- 4 - burger zich wat meer betrokken gaat voelen bij het politieke gebeuren, en dat hij of zij tijdig door de gemeente wordt geattendeerd op grond van welke onderbouwingen bepa.aldebeslissingen voorgesteld worden, en krachtens welke gegevens of wetsartikelen hij of zij daartegen in het geweer kan komen. Wat dat betreft kunnen wij uit de informatie in de weekbladen van onze buurgemeente nog aardig wat leren. WERKGELEGENHEID EN PERSONEEL; Het doet Werknemersbelangengoed te constateren dat Uw college op dit gebied een voortvarend beleid voorstaat. Uitbreiding Hazeldonk, IBH, een Bedrijventerrein aan de rand van de kom, Piusoord, verbauw gemeentehuis, dit alles kan een positieve invloed hebben op het terrein van de werkgelegenheid. Wat wij graag van U willen weten is: Verloopt alles nog volgens plan? Zijn wij als kleine gemeente in staat en ook bereid in directe zin een impuls aan de werkgelegenheid te geven bijv. middels het jeugd werk garantie plan? RUIMTELIJKE ORDENING - VOLKSHUISVESTING- BOUWNIJVERHEID: Is er, voorzitter, al iets meer bekend over de ruilverkaveling, dan het gegeven dat er commissie hiertoe ingesteld is? En zijn er al nadere contaktengelegd binnen de PPCof PPD omtrent de lokatie bedrijventerrein? Dan het dorpsplan, we verwachten er veel van maar officieel kennen we de inhoud nog niet. Tot de belangrijkste uitvoeringstaken opdit vlak zullen ongetwijfeld gerekend moeten worden infrastructurele maatregelen en het invullen van de z.g. witte vlekken binnen het plan. Werknemersbelangen zou het verstandig vinden dat U binnen de uitvoeringssfeer vandit plan ook de VAC gelegenheidgeeft mee te denken. De woningbouw, deze is voor onze gemeente, en niet voor onze gemeente alleen aan strakke banden gelegd. Een actief volkshuisvestingsbeleid op het vlak van vrije sector, met de bedoeling achterstanden uit het verleden weg te werken, wordt door de provincie en de regionale volkshuisvesting afgestraftmet evenredige kortingen in de woningwet- en premiesfeer. De grootste achterstand dreigt zich binnen afzienbare tijd voor te gaan doen in de bejaardenhuisvesting, omdat in deze sector de afgelopen tien jaar, behoudens ons verzorgingstehuis, niet meer gebouwd is. Daar komt nog bij het ietwat vertekende beeld dat we in de kerngegevens van het woningbedrijf (blz. 95 van de begroting) te zien krijgen m.b.t. de aantallen ouderenwoningen. Van het totaal van 66 ouderenwoningen moet de bovenbouwlaag in de Laguiten met 14 woningen verminderd worden, aangezien deze woningen wegens het ontbreken van een lift voor het grootste deel aan alleen- of tweepersoonsgezinnen, geen ouderen zijnden, verhuurd kunnen worden. Daar bovenop worden we ook nog eens geconfronteerd met het probleem van de vergrijzing, wat een actief beleid op het gebied van de bejaardenhuisvesting vergt. De lijst van woningzoekenden voor een gekwalificeerde ouderenwoningkan volgens ons op drastische wijze verlaagd wordenindien uw college ons voorstel overneemt: a) het contingent te bouwen sociale woningen in '89 uitsluitend en in zijn geheel te besteden aan de bouw van hoog gekwalificeerde bejaardenwoningen op een lokatie binnen loopafstand van bushalte, kerk, Rijserfen winkelbestand. U heeft zelf eigenlijk vorig jaar bij de beantwoording van de algemene beschouwingen al "het invullen van het binnenterrein" als mogelijkheid aangestipt, doch met goede wil zijn er nog meer lokaties te bedenken. b) het aanbrengen van een centrale lift voor de bovenwoningen in de Frisostraat-Clausstraat; zodat ook deze woningen in de toekomst weer

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1988 | | pagina 22