- 13 - Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de invulling van de randvoorwaarden zoals genoemd in de bestuursovereenkomst. Dat de ondertekening nog niet heeft plaats gevonden is geen reden om aan te nemen dat het over en uit is. Als verantwoordelijke voor de openbare orde en uitvoering van de vreemdelingenwet wens ik uitsluitsel te hebben op alle onderdelen die mijn verantwoordelijkheid betreffen alvorens mijn handtekening te zetten. Daaruit mag overigens niet de conclusie worden getrokken als zou er iets mis zijn op dit moment. Het interdepartementale overleg vraagt tijd maar hij is er van overtuigd dat het zal leiden tot datgene wat wij met z'n allen bedoeld hebben. Na installatie van de begeleidingscommissie en ondertekening van de bestuursovereenkomst zal het AZC worden aangemerkt als welzijnsvoorziening in het gemeentelijk beleid. D. FINANCIEN Omtrent het financieel beleid handhaven wij de in voorgaande jaren uitgezette lijn van een sluitende begroting. Op pagina 6 en 7 van de meerjarenvisie hebben wij e.e.a. nader uiteengezet. De rekening van de afgesloten boekjaren heeft een overschot vertoond, waarvan niet voetstoots aangenomen mag worden dat dit ook in de toekomst gehandhaafd zal blijven. Het college wil bezien of het structurele karakter uit de overschotten kan worden teruggedrongen, indien de oorzaak hiervan gelegen is in onjuiste ramingen Als overschotten aanwijsbaar incidenteel zijn is het niet verstandig uitgaven te doen ten laste van te verwachten overschotten. Dit slaat voornamelijk op investeringen waarvan ook de lasten jaarlijks de komende jaren zullen terugkeren. Als motivering voor deze terughoudendheid wil het college u aandacht vragen voor het volgende: In veel gemeenten zijn in het verleden investeringen gedaan die zijn gefinancieerd uit de winsten van het grondbedrijf. De problemen die zich thans voordoen vloeien voort uit het feit dat verzuimd is te reserveren voor toekomstig onderhoud en vervanging. Daarom hebben wij dit enige jaren geleden in overleg met u onderkend. Door het treffen van voorzieningsfondsen voor onderhoud en toekomstige vervangingen aan de hand van algemeen aanvaardbare criteria zal de waarde van de begroting als beleidsinstrument stijgen. Als gevolg daarvan kan bij de behandeling van de jaarrekening beter inzicht worden verkregen over het gevoerde beleid. Dat de jaarrekening nog niet is vastgesteld is geen bezwaar omdat de vergelijkende cijfers in de begroting 1989 wel zijn opgenomen. Door enkele fracties is aandacht gevraagd om de minima te ontzien. Hoewel rondom de minima nog te veel een waas van geheimzinnigheid wordt opgetrokken, is het college, zoals reeds eerder is aangekondigd, bereid hierop een actief beleid te voeren. Hieraan mag niet de conclusie worden verbonden dat op de eerste plaats gedacht wordt aan het beschikbaar stellen van financiële middelen. Dat zou echter wel een sluitstuk kunnen zijn indien wij tot de conclusie komen dat het thans beschikbare instrumentarium niet toereikend is. Allereerst moet hierbij gedacht worden aan het gebruik maken van reeds bestaande mogelijkheden voor ontheffing en vrijstelling. Die ontheffingen en vrijstellingen zijn respectievelijk geregeld in de wet op de belastingheffing en in de heffingen voor tarieven en leges. Het college is de mening toegedaan dat hiermee in belangrijke mate tegemoet wordt gekomen aan echte probleemsituaties

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1988 | | pagina 48