3
dat kan in de toekomst vrij eenvoudig met behulp van de
automatisering- ons beleid daarop kunnen en zullen afstemmen.
Beleidsmatig Bestuur;
Het behoud van de zelfstandigheid is voor onze gemeente een
zaak, die we als raad eensgezinden met alle mogelijke
middelen bij het Rijk en Provincie moeten verdedigen.
Goede voorzieningen omtrent het bestuurlijk functioneren zijn
daarbij onontbeerlijke hulpmiddelen. (We denken aan beperkte
uitbreiding en sobere herinrichting van ons gemeentehuis)
De nieuwe opzet in de beleidsmatige bestuursvorm, en het
driehoeksoverleg college/raad/ambtenaren kan op zich een groot
goed voor onze Rijsbergse gemeenschap betekenen.
Het begin is gemaakt, het zwaartepunt in besturen is daarbij
verschoven van raads- naar commissievergaderingen, al kunnen
de raadsvergaderingen door de beleidsmatige aanpak van de
raadsleden toch nog interessant genoeg voor het publiek
blijven om bij te wonen.
Commissie-vergaderingen zijn, hoewel openbaar, in de nieuwe
opzet nog niet helemaal wat ze zouden moeten zijn.
Gemaakte afspraken:
A) onderwerpen de ene maand in de commissie en de
daaropvolgende maand in de raad;
b) objectieve waardebeoordeling van initiatiefvoorstellen in
de diverse commissies (dus alleen vastomlijnde
collegevoorstellen)
c) adviezen aan het college vergezeld te laten gaan van de
motivatie tot besluitvorming:
zijn in de praktijk nog niet voor honderd procent uit de verf
gekomen
Het zal wel alles met kinderziektes te maken hebben, maar wij
verwachten niet anders, dan dat na het overwinnen van de
eerste moeilijkheden, er een drukke maar vruchtbare
werkperiode voor ons allen aanbreekt, waarvan onze gemeenschap
uiteindelijk de vruchten mee mag plukken.
Financieel beleid:
Onze gemeente is financieel nog gezond, met een sluitende
begroting. Of dit ook op langere termijn nog het geval is,
zal voornamelijk afhangen van:
a) de hoogte van investeringen aangaande kapitaalswerken;
b) het tempo, waarmee we versneld aflossingen kunnen en willen
plegen:
c) subsidiestromen en rijksuitkeringen die we enerzijds
verwachten, en anderzijds ontvangen;
d) het tempo waarin bebouwings- en bevolkingsgroei
plaatsvinden;
e) de doelmatigheid waarmee we fondsen tot instandhouding
voor gemeentelijke eigendommen weten te beheren en beheersen;
f) opbrengsten uit leges, retributies en belastingtarieven;