- 13 -
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de invulling van de
randvoorwaarden zoals genoemd in de bestuursovereenkomst.
Dat de ondertekening nog niet heeft plaats gevonden is geen reden om aan te
nemen dat het over en uit is.
Als verantwoordelijke voor de openbare orde en uitvoering van de
vreemdelingenwet wens ik uitsluitsel te hebben op alle onderdelen die mijn
verantwoordelijkheid betreffen alvorens mijn handtekening te zetten.
Daaruit mag overigens niet de conclusie worden getrokken als zou er iets mis
zijn op dit moment.
Het interdepartementale overleg vraagt tijd maar hij is er van overtuigd dat
het zal leiden tot datgene wat wij met z'n allen bedoeld hebben.
Na installatie van de begeleidingscommissie en ondertekening van de
bestuursovereenkomst zal het AZC worden aangemerkt als welzijnsvoorziening
in het gemeentelijk beleid.
D. FINANCIEN
Omtrent het financieel beleid handhaven wij de in voorgaande jaren
uitgezette lijn van een sluitende begroting.
Op pagina 6 en 7 van de meerjarenvisie hebben wij e.e.a. nader uiteengezet.
De rekening van de afgesloten boekjaren heeft een overschot vertoond,
waarvan niet voetstoots aangenomen mag worden dat dit ook in de toekomst
gehandhaafd zal blijven.
Het college wil bezien of het structurele karakter uit de overschotten kan
worden teruggedrongen, indien de oorzaak hiervan gelegen is in onjuiste
ramingen
Als overschotten aanwijsbaar incidenteel zijn is het niet verstandig
uitgaven te doen ten laste van te verwachten overschotten. Dit slaat
voornamelijk op investeringen waarvan ook de lasten jaarlijks de komende
jaren zullen terugkeren. Als motivering voor deze terughoudendheid wil het
college u aandacht vragen voor het volgende:
In veel gemeenten zijn in het verleden investeringen gedaan die zijn
gefinancieerd uit de winsten van het grondbedrijf. De problemen die zich
thans voordoen vloeien voort uit het feit dat verzuimd is te reserveren voor
toekomstig onderhoud en vervanging.
Daarom hebben wij dit enige jaren geleden in overleg met u onderkend.
Door het treffen van voorzieningsfondsen voor onderhoud en toekomstige
vervangingen aan de hand van algemeen aanvaardbare criteria zal de waarde
van de begroting als beleidsinstrument stijgen.
Als gevolg daarvan kan bij de behandeling van de jaarrekening beter inzicht
worden verkregen over het gevoerde beleid.
Dat de jaarrekening nog niet is vastgesteld is geen bezwaar omdat de
vergelijkende cijfers in de begroting 1989 wel zijn opgenomen. Door enkele
fracties is aandacht gevraagd om de minima te ontzien.
Hoewel rondom de minima nog te veel een waas van geheimzinnigheid wordt
opgetrokken, is het college, zoals reeds eerder is aangekondigd, bereid
hierop een actief beleid te voeren.
Hieraan mag niet de conclusie worden verbonden dat op de eerste plaats
gedacht wordt aan het beschikbaar stellen van financiële middelen.
Dat zou echter wel een sluitstuk kunnen zijn indien wij tot de conclusie
komen dat het thans beschikbare instrumentarium niet toereikend is.
Allereerst moet hierbij gedacht worden aan het gebruik maken van reeds
bestaande mogelijkheden voor ontheffing en vrijstelling. Die ontheffingen en
vrijstellingen zijn respectievelijk geregeld in de wet op de
belastingheffing en in de heffingen voor tarieven en leges. Het college is
de mening toegedaan dat hiermee in belangrijke mate tegemoet wordt gekomen
aan echte probleemsituaties