- 15 -
duidelijke regeling voor gevolgen en probleemsituaties alsmede voor de
correcte uitvoering van financiële administratieve en materiële
aangelegenheden. Alleen wanneer aan deze voorwaarden concreet invulling wordt
gegeven is een bestuursovereenkomst zinvol. Als voorbeeld willen wij daarbij
artikel 28 aanhalen waarin gesproken wordt over de looptijd van deze
overeenkomst. Een overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde of
bepaalde termijn. Indien men overeenkomt de mogelijkheid in te bouwen om
deze termijn te overschrijden dan dient men tevens aan te geven voor welke
periode men de overschrijding wenst. De omschrijving "zoveel langer" en "in
overleg met" biedt geen houvast en laat teveel ruimte. In zijn algemeenheid
laat ons inziens het voorliggend stuk teveel ruimte waardoor bepaalde
artikelen op verschillende manieren uit te leggen zijn. Dat kan nimmer de
bedoeling van een bestuursovereenkomst zijn. De gemeenteraad moet hierover
beslissen en dient derhalve ook instrumenten te hebben, mede gezien een
groot aantal onbekendheden in het voorstel, om indien nodig de zaak te kunnen
bijsturen. In de overeenkomst zijn een aantal overlegsituaties tussen de
minister en gemeentebestuur genoemd zonder dat concreet de waarde van de
uitkomst van dit overleg wordt aangegeven. Dit overleg zal primair gevoerd
worden door of namens het college. Wij willen de garanties hebben dat
alvorens een definitief standpunt aan de minister kenbaar gemaakt wordt, dit
vooraf ter kennisname aan de gemeenteraad wordt gebracht. Ook dienen
garanties te worden gegeven dat alvorens de daadwerkelijke ingebruikname van
het centrum wordt opgestart aan alle randvoorwaarden is voldaan en welke
mogelijkheden u meent te hebben indien hier van wordt afgeweken. Hij doelt
hierbij op welke sanctie mogelijkheden dat men heeft. Wij noemen hierbij de
primaire aanwezigheid van personeel en benodigd materieel voor
vreemdelingendienst en politie, alsmede de volledige voorziening voor opvang
en begeleiding en voorlichting van de asielzoekers en contacten met
omwonenden. Duidelijkheid omtrent de invulling en taakstelling van de
overlegcommissie dient op korte termijn te worden gerealiseerd. Verkregen
informatie in andere gemeenten waarin een opvangcentrum reeds functioneert,
leert dat gedane toezeggingen van ministeriële zijde, niet of slechts ten
dele worden nagekomen. Zeker een reden om grote aandacht te hebben voor de
correcte uitvoering van het overeengekomeneWij verzoeken U aan te geven
welke garanties U meent te hebben inzake het nakomen van de gedane
toezeggingen. Alvorens ons tot een definitief standpunt te bepalen zullen
wij gaarne Uw reactie vernemen over onze opmerkingen.
Dhr. Godrie zegt dat reeds vanaf het begin.dat er sprake was van een
asielzoekerscentrum in onze gemeente Rijsbergen, wij onze mening niet
onder stoelen of banken hebben gestoken. Een mening die o.a. inhield dat wij
geen tegenstander zijn van een opvangcentrum voor asielzoekers. Maar wel dat
325 een groot aantal was voor zo'n kleine gemeente. De opmerking van ons, de
helft is voorlopig genoeg, zal bij een ieder van u genoegzaam bekend zijn.
Dus bedoeld wordt 175 personen inclusief de expansie. U zult het met hem
eens zijn, dat wanneer elke gemeente net als Rijsbergen 175 vluchtelingen op
zou nemen, het huisvestigingsprobleem voor asielzoekers snel opgelost zou
zijn. Kanttekening is ook nog dat, wanneer het bestemmingsplan van
Bethanië een A.Z.C. toelaat, dat er dan nog een bouwvergunning van 900
m2 uitgereikt kan worden om de te bouwen maximum 10% oppervlak vol te
krijgen. Wel hebben wij het als positief ervaren dat een uittreksel van de
bestuursovereenkomst in het Rijsbergs weekblad en ook in andere bladen
heeft gestaan zodat heel de bevolking hiervan kennis heeft kunnen nemen. Wij
vragen ons af of de toezeggingen van W.V.C. in genoemde brief aan het college
in de bestuursovereenkomst opgenomen kunnen worden. Gaarne zien wij artikel 4
sub 1 gewijzigd worden in:"in het A.Z.C. zullen maximaal 175 opvangplaatsen