5 e) hoe pakken we het parkeerprobleem in het algemeen, en dat van het vrachtwagen-parkeren in het bijzonder aan? En hoe blijven we voor een veilige en vlotte verkeersafwikkeling door de kom zorgen? f) Is de enkele jaren geleden door de raad aangewezen lokatie tot inrichting van een woonwagenpark ruimtelijk bezien nog wel een juiste lokatie? En binnen welke termijn wordt inrichting hiervan verplicht? Allemaal vragen, die om een beleidsmatig antwoord, en om beleidsmatige oplossing vragen. Voor het bovenstaande zijn geen bedragen in de begroting voor stads-dorpsvernieuwing opgenomen; Is er van Rijkswege niets te verwachten? In onze gemeente wordt de laatste jaren een actiever volkshuisvestingsbeleid gevoerd, dan dat dit in het verleden het geval was. De werkgelegenheid in de bouw vertoont hierdoor gelukkig weer enige opleving. Om ook op langere termijn voldoende woningen in elke sector beschikbaar te hebben, en tevens om de bevolkingsgroei enigszins te stimuleren, is het ons inziens wenselijk dat we ons een juist beeld vormen van de wensen van de bevolking; Naast de jaarlijks aangepaste lijst van woningzoekenden zouden we bijv. een gericht plaatselijk onderzoek, een gerichte voorlichting onder de bevolking kunnen houden omtrent: a) bereidswilligheid tot doorstroming (bejaarden die in voor hun te grote gezinswoningen huizen, of gezinnen met relatief hoge inkomens waar tegenover lage huurprijs) b) bereidheid tot zelf bouwen of kopen van woningen, en welk type woningen zijn daarbij van belang; c) wensen met betrekking tot aankoop van woningwetwoningen door de bevolking (onder stringente door de gemeente te bepalen voorwaarden) Bovendien zullen we ons, als "groen-gemeente" van tijd tot tijd moeten beraden, of in de woonwijken binnen de normen van het bestemmingsplan voldoende kijk- maar vooral voldoende gebruikersgroen ingeschaald blijft in de vorm van speelveldjes; En deze dan ook als zodanig inrichten. In deze zijn wij benieuwd naar het gevoerde overleg tussen gemeente en buurtverenigingen, en naar de uitkomst van het verhaal? Openbare Orde - Wegen - Verkeer: Omtrent Openbare Orde rijst ons de vraag, hoe lang kan het politieapparaat het vele extra werk i.v.m. het grensgebeuren nog naar behoren vervullen, en in hoeverre is het mogelijk hiervoor extra mankracht ingesteld te krijgen. Voor een vlotte en veilige verkeersafwikkeling zijn wegen in goede staat van onderhoud; veel wegen in het buitengebied liggen er, mede als "erfenis" van de aanleg drukriolering in belabberde toestand bij; hetzelfde geldt voor de fietspaden langs de Ettenseweg. De vraag zal beantwoord moeten worden, welke vorm van reconstructie of herstrating op langere termijn het meest doelmatig, en de meest goedkope oplossing is.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1986 | | pagina 31