- 3 - Dhr. Vogels zegt wanneer we dit punt kunnen vergelijken met een goede fles wijn, dan zou men als men goed telt kunnen zien dat we er vijf keer van hebben mogen proeven en dat het tijd wordt dat we eens de wijn doorslikken. Het is hier toch een belangrijke zaak. Hij denkt dat er twee punten van belang zijn in het kader van wat er van terecht komt. Hij vindt dat één van de belangrijkste onderdelen van het totale plan, dat daaraan voldaan moet worden wil men kunnen werken zoals dat in de nota verwoord is. Als men het zwaartepunt willen verleggen naar de commissies, dan is de voorwaarden die daaraan verbonden is het tijdig beschikbaar zijn van de stukken. Hij moet helaas constateren dat de stukken voor de komende commissie-vergaderingen wederom te laat bij de raadsleden aanwezig waren. Althans bij hem. Als men stelt dat stukken voor de raadsvergadering 10 dagen van te voren beschikbaar moeten zijn, dan geldt dat zeker voor de commissievergaderingen om dat nu eenmaal die commissievergaderingen het zwaartepunt gaan vormen. Als dat tijdsbestek korter wordt zodat er voor een aantal raadsleden nauwelijks tijd overblijft om zich te verdiepen in de stukken, dan is niet beantwoord aan de bedoeling van deze nota. Dat zal betekenen dat hij zich wel heel nadrukkelijk het recht voorbehoudt om in voorkomende gevallen af te zien van commissievergaderingen als die stukken te laat bij de leden zijn. Anders wekt men mee aan het uithollen van datgene wat men met z'n allen wil. Dat is een van de harde voorwaarde die nodig zijn om de nieuwe werkwijze tot succes te maken. Als wij afgelopen maandag de agenda's hebben gehad van de commissievergaderingen dan was er zeker gezien de lengte van deze raadsagenda voldoende tijd geweest om ook met de geïnteresseerde mensen van de achterban daarover te spreken en op z'n minst die mensen iets meer te vertellen wat er ter tafel komt. Het ander oordeel is de voorlichting naar het publiek toe. We zitten met een legesverordening waar een mits aanhangt. En die mits is nog niet uitgewerkt. In bestuurlijke aangelegenheden hebben we afgesproken dat dat in ieder geval voor de december vergadering geregeld zou moeten zijn. Hij denkt dan om extra vergaderen overbodig te maken, dat het wellicht een goede suggestie is om dat in financiën te doen. Is dat niet haalbaar omdat het voor een aantal mensen wat koud op hun dak komt, dan zullen we toch een andere commissievergadering in moeten lassen, waar we dan spijkers met koppen moeten slaan, want het is al te lang op de lange baan geschoven. Als dan aan die twee voorwaarden moeten worden voldaan, en ook wordt tegemoet gekomen aan het verlangen wat hij heeft uitgesproken tijdens zijn algemene beschouwingen, waar hij gezegd heeft dat wanneer men tot een gemeenschappelijk beleid wil komen wat gedragen wordt door al degenen die er direct bij betrokken zijn, dan zullen we ook overleg met de hoofden van dienst in het totale gebeuren moeten inbouwen. Als die drie punten gehonoreerd worden, dan denkt hij dat de bestuurlijke organisatie, zoals we die voorstaan, tot een succes kunnen maken. Dhr. Utens zegt dat er het nodige al overgezegd is. Zijn fractie kan haar instemming betuigen aan de nota bestuurlijke organisatie, althans aan de doelstellingen daarvan. Maar nu we toch al een jaar aan het evalueren zijn, dan denkt hij dat het tijd wordt om eens een keer concrete afspraken te gaan maken om in ieder geval de knelpunten die steeds naar voren te komen en die al geruime tijd aan de orde zijn, tot een oplossing te brengen. Hij heeft in de vergadering van oktober toen ook om een duidelijke tijdsplanning gevraagd. Hij denkt dat dat een eerste vereiste is om tot concrete afspraken te komen. Wanneer er een definitieve vaststelling plaats zou vinden, we toch moeten zorgen, gezien de lange tijd van het evalueren dat de zaak goed gaat functioneren. Het is nl. van belang dat alle onderdelen van dat systeem, de bestuurder en het ambtelijk apparaat, die nota onderschrijven

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1987 | | pagina 104