5
e) hoe pakken we het parkeerprobleem in het algemeen, en dat
van het vrachtwagen-parkeren in het bijzonder aan? En hoe
blijven we voor een veilige en vlotte verkeersafwikkeling door
de kom zorgen?
f) Is de enkele jaren geleden door de raad aangewezen lokatie
tot inrichting van een woonwagenpark ruimtelijk bezien nog wel
een juiste lokatie? En binnen welke termijn wordt inrichting
hiervan verplicht?
Allemaal vragen, die om een beleidsmatig antwoord, en om
beleidsmatige oplossing vragen. Voor het bovenstaande zijn
geen bedragen in de begroting voor stads-dorpsvernieuwing
opgenomen; Is er van Rijkswege niets te verwachten?
In onze gemeente wordt de laatste jaren een actiever
volkshuisvestingsbeleid gevoerd, dan dat dit in het verleden
het geval was. De werkgelegenheid in de bouw vertoont
hierdoor gelukkig weer enige opleving. Om ook op langere
termijn voldoende woningen in elke sector beschikbaar te
hebben, en tevens om de bevolkingsgroei enigszins te
stimuleren, is het ons inziens wenselijk dat we ons een juist
beeld vormen van de wensen van de bevolking; Naast de
jaarlijks aangepaste lijst van woningzoekenden zouden we bijv.
een gericht plaatselijk onderzoek, een gerichte voorlichting
onder de bevolking kunnen houden omtrent:
a) bereidswilligheid tot doorstroming (bejaarden die in voor
hun te grote gezinswoningen huizen, of gezinnen met relatief
hoge inkomens waar tegenover lage huurprijs)
b) bereidheid tot zelf bouwen of kopen van woningen, en welk
type woningen zijn daarbij van belang;
c) wensen met betrekking tot aankoop van woningwetwoningen
door de bevolking (onder stringente door de gemeente te
bepalen voorwaarden)
Bovendien zullen we ons, als "groen-gemeente" van tijd tot
tijd moeten beraden, of in de woonwijken binnen de normen van
het bestemmingsplan voldoende kijk- maar vooral voldoende
gebruikersgroen ingeschaald blijft in de vorm van
speelveldjes; En deze dan ook als zodanig inrichten. In deze
zijn wij benieuwd naar het gevoerde overleg tussen gemeente
en buurtverenigingen, en naar de uitkomst van het verhaal?
Openbare Orde - Wegen - Verkeer:
Omtrent Openbare Orde rijst ons de vraag, hoe lang kan het
politieapparaat het vele extra werk i.v.m. het grensgebeuren
nog naar behoren vervullen, en in hoeverre is het mogelijk
hiervoor extra mankracht ingesteld te krijgen. Voor een vlotte
en veilige verkeersafwikkeling zijn wegen in goede staat van
onderhoud; veel wegen in het buitengebied liggen er, mede als
"erfenis" van de aanleg drukriolering in belabberde toestand
bij; hetzelfde geldt voor de fietspaden langs de Ettenseweg.
De vraag zal beantwoord moeten worden, welke vorm van
reconstructie of herstrating op langere termijn het meest
doelmatig, en de meest goedkope oplossing is.