- 3 -
Dhr. Vogels zegt wanneer we dit punt kunnen vergelijken met een goede fles
wijn, dan zou men als men goed telt kunnen zien dat we er vijf keer van
hebben mogen proeven en dat het tijd wordt dat we eens de wijn doorslikken.
Het is hier toch een belangrijke zaak. Hij denkt dat er twee punten van
belang zijn in het kader van wat er van terecht komt. Hij vindt dat één van
de belangrijkste onderdelen van het totale plan, dat daaraan voldaan moet
worden wil men kunnen werken zoals dat in de nota verwoord is. Als men het
zwaartepunt willen verleggen naar de commissies, dan is de voorwaarden die
daaraan verbonden is het tijdig beschikbaar zijn van de stukken. Hij moet
helaas constateren dat de stukken voor de komende commissie-vergaderingen
wederom te laat bij de raadsleden aanwezig waren. Althans bij hem. Als men
stelt dat stukken voor de raadsvergadering 10 dagen van te voren beschikbaar
moeten zijn, dan geldt dat zeker voor de commissievergaderingen om dat nu
eenmaal die commissievergaderingen het zwaartepunt gaan vormen. Als dat
tijdsbestek korter wordt zodat er voor een aantal raadsleden nauwelijks tijd
overblijft om zich te verdiepen in de stukken, dan is niet beantwoord aan de
bedoeling van deze nota. Dat zal betekenen dat hij zich wel heel
nadrukkelijk het recht voorbehoudt om in voorkomende gevallen af te zien van
commissievergaderingen als die stukken te laat bij de leden zijn. Anders
wekt men mee aan het uithollen van datgene wat men met z'n allen wil. Dat is
een van de harde voorwaarde die nodig zijn om de nieuwe werkwijze tot succes
te maken. Als wij afgelopen maandag de agenda's hebben gehad van de
commissievergaderingen dan was er zeker gezien de lengte van deze
raadsagenda voldoende tijd geweest om ook met de geïnteresseerde mensen van
de achterban daarover te spreken en op z'n minst die mensen iets meer te
vertellen wat er ter tafel komt.
Het ander oordeel is de voorlichting naar het publiek toe. We zitten met een
legesverordening waar een mits aanhangt. En die mits is nog niet uitgewerkt.
In bestuurlijke aangelegenheden hebben we afgesproken dat dat in ieder geval
voor de december vergadering geregeld zou moeten zijn. Hij denkt dan om
extra vergaderen overbodig te maken, dat het wellicht een goede suggestie is
om dat in financiën te doen. Is dat niet haalbaar omdat het voor een aantal
mensen wat koud op hun dak komt, dan zullen we toch een andere
commissievergadering in moeten lassen, waar we dan spijkers met koppen
moeten slaan, want het is al te lang op de lange baan geschoven. Als dan aan
die twee voorwaarden moeten worden voldaan, en ook wordt tegemoet gekomen
aan het verlangen wat hij heeft uitgesproken tijdens zijn algemene
beschouwingen, waar hij gezegd heeft dat wanneer men tot een
gemeenschappelijk beleid wil komen wat gedragen wordt door al degenen die er
direct bij betrokken zijn, dan zullen we ook overleg met de hoofden van
dienst in het totale gebeuren moeten inbouwen. Als die drie punten
gehonoreerd worden, dan denkt hij dat de bestuurlijke organisatie, zoals we
die voorstaan, tot een succes kunnen maken.
Dhr. Utens zegt dat er het nodige al overgezegd is. Zijn fractie kan haar
instemming betuigen aan de nota bestuurlijke organisatie, althans aan de
doelstellingen daarvan. Maar nu we toch al een jaar aan het evalueren zijn,
dan denkt hij dat het tijd wordt om eens een keer concrete afspraken te gaan
maken om in ieder geval de knelpunten die steeds naar voren te komen en die
al geruime tijd aan de orde zijn, tot een oplossing te brengen. Hij heeft in
de vergadering van oktober toen ook om een duidelijke tijdsplanning
gevraagd. Hij denkt dat dat een eerste vereiste is om tot concrete afspraken
te komen. Wanneer er een definitieve vaststelling plaats zou vinden, we toch
moeten zorgen, gezien de lange tijd van het evalueren dat de zaak goed
gaat functioneren. Het is nl. van belang dat alle onderdelen van dat
systeem, de bestuurder en het ambtelijk apparaat, die nota onderschrijven