dat wij nog wachtende zijn op een uitspraak van V.R.O.M. die de laatste zet moet geven om het plaatje compleet te maken. Daar zitten ook kosten aan vast, dat kan mee vallen, dat verwachten wij dan ook, maar het kan ook tegenvallen, en dat verwachten wij niet maar dan is het voor de raad duidelijk zichtbaar. Dat betekent dat niet alleen de commissieleden daarbij betrokken zijn maar dat ook de andere raadsleden daarover inzage krijgen En dan is het te verwachten dat wij omstreeks januari of februari discussie kunnen hebben over verdere voortgang van die reiniging ter plaatse. Hij verwacht ook dat tegen die tijd ook duidelijkheid zal zijn met betrekking tot de toekomstige bestemming, zodat wij een totaalbeeld hebben, omdat na de reiniging er een mogelijke vestiging van een bedrijf kan plaatsvinden. Hij denkt dat het ook voor de raad van belang is om te weten wat het kostenplaatje is, maar dan gedacht in de opbreng stensfeer, om te kunnen beoordelen wat per saldo de kosten zullen zijn voor de gemeente Rijsbergen voor de reiniging ter plaatse. Er is een opmerking gemaakt over de correspondentie van het college met de Milieugroep Zundert. Wij hebben gemeend de Milieugroep te moeten beantwoorden zoals is gebeurd. Er is inderdaad verwijzing geweest naar de wet afvalstoffen. De vrijheid om als gemeente te kunnen handelen is middels wet geving dusdanig beperkt dat wij niet ongelimiteerd ons eigen beleid kunnen uitstippelen, maar wel degelijk aan wettelijke bepalingen zijn gebonden, en dat in dat stramien het noodza kelijk is ook om bijvoorbeeld met de provincie in contact te treden hoe bepaalde zaken worden aangepakt. De raad weet ook dat er inmiddels een stuk wetgeving tot stand is gekomen wat inhoudt dat de vervuiler betaalt. Hetgeen niet inhoudt dat wanneer men iets constateert, dat daarmee de schuldige direct bekend is, dat zal vaak gepaard gaan met civiel-rech- telijke procedures om dat aan te tonen en om vervolgens ook de vervuiler aansprakelijk te kunnen stellen in financiële zin. Dat neemt niet weg dat wij luchthartig om deze zaken heen lopen. Het blijft een kwestie van alert zijn en op de situa ties zoals zij zich voordoen ook inspelen. Dat betekent ook dat wij dat gaarne willen doen in overleg met groeperingen die zich ook in willen zetten voor het behoud van ons milieu. Er is een opmerking gemaakt over de vergadering van 29 april 1986. Wij hebben inderdaad de bedoeling om naast de instal latie van de nieuwe raad en de verkiezing van de wethouders toch te trachten, gelet op de data-pl anni ng die er achter zit, zo mogelijk te komen tot samenstelling van de commis sies. Dat is wat speculeren omtrent datgene wat mogelijk is, omdat tussen de uitslag van de verkiezingen en de installa tie van de raad amper 6 weken zit. Dat is voor de eerste keer een nieuwe situatie, maar hij denkt dat men er toch naar zal moeten streven om op 29 april 1986 weer een be stuursorgaan te hebben, die de zaken van de gemeente Rijs bergen op een goede manier kan behartigen. En daar hoort ook bij, gelet op het feit dat wij op 15 mei weer raadsver gade- ring moeten hebben, dat wij toch moeten proberen om op 29 april die commissie-samenstelling rond te hebben. De ingekomen stukken en mededelingen worden vervolgens voor kenni sgevi ng aangenomen

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1985 | | pagina 107