke kosten men voor zo'n totaal traject zou moeten begroten. Hij had het graag wat ruimer gezien dan zoals het er nu ligt. In de stukken staat vermeld dat 9 cent afgedragen moet worden aan het Hoogheemraadschap voor lozingsrechten. Dat was in 1984. Hij weet niet wat er nu per m3 afgedragen moet worden. Maar in onze begroting 1989 is er in ieder geval geen bedrag voor opgenomen. Dus hij verwacht dat men daar ook een extra last voor krijgt. Dit kan ook onderbouwd worden. Voorts steunt hij het voorstel van dhr. Vogels om de f 36.000,— die binnen komen in de reserveringen, toe te voegen aan het wegenfonds. Dhr. Jochems zegt dat hij blij is dat de raad er unaniem positief over denkt om de wegen op Hazeldonk over te nemen. Er is door de laatste spreker om de argumentatie daarvoor gevraagd omdat de mening van het college is veranderd ten opzichte van enkele jaren geleden.De uitbreiding van het bedrijventerrein moet nog steeds in onderhandeling met de eigenaar van dit bedrijventerrein. Men moet eerst beginnen de zaak goed op rijtje te zetten. Het is nu pas aan de orde want het komt op dit moment in de raad. Men heeft in de stukken kunnen zien dat men lè tot 2 jaar in onderhandelingen met de provincie is, om te proberen de provincie en de gemeente Rijsbergen op één lijn te krijgen. Dat is tot op heden toe nog niet zo goed gelukt. De gemeente Rijsbergen heeft daar nogal wat eisen aan verbonden. Daar had de Provincie nog al wat moeite mee. Zij hebben op het laatst een geldbedrag toegezegd nl. f 36.000,Het college vindt wanneer de gemeente Rijsbergen Hazeldonk moet gaan promoten, Rijsbergen als volwassene op moettreden en daarom de gehele verantwoordelijkheid van dit bedrijventerrein op zich moet nemen. Niet alleen de baten innen maar ook de lasten ervan nemen. Hij kan zich voorstellen dat bij verschillende raadsleden de vraagt leeft wat nu precies de lasten zijn op wat langere termijn. Dhr. v.d. Sande doelde daar ook al op. Er is in dit huis een beheerssysteem die dit precies kan uitrekenen. Dat is niet gebeurd voor dit totaalplaatje. Het zit wel in het totaal van de wegen die opgenomen zijn en waar in de afgelopen begroting een post voor opgenomen is. De baten had men precies op een rij kunnen zetten. Wat zijn de baten? Dat zijn de inkomsten van de onroerend goed belasting, de leges die op dit moment zijn geïnd in de afgelopen twee jaar. Men kan er van overtuigd zijn dat het tot op heden een uitstekende zaak geweest is voor de gemeente Rijsbergen. Hij denkt dat het naar de toekomst een uitstekende zaak blijft, maar er zal nog al het één en ander moeten gebeuren. Hij komt dan

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1988 | | pagina 83