4 - 5 - zoals dit jaar zijn toegepast, 2 premie A- woningen in deze sector dan kan men wel nagaan wat er terecht komt van de bouw in de premie-sector in deze nieuwe en bestaande plannen. Daarnaast komen er nog twee andere problemen levensgroot op ons af, nl. a. de vergrijzing van de bevolking, dit vraagt om wat gekwalificeerde woningen voor de wat ouderen onder ons, b: het provinciaal beleid ten aanzien van de bebouwing in het buitengebied staat lijnrecht tegenover de plannen en planningen die gemaakt worden door de R.V.C. Men kan dit bijna dagelijks in de krant lezen. Waar moet dan de rustende boer of de tuinder gaan wonen, als wij in het buitengebied nergens mogen bouwen. Vandaar ook dat het college op blz. 3 van het voorstel de zinsnede heeft opgenomen "mocht als gevolg van de ontwikkeling van de vrije sector de sociale woningbouw gekort worden, dan dient de gemeente zich goed te informeren over de mogelijkheden van nauwer betrekken van grotere beleggingsmaatschappijen bij de woningbouw. Wij denken dan vooral aan het bouwen van senior woningen om te voldoen aan de druk die op dit moment vanuit het achterland op ons wordt uitgeoefend. Er zijn 36 aanvragen voor een H.A.T. woning, 60 aanvragen voor een bejaardenwoning, 24 gegadigden voor een premie koopwoning. Daarbij nog eens toevoegende mogelijkheden die de boomteelt in onze gemeente geeft aan jonge agrariërs om een bedrijf te stichten in het buitengebied. Als dit allemaal bij elkaar wordt opgeteld dan worden we of vleugellam geslagen. Rijsbergen is een actieve en bruisende gemeente, dit dient zo te blijven door a. een economische zeer belangrijke sector, de agrarische bedrijven, b. met een goed en florerend grensgebeuren Hazeldonk, wat langzaam maar gedegen op gang komt, c. met in de toekomst mogelijkheid tot een kleinschalig bedrijventerrein voor onze eigen ondernemers, d. een goede en levendige dorpskom waar energiek gebouwd zal moeten en blijven worden. Zie hier de ingrediënten die er bij horen om in de toekomst onze zelfstandig heid te waarborgen. Hij belooft dan ook dat hij zijn best zal blijven doen in het Stadsgewest om de kortingen te doen verdwijnen en de vrije sector los te koppelen van de richtgetallen. Mevr. van den Bemd heeft gevraagd of het niet tijd wordt dat wij beginnen aan een vast omlijnd volkshuisvestingsbeleid. Op dit moment wordt het volkshuisvestingsbeleid dat wij destijds hebben opgesteld, nog steeds gehanteerd. In sommige gevallen wordt hiervan afgeweken. In de meeste gevallen heeft dat een speciale reden, bijvoorbeeld gezondheidsredenen. Hij gelooft niet dat we het volkshuisvestingsbeleid wat we destijds hebben opgesteld zover van ons beleid laten verdwijnen. Verder vraagt mevrouw van den Bemd waarvoor woningen nodig zijn. Het is altijd nog zo geweest dat we woningen gebouwd hebben in de sociale sector en vrije sector voor de mensen van onze eigen gemeente. Hij denkt niet dat we daar van afstappen. Men kan zich natuurlijk afvragen wat sociaal gebonden en wat economisch gebonden is. Hij denkt dat men dat heel breed kan zien. Hij dacht niet dat we daar ooit van afgeweken zijn. Dhr. Vogels vraagt wie er in de R.V.C. zitten en hoe men hier in komt. Verder vraagt hij hoeveel invloed we hier op uit kunnen oefenen. De volgende vraag die bij hem op komt is de volgende: Men spreekt inderdaad over het bekijken of beleggingsmaatschappijen daar kunnen bouwen. Hij vraagt of we voor deze maatschappijen wel huizen krijgen? Hij wil weten hoe dit werkt. Als we contingenten hebben is het dan zo dat de beleggingsmaatschappijen zich daar niet aan hoeven te houden? Dhr. Boot zegt dat het misschien van ondergeschikt belang is, maar hij zit nog steeds met het aantal van 300. A

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1987 | | pagina 19