- 6 - vrijvervalriolering. Bij onze kostenpooling is er van uitgegaan dat de vrijvervalriolering wordt vervangen op een tijdstip dat ook de wegverharding aan groot onderhoud toe is. De vervanging van de riolering kan daarbij goedkoper worden gerealiseerd. Bovendien zijn de werkelijke afmetingen in rekening gebracht, terwijl de Provincie één algemene prijs heeft gehanteerd; c) deels kortere levensduren en eveneens hogere eenheidsprijzen voor de mechanische riolering Resumerend kan het volgende worden gesteld; - de gemeente heeft alle onderdelen van het rioleringsbeheer ter hand genomen - Het rioolrecht dekt de verbeterings- en renovatiekosten op basis van de huidige inzichten en lokale gegevens - De Provincie verwacht dat de totale verbeterings- en renovatiekosten voor Rijsbergen, op basis van meer algemene gegevens, ruim 50% hoger zullen zijn. In het rapport van Haskoning adviseren zij ook; - De ingeslagen weg voort te gaan, inclusief het vastgesteld niveau voor het rioolrecht. - In 1990 alle riolen van vóór 1960 via een video-inspectie gedetailleerd te onderzoeken en op basis van deze bevindingen, alsmede op basis van het groot onderhoudsprogramma voor de wegverhardingen, vervangingsjaren vast te concretiseren. - De bevindingen ten aanzien van de vrijvervalrioleringen alsmede de kwaliteit van de mechanische riolering te evalueren en alle uitgangspunten in één rioleringsbeheernota vast te leggen. - Hierbij tevens te betrekken de jaarlijkse lasten (kapitaallasten en kosten beheer en onderhoud) Tot slot dit; Op 24 oktober 1988 is in het Provinciehuis in s-Hertogenbosch een symposium geweest naar aanleiding van datgene wat zo juist is verwoord. De Gedeputeerde dhr. Welschen houdt er rekening mee dat door vernieuwing van de verwaarloosde rioleringsstelsels in Brabant het te betalen rioolrecht voor de burgers zal varieren van f 80,tot f 160,00 in de jaren negentig. Ook hier kwam naar voren dat nog maar 6 gemeenten in Brabant een rioleringsbeheersplan hebben; 10 gemeenten hiertoe voorbereidingen treffen en meer dan 100 gemeenten er totaal nog niets aan gedaan hebben. Uit de gesprekken en betogingen bleek dat wanneer een gemeente in de toekomst geen kostendekkingsplan heeft voor het onderdeel van de rioleringsbeheersplannen voor de gemeentelijke rioleringen, om dan de gemeentelijke begrotingen voor het onderdeel rioleringen na 1992 niet meer goed te keuren. Tevens blijkt hieruit dat wij als gemeente Rijsbergen een vooruitstrevend beleid voeren betreffende dit onderdeel. Het drukriool in het buitengebied functioneert naar behoren. Het kostenaspect wordt goed in de gaten gehouden en illegale lozingen worden opgespoord en naar gelang de overtreding fiks bestraft. Het is inmiddels zo dat er jurisprudentie is over het verplichten tot aansluiting op het drukriool daar waar het drukriool is aangelegd. De Raad van State heeft inmiddels uitspraak gedaan voor de gemeente Loon op Zand waar een particulier is verplicht aan te sluiten op het drukriool. Het college vindt dan ook de tijd rijp om in het kader van deze uitspraken stappen te gaan nemen in deze richting. De 5e fase in het buitengebied is echt nog een blok aan ons been. Het is te hopen dat minister Nijpels met zijn voortvarend beleid, op zeer korte termijn gelden vrij zal kunnen maken voor de super onrendabele gebieden,

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1988 | | pagina 41