- 4 -
burger zich wat meer betrokken gaat voelen bij het politieke gebeuren, en
dat hij of zij tijdig door de gemeente wordt geattendeerd op grond van welke
onderbouwingen bepa.aldebeslissingen voorgesteld worden, en krachtens
welke gegevens of wetsartikelen hij of zij daartegen in het geweer kan
komen. Wat dat betreft kunnen wij uit de informatie in de weekbladen van
onze buurgemeente nog aardig wat leren.
WERKGELEGENHEID EN PERSONEEL;
Het doet Werknemersbelangengoed te constateren dat Uw college op dit
gebied een voortvarend beleid voorstaat. Uitbreiding Hazeldonk, IBH,
een Bedrijventerrein aan de rand van de kom, Piusoord, verbauw
gemeentehuis, dit alles kan een positieve invloed hebben op het terrein van
de werkgelegenheid. Wat wij graag van U willen weten is: Verloopt alles nog
volgens plan? Zijn wij als kleine gemeente in staat en ook bereid in directe
zin een impuls aan de werkgelegenheid te geven bijv. middels het jeugd werk
garantie plan?
RUIMTELIJKE ORDENING - VOLKSHUISVESTING- BOUWNIJVERHEID:
Is er, voorzitter, al iets meer bekend over de ruilverkaveling, dan het
gegeven dat er commissie hiertoe ingesteld is? En zijn er al nadere
contaktengelegd binnen de PPCof PPD omtrent de lokatie
bedrijventerrein? Dan het dorpsplan, we verwachten er veel van maar
officieel kennen we de inhoud nog niet. Tot de belangrijkste
uitvoeringstaken opdit vlak zullen ongetwijfeld gerekend moeten worden
infrastructurele maatregelen en het invullen van de z.g. witte vlekken
binnen het plan.
Werknemersbelangen zou het verstandig vinden dat U binnen de
uitvoeringssfeer vandit plan ook de VAC gelegenheidgeeft mee te
denken. De woningbouw, deze is voor onze gemeente, en niet voor onze
gemeente alleen aan strakke banden gelegd. Een actief
volkshuisvestingsbeleid op het vlak van vrije sector, met de bedoeling
achterstanden uit het verleden weg te werken, wordt door de provincie en de
regionale volkshuisvesting afgestraftmet evenredige kortingen in de
woningwet- en premiesfeer. De grootste achterstand dreigt zich binnen
afzienbare tijd voor te gaan doen in de bejaardenhuisvesting, omdat in deze
sector de afgelopen tien jaar, behoudens ons verzorgingstehuis, niet meer
gebouwd is. Daar komt nog bij het ietwat vertekende beeld dat we in de
kerngegevens van het woningbedrijf (blz. 95 van de begroting) te zien
krijgen m.b.t. de aantallen ouderenwoningen. Van het totaal van 66
ouderenwoningen moet de bovenbouwlaag in de Laguiten met 14 woningen
verminderd worden, aangezien deze woningen wegens het ontbreken van een lift
voor het grootste deel aan alleen- of tweepersoonsgezinnen, geen ouderen
zijnden, verhuurd kunnen worden. Daar bovenop worden we ook nog eens
geconfronteerd met het probleem van de vergrijzing, wat een actief beleid op
het gebied van de bejaardenhuisvesting vergt. De lijst van woningzoekenden
voor een gekwalificeerde ouderenwoningkan volgens ons op drastische wijze
verlaagd wordenindien uw college ons voorstel overneemt:
a) het contingent te bouwen sociale woningen in '89 uitsluitend en in zijn
geheel te besteden aan de bouw van hoog gekwalificeerde
bejaardenwoningen op een lokatie binnen loopafstand van bushalte,
kerk, Rijserfen winkelbestand. U heeft zelf eigenlijk vorig jaar bij
de beantwoording van de algemene beschouwingen al "het invullen van
het binnenterrein" als mogelijkheid aangestipt, doch met goede wil
zijn er nog meer lokaties te bedenken.
b) het aanbrengen van een centrale lift voor de bovenwoningen in de
Frisostraat-Clausstraat; zodat ook deze woningen in de toekomst weer