- 34 -
en als bestuur van het Hoogheemraadschap nog niet tot een akkoord gekomen. Er
was verschil van mening namelijk over wie de kosten van de berging zou moeten
betalen. Die vraag is toen vervolgens voorgelegd aan Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant. Die hebben daar een brief over geschreven^waar men echter toch
weinig kanten mee op kan. Er wordt voorgesteld om onderling tot een overeen
komst te komen. Er is in ieder geval door deze besprekingen wel bereikt
dat het Hoogheemraadschap genoegen neemt met een dynamische berging in plaats
van een statische berging. Dat gaat dan toch een verschil maken van ruw geschat
één miljoen. Wie uiteindelijk een gedeelte van de kosten moeten gaan betalen
is nog steeds een vraag. Wij gaan als gemeente steeds van het standpunt uit
dat door de gemeente die kosten niet betaald gaan worden.
Dhr. Verpaalen interrumpeert en vraagt wat het verschil is tussen een statische
en een dynamische berging.
Dhr. Nooren zegt dat een statische berging een berging is waar het water stil in
opgevangen kan worden. Een dynamische berging is een berging waar de ruimte
in de riolering benut wordt tijdens het transport van dit water naar het lozings-
punt; een in beweging zijnde berging.
De aanleg, gedeelte van Rijsbergen naar Zundert, daarover is in grote lijnen
een overeenkomst met de grondeigenaren. Er zijn op enige percelen gedoogplicht
opgelegd. Men is druk bezig met de aanleg. Men verwacht dat toch zeker volgend jaar
die zaak aangesloten zal kunnen worden in Zundert. Overigens heeft
Zundert ook dezelfde problemen met het Hoogheemraadschap^ en in onderling
overleg probeert men tóch gezamenlijk tot een oplossing of tot een gelijk te
komen
Mevr, van den Bemd vraagt of Zundert hetzelfde standpunt inneemt dan de gemeente
Rijsbergen wat de kosten betreft?
Wethouder Nooren antwoordt wat de kosten betreft neemt Zundert hetzelfde
standpunt in als Rijsbergen. Vandaar het overleg om tot een gezamenlijke op
lossing te komen. Hét zal U inmiddels wel bekend zijn dat de riolering van
Rijsbergen aangesloten is op het persgemaal. Dus de vervuiling van Rijsbergen
is tot staan gebracht. Wat de aanleg van de drukriolering betreft daaf is hij
het met U eens. U denkt dat er op de Ettenseweg en Watermanseweg ook nog wel
mogelijkheden zouden zijn. Er is in het verleden ook al eens gesproken over
de Hazeldonksestraat. Het is U ook bekend dat er geweldig haastig gewerkt
moet worden en dat er voor dit overleg op dit moment geen tijd is.
Er zou wel bekeken worden of na nieuwjaar er misschien mogelijkheden zijn.
En dan zal uw raad daar tijdig over ingelicht worden. Verder heeft u het ook
over het verbeteren van verschillende straten in het buitengebied. Er
zijn inderdaad daar straten bij die heel slecht zijn. Voornamelijk die U ook
genoemd heeft. Daar zal iets aan gedaan moeten worden.
Wat hem betreft zou men er ook nog bij kunnen noemen de Hogestraat. Dat is dan
eigenlijk meer binnen de bebouwde kom. Door de vele bouwaktiviteitenen
de problemen met de waterleiding daarjis het een slechte weg geworden.
Daardoor is deze straat ook gevaarlijk geworden. Er staan na de regenbuien
veel plassen. Er zou een verbetering wel op z'n plaats zijn. DE fietspaden
langs de Kruispad. Daarover heeft hij al geprobeerd een inzicht te geven.
Hij weet niet of het voldoende is. Er zijn inderdaad korte aanvragen naar
diverse maatschappijén toe. We wachten rustig af en binnen afzienbare tijd
zal de raad daar meer van te weten komen. U wil bijzondere voorrang geven aan
de wegen binnen de bebouwde kom. En met name noemt U dan de Prins Bernhardstraat.
Daarnaast wilt u ook nog de trottoirs nazien. Het verwijderen van bomen en
lantaarnpalen uit de trottoirs. Er is door de voorzitter al gezegd om
in overleg met de commissie openbare werken te proberen tot een urgentie te
komen en te bekijken hoever dat hier mogelijkheden zijn.
Waar nodig is, die aanbrengen en waar financieel die ook haalbaar is, dit te
doen. Hij vindt dit een goed voorstel van de voorzitter. U vraagt over de winning
van Bio-gas uit de vuilstort Bavel-Dorst. Men is op dit moment bezig met aanleg
A
4
A
A
A
A
A
A
k