- 3 -
5. (mede) zeggenschap van de ouderen over de eigen woonsituatie;
6. voldoende verzorgings- en verplegingscapaciteit voor hoogbejaarden.
Bijzondere aandacht is nodig voor het bouwen van aangepaste en aanpasbare
woningen. In het kader van de stads- en dorpsvernieuwing dienen lokaties
speciaal te worden beoordeeld op hun geschiktheid voor de ouderen
huisvesting. We zeggen altijd nog dat een bejaardenwoning geld voor 1 en het
college is van oordeel dat bijvoorbeeld een aanleunwoning voor een 3/4
woning aangezien zou worden. Op deze wijze zou de benutting van
contingenten in de sfeer van ouderhuisvesting beter zijn.
De gemeente kan voorwaarden scheppen voor een veilige woonomgeving. Deze kan
ondermeer worden bevorderd door
- een zorgvuldige stedebouwkundige vormgeving;
- de woningtoewijzing en woningdifferentiatie: ouderen laten wonen te midden
van jongeren om zo mogelijkheden te bieden voor onderlinge hulpverlening;
- vergroting van de (positieve) sociale controle.
Zowaar een prachtige methode. Maar nu de werkelijkheid. Hedenmorgen heeft
hij een bezoek gebracht aan de regionale volkshuisvesting van het
Stadsgewest Breda, waar de planningslij sten voor de jaren 1989 tot en met
1993 werden goedgekeurd. De schrik is hem goed om het hart geslagen en dat
overkomt hem niet vaak. Wat is er vanmorgen gebeurd In de reguliere
vergadering van 18 augustus 1988 heeft u voor deze 5 jaren een totaal van
190 woningen voorgesteld die we nodig hadden om aan de behoefte van onze
eigen bevolking te voldoen. De R.V.C. heeft hedenmorgen aangenomen dat voor
de komende vijf jaren hiervan 64 woningen zullen overblijven maar daar zijn
we er dan nog niet mee.
Die 64 woningen zijn verdeeld over de komende 5 jaar. Voor 1989 tot 1993
zijn dat in de Sociale Sektor 9, 9, 7, 7 en 6. De Premiekoopwoningen 4, 4,
3, 3, 2. De premiewoningen met een eenmalige uitkering 1,1,1,1,1. En in de
vrije sector mogen we 5 woningen bouwen op 5 jaren tijd.
Daar is aan toegevoegd dat Rijsbergen drastisch gekort gaat worden op dit
aantal voor de komende 2 jaren wegens overschrijding van het richtgetal in
het afgelopen jaar.
Het dorpsplan is aan u aangeboden waarbij verschillende mogelijke
bouwlokaties worden genoemd, en waarbij de invulling tot het jaar 2000 een
feit zou zijn. Als we niet los kunnen komen van deze richtgetallen of andere
mogelijkheden kunnen onderzoeken, zal het dorpsplan in zijn huidige vorm
nogal wat ruimte bieden tot het jaar 2050.
Rijsbergen vergrijst inderdaad. Het probleem wordt als maar groter. Gaan we
nu een gedeelte totale contingenten besteden aan bejaardenbouw, dan denkt
het college dat die vergrijzing alleen nog maar erger wordt. Want wij zijn
echt benieuwd wat voor contingent er voor 1989 en 1990 uit zal rollen. De
vrees van het college is dat men dan niet meer kan spreken over contingenten
maar van "frut"toewijzingen die niet serieus te noemen zijn.
Wij protesteren dan ook nogmaals furieus tegen dit toewijzingsbeleid,
waarbij met geen woord rekening is gehouden met de inhoud van het
raadsbesluit wat hieraan ten grondslag ligt, en wat door u in de vergadering
van 18 augustus is aangenomen.
Maar nu terug naar de werkelijkheid.
Vele jongeren zullen door dit toewijzingsbeleid noodgedwongen moeten
vertrekken naar elders. Om een samenleving gezond te houden zal niet alleen
voldoende aandacht besteed moeten worden aan onze ouderen maar zeker ook aan
onze jeugd.
Werknemersbelangen zegt in haar beschouwingen om oudere mensen die in
woningwetwoningen wonen, te verplaatsen naar bejaardenwoningen, dan snijdt
het mes aan 2 kanten. Inderdaad maar dan snijdt dat bewuste mes maar voor
20% van onze bevolking, want 80% van onze ouderen wonen niet in
woningwetwoningen