- 15 - duidelijke regeling voor gevolgen en probleemsituaties alsmede voor de correcte uitvoering van financiële administratieve en materiële aangelegenheden. Alleen wanneer aan deze voorwaarden concreet invulling wordt gegeven is een bestuursovereenkomst zinvol. Als voorbeeld willen wij daarbij artikel 28 aanhalen waarin gesproken wordt over de looptijd van deze overeenkomst. Een overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde of bepaalde termijn. Indien men overeenkomt de mogelijkheid in te bouwen om deze termijn te overschrijden dan dient men tevens aan te geven voor welke periode men de overschrijding wenst. De omschrijving "zoveel langer" en "in overleg met" biedt geen houvast en laat teveel ruimte. In zijn algemeenheid laat ons inziens het voorliggend stuk teveel ruimte waardoor bepaalde artikelen op verschillende manieren uit te leggen zijn. Dat kan nimmer de bedoeling van een bestuursovereenkomst zijn. De gemeenteraad moet hierover beslissen en dient derhalve ook instrumenten te hebben, mede gezien een groot aantal onbekendheden in het voorstel, om indien nodig de zaak te kunnen bijsturen. In de overeenkomst zijn een aantal overlegsituaties tussen de minister en gemeentebestuur genoemd zonder dat concreet de waarde van de uitkomst van dit overleg wordt aangegeven. Dit overleg zal primair gevoerd worden door of namens het college. Wij willen de garanties hebben dat alvorens een definitief standpunt aan de minister kenbaar gemaakt wordt, dit vooraf ter kennisname aan de gemeenteraad wordt gebracht. Ook dienen garanties te worden gegeven dat alvorens de daadwerkelijke ingebruikname van het centrum wordt opgestart aan alle randvoorwaarden is voldaan en welke mogelijkheden u meent te hebben indien hier van wordt afgeweken. Hij doelt hierbij op welke sanctie mogelijkheden dat men heeft. Wij noemen hierbij de primaire aanwezigheid van personeel en benodigd materieel voor vreemdelingendienst en politie, alsmede de volledige voorziening voor opvang en begeleiding en voorlichting van de asielzoekers en contacten met omwonenden. Duidelijkheid omtrent de invulling en taakstelling van de overlegcommissie dient op korte termijn te worden gerealiseerd. Verkregen informatie in andere gemeenten waarin een opvangcentrum reeds functioneert, leert dat gedane toezeggingen van ministeriële zijde, niet of slechts ten dele worden nagekomen. Zeker een reden om grote aandacht te hebben voor de correcte uitvoering van het overeengekomeneWij verzoeken U aan te geven welke garanties U meent te hebben inzake het nakomen van de gedane toezeggingen. Alvorens ons tot een definitief standpunt te bepalen zullen wij gaarne Uw reactie vernemen over onze opmerkingen. Dhr. Godrie zegt dat reeds vanaf het begin.dat er sprake was van een asielzoekerscentrum in onze gemeente Rijsbergen, wij onze mening niet onder stoelen of banken hebben gestoken. Een mening die o.a. inhield dat wij geen tegenstander zijn van een opvangcentrum voor asielzoekers. Maar wel dat 325 een groot aantal was voor zo'n kleine gemeente. De opmerking van ons, de helft is voorlopig genoeg, zal bij een ieder van u genoegzaam bekend zijn. Dus bedoeld wordt 175 personen inclusief de expansie. U zult het met hem eens zijn, dat wanneer elke gemeente net als Rijsbergen 175 vluchtelingen op zou nemen, het huisvestigingsprobleem voor asielzoekers snel opgelost zou zijn. Kanttekening is ook nog dat, wanneer het bestemmingsplan van Bethanië een A.Z.C. toelaat, dat er dan nog een bouwvergunning van 900 m2 uitgereikt kan worden om de te bouwen maximum 10% oppervlak vol te krijgen. Wel hebben wij het als positief ervaren dat een uittreksel van de bestuursovereenkomst in het Rijsbergs weekblad en ook in andere bladen heeft gestaan zodat heel de bevolking hiervan kennis heeft kunnen nemen. Wij vragen ons af of de toezeggingen van W.V.C. in genoemde brief aan het college in de bestuursovereenkomst opgenomen kunnen worden. Gaarne zien wij artikel 4 sub 1 gewijzigd worden in:"in het A.Z.C. zullen maximaal 175 opvangplaatsen

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1988 | | pagina 15