- 37 - Om louter economische redenen heeft die boer en tuinder ook hier in Rijsbergen, zijn bedrijf aangepast aan de eisen des tijds, om de consument een zo, goedkoop mogelijk produkt voor te schotelen. Er zijn voorbeelden ook in ons dorp bekend dat, willen zij hun mest nog af laten voeren dat dit komt op een bedrag van f 20.000,00 op jaarbasis. Tel daar volgend jaar nog een heffing van f 20.000,00 bij dan begrijpt U dat we deze mensen niet alleen het probleem op kunnen laten lossen. Europa en de Wereld is wat dit betreft volop in beweging. Alleen blijft het een afweging tussen economische belangen en milieu belangen. Terugkerend naar onze Rijsbergse situatie het volgende: we kunnen ons 2 vragen stellen. a. wat hebben we in het verleden gedaan aan een aktief milieubeleid en b. wat gaan we in de toekomst nog doen. U hebt vorig jaar de politieke beslissing genomen om de 3e en 4e fase drukriool in het Buitengebied aan te leggen een moedige beslissing, want hierdoor komt er een jaarlijkse last op de begroting van f 135.000,00. Dan is het altijd nog zo dat de 5e fase aanleg drukriool en gas nog niet is gerealiseerd. U heeft in de begroting het bedrag van f 1.200.000,00 teruggevonden, wat hiervoor geraamd is. Willen we in Rijsbergen een aktief milieubeleid voeren dan zal deze 5e fase ook een keer uitgevoerd worden. Het fenomeen riolering. We hebben met z'n allen gedacht toen we 30 jaar geleden riolering aan gingen leggen dat daarmee dan ook de kous af was. De realiteit heeft ons intussen geleerd dat we hier anders over moeten denken. Dorpsbelangen zegt in zijn algemene beschouwingen dat ik 23 oktober 1986 wat te optimistisch was. Nou is pessimisme niet mijn aard, maar de realiteit zegt me wel, dat ik als portefeuillehouder voor grote, maar niet onoverkomelijke problemen kom te staan. U weet intussen dat het college voornemens is om de Risten in 1988 te vernieuwen en de Lagestraat in 1989. Vandaar ook dat ik, zij het met moeite, heb ingestemd voor het invoeren van een rioolheffing, en dan wel met een gereduceerd tarief. Wij hopen dan ook, en gezien de rapporten die de firma Haskoning heeft uitgebracht, dat na 1989 de situatie enigszins stabiliseerd,zodat wij voldoende kans krijgen om fondsen te vormen voor de toekomst. Daarnaast is is het groen licht gegeven voor het opstarten van het H.U.P. programma. De Grontmij en Fa. de Rooij hebben de opdracht gekregen om hierover rapport uit te brengen aan het college en de raad zodat de werkelijke uitvoering ongeveer eind 1988 kan starten. Ruim 500 bedrijven en instellingen zullen worden bezocht of in ieder geval aangeschreven gaan worden waarmee zal worden bekeken of de hinderwetsvergunning die op de bedrijven aanwezig is nog klopt met de huidige situatie op de bedrijven, of diegenen die nog geen hinderwetsvergunning hebben, alsnog de gelegenheid krijgen hier aan mee te werken. Niet omdat wij zo graag voor politieagent spelen, maar het is in het belang van de bedrijven zelf nu en in de toekomst. Hinderwetuitvoeringsprogramma is een hoop werk wat een bepaalde werkdruk op ons ambtenarenbestand zal leggen, en gespecialiseerde taken zullen binnen ons ambtenarenbestand niet uitgevoerd kunnen worden en zullen in de toekomst door overkoepelende samenwerking uitgevoerd worden. In dit kader is het Stadsgewest bezig om dit te coördineren. Het Stadsgewest is ingedeeld in 3 delen, met 3 kerngemeenten, t.w. Breda, Oosterhout, Etten-Leur. De gemeente Etten-Leur, Prinsenbeek, Zundert en

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1987 | | pagina 76