- 8 -
huis is, daarvan zegt hij dat het niet aan hem is om daarover te oordelen.
Hij gaat er vanuit dat de gemeente Rijsbergen goed personeel heeft. Dus hij
denkt dat de gemeente Rijsbergen dat zeker en vast kan. Mocht het niet zo
zijn, dan kan de gemeente Rijsbergen altijd personeel inhuren.
Wanneer het rond moet zijn, daarop zegt hij, dat bij de stukken het
programma ter inzage lag, hoe men het op gaat stellen. In oktober/november
komt men tot een besluitvorming, en dan is alles geïnventariseerd in
Rijsbergen. Dan komt natuurlijk het werk. Hoe lang dat het duurt voordat
iedereen een hinderwet heeft, daar kan hij op dit moment geen antwoord op
gegeven. Daar is ook niet over gesproken, omdat men niet precies weet wat er
uit komt. Men weet wel ongeveer dat er 500 hinderwetplichtigen zijn en dat
75 a 80% een hinderwet heeft. Dat wil niet zeggen dat die hinderwet geldig
is van die mensen. Er zijn zelfs mensen die een hinderwet hebben van 1950 en
1960. Hij vraagt zich af of die hinderwetten allemaal nog geldig zijn. Men
weet dus nog niet helemaal wat voor werk er precies komt. Dat weet men pas
eind november, wanneer de besluitvorming als zodanig heeft plaatsgevonden.
De heer Utens heeft het over de voorlichting. Hij kan dhr. Utens
geruststellen, nl. 95% van de gevallen komt uit de agrarische sector. Het
bestuur van de boerenbond is hier al drie keer op het gemeentehuis geweest
om het verloop van datgene wat men eigenlijk van plan is te gaan doen, dat
zij dat in ieder geval weten en dat zij dat over kunnen dragen aan hun
leden. In tweede instantie is het zo, voordat bureau de Rooij op pad gaat,
dat iedereen die hinderwetplichtig is, dat die in ieder geval een
schrijven krijgen vanuit de gemeente Rijsbergen dat zij iemand kunnen
verwachten van bureau De Rooij om een totale inventarisatie van het bedrijf
te doen. Daarnaast zal het uiteraard in de plaatselijke pers bekend gemaakt
worden.
De voorzitterzegt dat in het voorstel wat de raad heeft ontvangen staat op
pagina 1, bijna onderaan "het ontwerp uitvoeringsprogramma komt uit op een
totaalbedrag van f 89.686,00. In dit bedrag zijn opgenomen de personeels
kosten van eigen personeel, de kosten van het adviesbureau, Grontmij
alsmede aanschaf van hulpmiddelen c.q. automatisering. Dus het project in
totaal f 89.686,00. 80% subsidie komt er op binnen. Dat is dus die
f 71.749,00 die in de begrotingswijziging staat, maar daar resteert nog het
stuk eigen personeelskosten. Daarvoor heeft men bij de vaststelling van de
eigen begroting al een ruimte voor gecreëerd. Het komt in de berekening erg
voordelig uit, omdat nl. die eigen personeelskosten in de totale project
opzet meegenomen mogen worden.
Als er staat, aanschaf van hulpmiddelen c.q. automatisering dan is dat stuk
al in huis en ook daarvan is bekend dat die kosten al een keer gevoteerd
zijn. In de berekening van het project mag men dat meenemen, en dat betekent
dat het project financieel gezien gunstig voor de gemeente uitpakt. Dus 80%
van die f 89.000,00 komt uit op f 71.749,00. Dus men kan bijna zeggen dat
men zeker op kosten nul uitkomt. In de praktijk zal dat erg meevallen.
Mevr, van den Bemd merkt op dat zij wel gelooft dat er kwaliteit in
huis is, maar dan zit er nog verschil in in de kwaliteit en in de
bevoegdheid om te mogen optreden. Zij zou hier graag een antwoord op
krijgen.
Dhr. Daemen zegt dat bij het inventariseren van die bedrijven, dat die
mensen ook het nodige advies krijgen wat het beste is voor hun bedrijven.
Zodat zij straks niet voor een verrassing komen te staan dat zij het één en
ander niet meer uit kunnen voeren omdat zij geen vergunning hebben.