4
- 5 -
zoals dit jaar zijn toegepast, 2 premie A- woningen in deze sector dan kan
men wel nagaan wat er terecht komt van de bouw in de premie-sector in deze
nieuwe en bestaande plannen. Daarnaast komen er nog twee andere problemen
levensgroot op ons af, nl. a. de vergrijzing van de bevolking, dit vraagt om
wat gekwalificeerde woningen voor de wat ouderen onder ons, b: het
provinciaal beleid ten aanzien van de bebouwing in het buitengebied staat
lijnrecht tegenover de plannen en planningen die gemaakt worden door de
R.V.C. Men kan dit bijna dagelijks in de krant lezen. Waar moet dan de
rustende boer of de tuinder gaan wonen, als wij in het buitengebied nergens
mogen bouwen. Vandaar ook dat het college op blz. 3 van het voorstel de
zinsnede heeft opgenomen "mocht als gevolg van de ontwikkeling van de vrije
sector de sociale woningbouw gekort worden, dan dient de gemeente zich goed
te informeren over de mogelijkheden van nauwer betrekken van grotere
beleggingsmaatschappijen bij de woningbouw. Wij denken dan vooral aan het
bouwen van senior woningen om te voldoen aan de druk die op dit moment
vanuit het achterland op ons wordt uitgeoefend. Er zijn 36 aanvragen voor
een H.A.T. woning, 60 aanvragen voor een bejaardenwoning, 24 gegadigden voor
een premie koopwoning. Daarbij nog eens toevoegende mogelijkheden die de
boomteelt in onze gemeente geeft aan jonge agrariërs om een bedrijf te
stichten in het buitengebied. Als dit allemaal bij elkaar wordt opgeteld
dan worden we of vleugellam geslagen. Rijsbergen is een actieve en bruisende
gemeente, dit dient zo te blijven door a. een economische zeer belangrijke
sector, de agrarische bedrijven, b. met een goed en florerend grensgebeuren
Hazeldonk, wat langzaam maar gedegen op gang komt, c. met in de toekomst
mogelijkheid tot een kleinschalig bedrijventerrein voor onze eigen
ondernemers, d. een goede en levendige dorpskom waar energiek gebouwd zal
moeten en blijven worden.
Zie hier de ingrediënten die er bij horen om in de toekomst onze zelfstandig
heid te waarborgen. Hij belooft dan ook dat hij zijn best zal blijven doen
in het Stadsgewest om de kortingen te doen verdwijnen en de vrije sector los
te koppelen van de richtgetallen.
Mevr. van den Bemd heeft gevraagd of het niet tijd wordt dat wij beginnen
aan een vast omlijnd volkshuisvestingsbeleid. Op dit moment wordt het
volkshuisvestingsbeleid dat wij destijds hebben opgesteld, nog steeds
gehanteerd. In sommige gevallen wordt hiervan afgeweken. In de meeste
gevallen heeft dat een speciale reden, bijvoorbeeld gezondheidsredenen.
Hij gelooft niet dat we het volkshuisvestingsbeleid wat we destijds hebben
opgesteld zover van ons beleid laten verdwijnen. Verder vraagt mevrouw van
den Bemd waarvoor woningen nodig zijn. Het is altijd nog zo geweest dat we
woningen gebouwd hebben in de sociale sector en vrije sector voor de mensen
van onze eigen gemeente. Hij denkt niet dat we daar van afstappen.
Men kan zich natuurlijk afvragen wat sociaal gebonden en wat economisch
gebonden is. Hij denkt dat men dat heel breed kan zien. Hij dacht niet dat
we daar ooit van afgeweken zijn.
Dhr. Vogels vraagt wie er in de R.V.C. zitten en hoe men hier in komt.
Verder vraagt hij hoeveel invloed we hier op uit kunnen oefenen. De volgende
vraag die bij hem op komt is de volgende: Men spreekt inderdaad over het
bekijken of beleggingsmaatschappijen daar kunnen bouwen. Hij vraagt of we
voor deze maatschappijen wel huizen krijgen? Hij wil weten hoe dit werkt.
Als we contingenten hebben is het dan zo dat de beleggingsmaatschappijen
zich daar niet aan hoeven te houden?
Dhr. Boot zegt dat het misschien van ondergeschikt belang is, maar hij zit
nog steeds met het aantal van 300.
A