-
u
- 30 -
dat wij niet moeten vergeten dat wij een agrarische gemeente zijn.
Wij moeten ons nooit de illusie maken dat wij een grotere industrie
gemeente gaan worden, en dat wij op die manier voor zo'n steunfunctionaris een
dagtaak hebben,want dat is zeker niet het geval. Verder heeft werknemers-
belangen het ook nog over het sluitend maken van de begroting, dat er op
personeelskosten bezuinigd wordt.
Dat is een algemeen verschijnsel. Op een gegeven moment moet een begroting
sluitend gemaakt worden. Dat kun je natuurlijk op verschillende manieren
doen,bijvoorbeeld door de inkomsten te verhogen. Belastingverhogen is echter
erg moeilijk i.v.m. de tijd waarin wij nu leven. Dan moet je het in de
uitgaven gaan zoeken. Maar een aantal uitgaven zijn min of meer verplichte
uitgaven. Hij denkt aan rente en afschrijving. Hij denkt aan sociale zaken en
aan de subsidie die verleend wordt. Als er bezuinigt moet worden,dan doet men
dat landelijk. Dan gebeurt het, om toch de begroting echt sluitend te krijgen,
dat men gaat bezuinigen op de personeelskosten. Men praat dan per werknemer
al gauw over 50.000,of 60.000,als men over echt bezuinigen praat.
Verder wordt gepraat over de problemen bij de Rijkspolitie. Hij kan daarvan
zeggen dat er geen brief geschreven is naar de V.N.G, maar dat er inmiddels
een gesprek is geweest met de districtskommandanten de directeur-generaal.
Hij kan iedereen geruststellen dat de rijkspolitie voor 1985 niet om benzine komt.
Verder wordt gesteld om versoepeling van het verstrekken van verbouwvergunningen.
Daarvoor moeten natüurlijk ook weer voorschriften aangepast worden. Mevr.
van den Bemd zit zelf in de commissie ruimtelijke ordening,dus hij neemt aan
dat mevr. "an den Bemd daar tezijnertijd nog mee zal komen.
Van Illegale bouwwerkennaar aanleiding van perspublicaties waaruit de indruk
gewekt werd dat er geen bouwvergunningen voor kleine bouwwerken meer nodig waren,
daar hebben we in Rijsbergen nog^einig tekenen van ondervonden.
Het is in ieder geval zo dat de bouwvergunning overeind blijft. Als er over
versoepeling gesproken wordt,dan vindt hij wel dat men dat moet doen,maar
dat men nooit zo'n beleid kan voeren waar iedereen mee gebaat is of wat naar ieder
zijn zin is.
Werknemersbelangen heeft het ook nog over het verzorgingstehuis.
De bouw vordert goed, de structuur van het nieuwe bestuur draait op het moment.
Wat het financiële gedeelte betreft daarvan zal het tarief nog vastgesteld worden.
Verder zegt u dat u bijgestaan wordt door het ambtenarenapparaat van de
gemeente. U zegt dat het bestuur een zware taak heeft maar ik kan u wel zeggen dat
het voor drie van zijn ambtenaren ook een belasting is op dit moment om die zaak
mee te begeleiden. Het vraagt ook voor de ambtenaar toch nogal wat tijd,en
van de andere kant is het een goede zaak,dus hij gelooft dat men daar doorheen
moet kijken. Men moet het wel niet onderschatten. ^pf er mogelijkheden zijnj
De nieuwe stichting kan wat de subsidie betreft eens kijkenVin het kader van het
flankerend beleid. Verder heeft werknemersbelangen het over het feit dat er te hard
gereden wordt door automobilisten. Als Werknemersbelangen daar ook de Sint Bavostraat
mee bedoelt,dan kan hij wat dat betreft hen geruststellen want binnenkort
zal die snelheid daar weer gecontroleerd gaan worden.
Verder heeft werknemersbelangen het ook nog gehad over het instellen van een
toegankelijkheidsbevordering voor gehandicapten. Hij weet niet of het nodig is
dat daar een aparte commissie voor komt, gezien de materie die speelt. Hij denkt
dat deze zaak ook heel goed behandeld kan worden in de commissie openbare werken,
omdat het allemaal punten zijn die toch op openbare werken betrekking hebben.
En om een beetje praktisch te werken en geen doublu^-res te krijgen denkt
hij dat het goed is dat de commissie openbare werken zich daarover buigt.
Verder vraagt u of er mogelijkheden bestaan om het verwisselen van de advies-
snelheidsborden door gebodsborden.
Daarin moet hij echter teleurstellen want dat is voor Rijsbergen niet mogelijk
omdat daar nogal wat beperkingen aan verbonden zijn. Het is namelijk zo dat de
weg zodanig gereconstrueerd moet zijn dat in principe men niet harder kan rijden
dan dertig kilometer, dat er geen doorgaand verkeer op zit en dat er geen woon-
A