- 5 -
wijkt nl. sterk af van het eerste gedeelte. De constructie van dat stuk
weggedeelte is ook duidelijk anders dan het eerste gedeelte.
Dhr. v.d. Sande zegt dat tijdens de commissie Financiën in oktober dit
punt voor het eerst aan de orde is geweest. Toen is door het C.D.A. de
opmerking gemaakt dat destijds afspraken zijn gemaakt tussen de provincie en
de gemeente dat de wegen overgedragen zouden worden aan het rijk. Het C.D.A.
had problemen met het feit dat ze nu naar de gemeente zouden komen. In de
stukken van 1984 staat de notitie dat de provincie zal trachten de wegen
over te dragen naar de gemeente, zodra het terrein gerealiseerd zou zijn.
Nadien in 1986 en eerdere data zijn er besprekingen geweest, en is de zaak
omgedraaid. Hij kan best begrijpen dat men nu naar de gemeente gaat, maar
hij zou toch graag een argumentatie hebben wat de reden is om de wegen over
te dragen naar de gemeente.
Enkele opmerkingen over de financiële onderbouwing van de
kosten-batenanalyseEr zijn een tiental lasten en opbrengsten. Hij had
graag gezien dat de instrumenten die er op dit moment aanwezig zijn van het
wegenbeheersplan, in deze analyse advies mee genomen hadden kunnen worden.
Wat de persriolering betreft, daarvan zijn ook instrumenten aanwezig op het
gemeentehuis om een langer traject toe te lichten en welke kosten men voor
zo'n totaal traject zou moeten begroten. Hij had het graag wat ruimer gezien
dan zoals het er nu ligt.
In de stukken staat vermeld dat 9 cent afgedragen moet worden aan het
Hoogheemraadschap voor lozingsrechten. Dat was in 1984. Hij weet niet wat er
nu per m3 afgedragen moet worden. Maar in onze begroting 1989 is er in ieder
geval geen bedrag voor opgenomen. Dus hij verwacht dat men daar ook een
extra last voor krijgt. Dit kan ook onderbouwd worden. Voorts steunt hij
het voorstel van dhr. Vogels om de f 36.000,— die binnen komen in de
reserveringen, toe te voegen aan het wegenfonds.
Dhr. Jochems zegt dat hij blij is dat de raad er unaniem positief over
denkt om de wegen op Hazeldonk over te nemen. Er is door de laatste spreker
om de argumentatie daarvoor gevraagd omdat de mening van het college is
veranderd ten opzichte van enkele jaren geleden.De uitbreiding van het
bedrijventerrein moet nog steeds in onderhandeling met de eigenaar van dit
bedrijventerrein. Men moet eerst beginnen de zaak goed op rijtje te zetten.
Het is nu pas aan de orde want het komt op dit moment in de raad. Men heeft
in de stukken kunnen zien dat men lè tot 2 jaar in onderhandelingen met de
provincie is, om te proberen de provincie en de gemeente Rijsbergen op één
lijn te krijgen. Dat is tot op heden toe nog niet zo goed gelukt. De
gemeente Rijsbergen heeft daar nogal wat eisen aan verbonden. Daar had de
Provincie nog al wat moeite mee. Zij hebben op het laatst een geldbedrag
toegezegd nl. f 36.000,Het college vindt wanneer de gemeente Rijsbergen
Hazeldonk moet gaan promoten, Rijsbergen als volwassene op moettreden en
daarom de gehele verantwoordelijkheid van dit bedrijventerrein op zich moet
nemen. Niet alleen de baten innen maar ook de lasten ervan nemen. Hij kan
zich voorstellen dat bij verschillende raadsleden de vraagt leeft wat nu
precies de lasten zijn op wat langere termijn. Dhr. v.d. Sande doelde daar
ook al op. Er is in dit huis een beheerssysteem die dit precies kan
uitrekenen. Dat is niet gebeurd voor dit totaalplaatje. Het zit wel in het
totaal van de wegen die opgenomen zijn en waar in de afgelopen begroting een
post voor opgenomen is. De baten had men precies op een rij kunnen zetten.
Wat zijn de baten? Dat zijn de inkomsten van de onroerend goed belasting, de
leges die op dit moment zijn geïnd in de afgelopen twee jaar. Men kan er van
overtuigd zijn dat het tot op heden een uitstekende zaak geweest is voor de
gemeente Rijsbergen. Hij denkt dat het naar de toekomst een uitstekende zaak
blijft, maar er zal nog al het één en ander moeten gebeuren. Hij komt dan