■A. X- f> - 33 - economische toestand van het land en de economische toestand van Rijsbergen. En de economische toestand van de burgerswaarvan er sommigen straks met een uitkering van 70% zullen moeten doen. Hij gelooft niet dat men het van die kant moet gaan zoeken. Men kan je inkomsten moeilijk verhogen. Hij denkt dat het alleen zaak is om de uitgaven zover mogelijk te drukken. Ëén van die mogelijkheden om de lopende en toekomstige begrotingen veilig te stellen is, zoveel mogelijk afschrijven, de lopende dienst ontlasten, en de komende dienst ontlasten. Wat de afschrijvingstermijnen betreft, dat is een zaak die bekeken kan worden. Wees echter vooral bedacht op de toekomst,dat u straks in ieder geval ook een leefbaar Rijsbergen overhoudt. Wethouder Nooren begint met beantwoording van vragengesteld door Dorpsbelangen. Hij zegt wat de straatverlichting betreft moeten er wat meer lantaarnpalen bijgeplaatst worden. Gezien de ombouw van de lampen zijn de stroomkosten toch nog al wat gedaald. Dus misschien zit er een mogelijkheid in om met minder stroomkosten toch meer streken te verlichten. Over het herstraten wegen binnen de bebouwde kom zegt u te proberen het onderhoud voor een bepaald bedrag uit te besteden en niet in zijn geheel te herstraten. Hetzelfde wilt u ook voorstellen voor de buitenwegen. Verder stelt u om een inventarisatie op te maken van de nog onverharde wegen. Die zijn er zeer weinig, maar het zou wel zinvol zijn om te .kijken wat er nog verhard mag worden. Het zal ook bekend zijn dat er nog een zandweg in onderhandeling is. Dat is de Paandijksestraat die nu genoemd is de Gelderdonksestraat. Men is hier echter nog niet tot een concreet akkoord gekomen. Verder wil hij antwoord geven op vragen die gesteld zijn over de woonwagen- ermee bewoners. In eerste instantie is hij het eens dat er bekeken moet worden of er belangstelling is voor Rijsbergen. Tot nu toe is die belangstelling nog niet gebleken. Uit diverse verhalen hoort men ook steeds dat die mensen,die op de grotere woonwagenkampen zitten,echt niet de behoefte hebben om naar kleinere kampen te gaan. Dus hij dacht dat, zolang er niet meer belangstelling is vanuit het groot woonwagenkamp, om die zaak eens rustig te bekijken, maar er wel rekening mede houden dat het nog eens een keer moet gebeuren. Dit zijn antwoorden op de vragen van dorpsbelangen. Hij gaat verder met beantwoording van de vragen gesteld door het C.D.A. Over de noodzakelijke fietspaden aan de Kruispad daarvan kan hij zeggen dat er plankosten opgemaakt zijn door GrontmijHeidemij en Bouwtoezicht West-Brabant, om te bekijken in eerste instantie wat het planmaken op zich kost en wat het plan op zich in zijn totaliteit gaat kosten, zodat men vervolgens een oordeel kan geven. Vervolgens zal de raad dan zijn beslissing moeten nemen hoe het gaat gebeuren en wat er gaat gebeuren. In 1985 zal hier wel rekening mee gehouden moeten worden. Het zal misschien in 1985 in fasen uitgevoerd moeten gaan worden. Hij denkt, omdat de raad ook hun goedkeuring uitgesproken heeft voor de aankoop van die percelen grond, dat daar in samenhang met het trottoir alvast een fietspad aangelegd zou kunnen worden, aansluitend op het Brandslootpad. Het verder verloop zal iets meer tijd kosten denkt hij, omdat de plannen gemaakt moeten worden. Er moet een overleg komen met de grondeigenaren. Er moet bekeken worden wat de kosten zullen zijn, dat zal niet eenvoudig zijn. Er zal bekeken moeten worden of er wel of geen bruggen bij moeten komen. Het eerste gedeelte zal in ieder geval aangelegd kunnen worden in 1985. Wat werknemersbelangen betreft zegt hij dat die in eerste instantie vragen stellen de kosten van het persgemaal. Wat de kosten van het persgemaal op zich betreft, die zijn voor het Hoogheemraadschap. Wat de voorzieningen betreft van de bufferruimte voor de riolering,daar zijn nog besprekingen over gaande. Daar is echter nog geen eensluidend standpunt over. We zijn als bestuur van de gemeente t-

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1984 | | pagina 83